Vad heter växterna...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malu
    • February 2008
    • 127

    Vad heter växterna...

    ...som jag har?

    Bilder:




    -90 L med massa guppy, 1 pleco och två siamesiska algätare
  • petnym
    • May 2002
    • 5028

    #2
    Anubias, Rotala Rotundifolia och någon nyplanterad övervattensform av någon växt...
    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #3
      Den sista kanske kan vara en Gymnocoronis spilanthoides. Det var länge sen jag såg dom. Nu när jag tänker efter var det mitt första riktiga "ogräs" som växte bättre än allt annat, jag hade den tom innan L. sessiliflora.

      Mycket tacksam växt om det är en sån!
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • Passat
        • February 2008
        • 611

        #4
        Den första växten (den med stora blad) har jag med i mitt akvarium..men jag fick veta att man inte ska ha den i sanden utan på en rot eller sten som dem kan växa på. Annars ruttnar roten eller stammen eller vad man nu ska säga.

        Det hände mig..den stora tjocka roten började bli gul men jag såg de i tid så den gick att rädda.Nu växer den på en rot i stället och verkar trivas bra.
        240L SA
        70L
        54L

        Kommentar

        • malu
          • February 2008
          • 127

          #5
          Ursprungligen postat av petnym
          ...och någon nyplanterad övervattensform av någon växt...
          Vad menar du? Jag sökte på Gymnocoronis spilanthoides och bilderna matchar bra med min växt men det fanns också bilder på växter på land. Betyder det att den kan växa både i vatten och på land

          Har läst på mer om anubias nu och ska genast ta upp den ur sanden, stackarn håller väl på att kvävas.

          /malu
          -90 L med massa guppy, 1 pleco och två siamesiska algätare

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #6
            Ja de flesta akvarieväxter dras faktiskt upp ovanför vatten eftersom det är enklare och mindre resurskrävande. Det är ganska få "äkta" undervattensväxter man måste dra upp i vatten.
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • malu
              • February 2008
              • 127

              #7
              Vad menar du med "dra upp" då? Växer de vilt och plockas för försäljning? Odlas inte akvarieväxterna i akvarium?

              /malu
              -90 L med massa guppy, 1 pleco och två siamesiska algätare

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #8
                "dra upp" = "gro".

                De flesta akvarieväxter är sumpväxter som även har en övervattensform och det är ofta den man köper i akvarieaffärer eftersom undervattensformen inte hunnit utvecklas där.

                Man odlar dessa akvarieväxter i krukor i stora växthus ovanför vattnet med hög luftfuktighet.
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • malu
                  • February 2008
                  • 127

                  #9
                  Aha, tack för svaren! Nu har jag lärt mig lite nytt om akvarievärlden
                  -90 L med massa guppy, 1 pleco och två siamesiska algätare

                  Kommentar

                  Arbetssätt...