Problem med alger och hög fosfat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • isolapojken
    • November 2004
    • 143

    Problem med alger och hög fosfat

    Hej,
    Startade ett 375 liters Sydamerika i början av december. Första månaden var det inga fiskar, utan enbart växter och jag gödde med Easy Life's "Easy Carbo". Under december gjordes endast pH-, gH- och gH-tester, men när jag gjorde mer omfattande tester i januari upptäcktes en väldigt hög fosfathalt (>10mg/l). Jag slutade genast med gödningen (även om den inte ska innehålla fosfat). Jag fattar inte var fosfaten kommit ifrån från början...

    Jag kör nu med Aquatic Nature's "Phostphat Stop" för att få ner fosfaten samt regelbundna vattenbyten (minst 33% per vecka) och relativt sparsam utfodring, men det verkar inte ha någon större effekt.

    Problemet är att det är rätt mycket alger i karet som väl kanske beror på den höga fosfaten.

    Värden:
    pH=6.9, gH=1-2, kH=6, NO2=0.025mg/l, NO3=0.5mg/l, PO4=5-10mg/l, NH4=0mg/l

    Någon som har några bra förslag på hur jag ska få bort alger och få ner fosfaten?
    Var kan fosfaten komma från?

    Tacksam för hjälp och idéer!
  • M.W
    • November 2002
    • 393

    #2
    Använder du bara Easy Carbo och inget annat? Easy Carbo är "bara" flytande kol och ingen komplett växtgödning, antagligen är växterna så näringsbegränsade att dom inte tar upp fosfat.
    Prova med PMDD eller Tropica´s flytande växtnäring tillsammans med Easy Carbo.
    If everything seems under control, then your not going fast enough - Mario Andretti

    Min blog
    PlantSwap

    Kommentar

    • firefox75
      • April 2007
      • 1806

      #3
      EasyCarbo innehåller inga fosfater eller nitrater så det kan det nog inte bero på att du kört som gödning.
      Däremot så kan fodret till dina fiskar göra att du får höga fosfat halter.
      Vad kör du med för foder???

      Kolla på innehålls förteckningen om det står någe om askorbinsyra(fosfat).
      Är det värdet över 500 så kommer algerna som ett brev på posten...
      Du gör alldeles rätt att försöka trycka ner fosfaten men det löser bara nivåerna temporärt.
      Sen så kan du ha för lång belysningstid och för höga kvävehalter.

      Är det mycket växter i akvariet eller?
      Tetra Crisp är ett foder jag kan rekommendera om det är fodret som innehåller för höga andelar av fosfater.
      Frånvarande nu mera men här ibland.

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Förmodligen har växterna börjat käka ganska bra med näringsämnen när du kört EasyCarbo. Förmodligen är dom begränsade av något näringsämne utom just fosfat som börjat byggas upp medans andra näringsämnen förbrukats.

        Med PMDD, EasyCarbo och 30-50% veckovattenbyten kommer alla näringsnivärden börja gå mot optimala nivåer.

        Har du testat ditt kranvatten eller destillerat vatten? Det är myckest stor chans att testet är kasst.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • isolapojken
          • November 2004
          • 143

          #5
          Testerna ska det inte vara nåt fel på. Har precis öppnat en ny förpackning fosfat-test. Jag kör genomgående JBL:s dropptester.

          Ljuset är tänt ca 11 timmar per dag. Akvariet står i ett rum med fönster mot norr, så inget direkt solljus.

          Det är inte så mycket växter. Några svärdsplantor, 3 buskiga Hygrophila (inköpta för de växer snabbt och förhoppningsvis skulle ta upp fosfat) och 2 "jätteanubias". Jag har föresten även JBL's "7 kulor" som näring.

          Foder: hemmagjord räkmix, röda och svarta mygglarver varvat med JBL:s torrfoder och maltabletter. Fosfaten uppkom ju konstigt nog redan innan jag började mata i akvariet.

          Kranvattnet: pH=8.2, gH=6, kH=4, PO4=0mg/l, NO2=0mg/l Jag tillsätter Amtra Trop för att få mer Sydamerikanska värden.

          Fiskar just nu: 24 svarta neontetror, 7 otocinclus affinis, 2 sturisoma festivum och 9 corydoras. Så småningom blir det även någon mindre ciklid.

          Så tipsen än så länge lyder alltså PMDD och så kanske mer växter och låta dem ta upp fosfaten naturligt. Andra tips och idéer? Algbekämpningspreparat? Borde jag kanske ha fler algätande fiskar för ett 375 liters?
          Senast redigerad av isolapojken; 13 March 2008, 20:38.

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #6
            Jag tillsätter Amtra Trop för att få mer Sydamerikanska värden.
            Fosfatbuffert...
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • isolapojken
              • November 2004
              • 143

              #7
              Ursprungligen postat av defdac
              Fosfatbuffert...
              Buffrar Amtra Trop fosfat?!?
              Bör jag sluta med det för att kunna få ner fosfathalterna?

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #8
                Vissa buffertmedel som manipulerar pH/KH är fosfatbaserade.

                Testa att ta kranvatten och droppa i lite Amtra Trop och mät fosfathalten...
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • khedlund
                  • December 2005
                  • 63

                  #9
                  Askorbinsyra

                  "Kolla på innehålls förteckningen om det står någe om askorbinsyra(fosfat).
                  Är det värdet över 500 så kommer algerna som ett brev på posten..."

                  Eftersom summaformeln för askorbinsyra är C6H8O6 så finns det inget
                  fosfat i syran, så det måste du har missuppfattat.
                  /kemist

                  Kommentar

                  • M.W
                    • November 2002
                    • 393

                    #10
                    Askorbinsyra är ju även känt som vitamin C..
                    If everything seems under control, then your not going fast enough - Mario Andretti

                    Min blog
                    PlantSwap

                    Kommentar

                    • heeke
                      • April 2003
                      • 5033

                      #11
                      Helt klart Amtra Trop som ger dom höga fosfathalterna. Frågan är bara om denna fosfat är tillgänglig för alger/växter eller om den är uppbunden på något sätt. Det törs jag inte svara på.
                      heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                      Kommentar

                      • isolapojken
                        • November 2004
                        • 143

                        #12
                        Jag har precis testat att blanda till vatten med samma dosering som jag brukar.

                        Resultat av det tillblandade vattnet en timme efter blandning: PO4=0,25 mg/l och pH=6.4

                        Så lite fosfat kanske det innehåller, men inte de höga värdena som uppvisas i akvariet.
                        Kan det ändå bero på Amtra Tropen måntro?
                        Nu är i alla fall en laddning PMDD beställd så kanske växterna kan få lite mer fart och ta upp lite fosfat också.

                        Kommentar

                        • defdac
                          • January 2002
                          • 12751

                          #13
                          Maten + Amtran är säkerligen bovarna i dramat, speciellt Amtran eftersom du såg att fosfathalten ökade innan fiskarna kom i.
                          http://www.defblog.se

                          Kommentar

                          • isolapojken
                            • November 2004
                            • 143

                            #14
                            Kan så här (långt) i efterhand konstaterade att Amtra Tropen definitivt var det som drog upp fosfathalten ordentligt. Efter jag slutade med den har det inte varit några större problem med fosfat.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...