Fortsätta med sand/jord?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sniff
    • January 2007
    • 58

    Fortsätta med sand/jord?

    Jag ska starta upp ett 240L och då flytta över allt från mitt 100L, funderar nu på substratet. Jag kör sedan oktober en blandning av sand och lite dammjord, göder måttligt med PMDD men har ingen CO2. Växterna trivs men jag har hela tiden haft problem med mer eller mindre disigt vatten. Har provat med Quickfilter, mata mindre o.s.v.

    Kan diset bero på jorden, för mycket multnande material? Och framförallt, hur ska jag göra med substratet i det nya karet? Ska jag flytta med sandjorden eller köra på bara sand, PMDD och dessutom EasyCarbo? Om jag ny fortsätter med sandjordsgegga, kan man i framtiden börja med CO2 trots lite jord i bottnen?
  • MattiasL
    • September 2006
    • 1479

    #2
    Nåja, diset kan vara infusorier som kan bli i alla typer av akvarier där det finns multningsprocesser igång.
    Viktigt för jordakvarier är väldigt mycket växter. Och ja, man kan köra med co2 och jordbotten om man vill. Då behövs det inte lika mycket PMDD under det första året/åren.
    Senast redigerad av MattiasL; 13 March 2008, 12:57.
    Qui audet adipiscitur!

    Kommentar

    • Sniff
      • January 2007
      • 58

      #3
      Jo, jag har provat mörkläggning mot infusorier. Och jag har väldigt mycket växter, inte en enda alg förutom några trådar då och då.

      Tar nog med jorden till nya baljan ändå, men det får räcka med den befintliga. Och så får det bli ett liter tjockare sandlock tror jag. Bra idé?

      Kommentar

      Arbetssätt...