Gröna små prickalger!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lilla jag
    • January 2008
    • 113

    Gröna små prickalger!

    Jag brukar fotografera mina fiskar ett par gånger i veckan, och såg till min förskräckelse idag att det är små gröna prickalger på akvarierutan. Sitter också lite på ovansidan av pumpen. Läste att man ska öka fosfathalten, och om man inte vill använda PMDD, hur kan jag då få det att försvinna?
  • MattiasL
    • September 2006
    • 1479

    #2
    Skrapa med en algskrapa går bra. Men varför inte använda lite gödning?
    Qui audet adipiscitur!

    Kommentar

    • Guest

      #3
      Fungerar det utan gödning så hade inte jag börjat p.g.a prickalgerna.
      Prickalger är väl de enda alger som talar om att något är bra i karet.
      Ta bort dom med algskrapa/rakblad bara.

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Ursprungligen postat av Lilla jag
        om man inte vill använda PMDD, hur kan jag då få det att försvinna?
        Gör färre/mindre vattenbyten.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • Lilla jag
          • January 2008
          • 113

          #5
          Men jag använder lite Sera Florena ibland.. och vill därför inte börja mixtra med massa annat också.
          Har Sera Florenette tabletter också, men har inte använt dom ännu. Kan jag kanske putta ner en sådan??
          Har också Seras Co2 startkit, men det provade jag en gång, och det bubblade väl på, men tror inte att det behövs?! (Har cabomba, vallesneria, hygrophila, javaormbunke, javamossa)

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #6
            Har Sera Florenette tabletter också, men har inte använt dom ännu. Kan jag kanske putta ner en sådan??
            Nej poängen är att du ska få mer fosfat för att akvariet är för fosfatfritt (sk lyxproblem). Det enda du kan få mer fosfat ifrån är antingen PMDD eller fiskskit. Finns även dyrare alternativ.

            Har också Seras Co2 startkit, men det provade jag en gång, och det bubblade väl på, men tror inte att det behövs?!
            Mer CO2 skulle göra fosfatbristen ännu värre. CO2 är det absolut viktigaste för alla växter eftersom dom till hälften består av kol. Dom kan in princip inte få för mycket av det, så det stämmer inte riktigt att det inte behövs. Undervattensväxter är i princip konstant CO2-utsvultna och har t om utvecklat speciella strategier för att kunna överleva den svåra CO2-bristen.
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • Jens A.
              • March 2007
              • 5026

              #7
              Zebrasnäckor äter prickalger, men lämnar också ifrån sig ägg som inte kläcks. Man kan dock köpa endast en och chansa på att den inte är befruktad. Än så länge har inte min lagt några, och den mumsar prickalger dagarna i ända.
              Earth first! We´ll screw up the other planets later!

              Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

              Kommentar

              • Lilla jag
                • January 2008
                • 113

                #8
                Jag menade inte att växterna inte behöver koldioxid, utan jag menade att det bör räcka med den koldioxiden som fiskarna avger, utan att jag behöver tillsätta extra?

                Kommentar

                • M.W
                  • November 2002
                  • 393

                  #9
                  Ursprungligen postat av Lilla jag
                  Jag menade inte att växterna inte behöver koldioxid, utan jag menade att det bör räcka med den koldioxiden som fiskarna avger, utan att jag behöver tillsätta extra?
                  Du har väldigt mycket fisk och väldigt lite växter alltså..
                  If everything seems under control, then your not going fast enough - Mario Andretti

                  Min blog
                  PlantSwap

                  Kommentar

                  • Lilla jag
                    • January 2008
                    • 113

                    #10
                    Nej, jag har nog rätt lite fisk, och rätt mycket växter, men vad som är mycket fisk i förhållande till volymen vet inte jag. Men så länge växterna växer så det knakar, så kan det väl inte fattas något, inte co2 heller, eller visar det sig på något annat sätt?? ( bristen på co2)

                    Jag har åtta guppy, sex kardinaltetror, tre guppyyngel, och en ancistrus och akvariet är på 130-140 liter.

                    Kommentar

                    • defdac
                      • January 2002
                      • 12751

                      #11
                      Men så länge växterna växer så det knakar, så kan det väl inte fattas något, inte co2 heller, eller visar det sig på något annat sätt?? ( bristen på co2)
                      Om du tycker att det växer snabbt utan tillsatt CO2 ska du se vad som händer när du börjar köra med CO2. Tillväxten blir ca 10 ggr snabbare.

                      Så begränsade är växterna av den extremt begränsade CO2-tillgången i vattnet.
                      http://www.defblog.se

                      Kommentar

                      • Lilla jag
                        • January 2008
                        • 113

                        #12
                        O jisses! Jag måste korta ner mina cabomba nästan en gång varje / varannan vecka, så då hade mitt akvarium varit överfyllt med cabomba.
                        Jag klipper dom ofta för jag vill ha små fina buskar, ej högre än halva akvariumets höjd. Vallesnerian klipper jag också, för det lägger ju sig över hela vattenytan annars...

                        Kommentar

                        • defdac
                          • January 2002
                          • 12751

                          #13
                          Låter som vi har en aspirerande aquascaper här =) Ser fram emot bilder!
                          http://www.defblog.se

                          Kommentar

                          • Lilla jag
                            • January 2008
                            • 113

                            #14
                            Oh nej! Mitt akvarie ser ut som skit jämfört med alla vackra man kan se här på Zoopet! Man blir helt avis när man kollar runt på era burkar!
                            Men man lär sig och alla här på detta forumet är helt suveräna! Tusen tack till alla som har orkat svara på mina "korkade" frågor! Kram på Er!

                            Kommentar

                            Arbetssätt...