Brunalgerna som vägrade försvinna *gruff*

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mabuse
    • December 2007
    • 101

    Brunalgerna som vägrade försvinna *gruff*

    Har ett mycket envist brunalgsproblem, som inte blir bättre.

    Detta har hänt:

    Startar upp akvariet i november 2007, 104 liter, 50x50x50 ungefär (åttkantigt), sjösand 1-2 mm i botten, ingen bottengödning och fyra pansarmalar. Vattenbyte 40 liter en gång per vecka. Ganska omgående blir det rätt mycket brunalger, plus att växterna växer väldigt dåligt alternativt dör. Skaffar två siamesiska algätare och en clownpleco, gör ingen jätteskillnad, men algätarna växer som sjutton, så något måste de ju peta i sig.

    Börjar göda med ferropol bottennäring (kulor) och i vattnet en gång per vecka i december, inte mycket förbättring.

    Byter lysrör i mellandagarna, växterna tar sig. Skaffar några fiskar till, 10 rödfenstetror.

    Februari: växterna fortsätter växa fint, ansar dem varje vecka. Men fortfarande brunalger...

    Två veckor sedan: slutar med ferropol, ersätter med Seachem excel två gånger i veckan + och PMDD vid vattenbyte (enligt deras hemsida, 10 ml kväve och 10 ml fosfor per vecka). Stänger av syreblåset, varpå tunn proteinhinna bildas på vattnet nu när vattenytan inte rör sig hela tiden längre. Brunalgerna tilltar, växterna blir lite bleka och växer sämre.

    Vad ska jag göra?

    Inga andra alger utom brunalgerna har synts till, fiskarna mår kalas och har så gjort hela tiden. Men brunalgerna ger sig inte.

    Växterna jag har är enbart snabbväxande, lättskötta saker: Hygrophila, gälört, hornsärv, crinum calamitatum, vattenpest, vattenspikblad, javaormbunke och anubias.
  • MattiasL
    • September 2006
    • 1479

    #2
    Det kanske fortfarande är för svagt ljus? Finns det reflektorer?
    En ancistrusmal kan nog göra under här. De älskar brunalger. Fast du har ju redan en clownpleco...
    Qui audet adipiscitur!

    Kommentar

    • Mabuse
      • December 2007
      • 101

      #3
      Japp, reflektorer på bägge lysrören.

      Kommentar

      • firefox75
        • April 2007
        • 1806

        #4
        Skulle nog skippa kväve tillsatsen...
        Eller sänka den från 10ml ner till 5ml.
        Frånvarande nu mera men här ibland.

        Kommentar

        • MattiasL
          • September 2006
          • 1479

          #5
          Ja bara det inte blir för lite kväve. Då kanske cyanon kommer krypande...
          Qui audet adipiscitur!

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #6
            firefox75, exakt varför råder du att sänka kvävetillsatsen? *mycket nyfiken*

            Kiselalger brukar tyda på för lite fosfat eller generellt låga näringsnivåer samt lite för lite ljus, så tipsen tidigare om reflektorer håller jag med om (speciellt när du såg en förbättring med mer ljus).

            Att ta bort ytcirkulation är inget vidare. Hellre en luftpump med syresten och stabila CO2/syrenivåer än att ta bort cirkulationen och få svajjiga sådana.
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • Mabuse
              • December 2007
              • 101

              #7
              Fast jag har redan reflektorer...

              Men jag ska prova att sätta på syreblåset igen, det kan ju vara så att den tunna hinnan skuggar lite.

              Men lite lustigt, när jag har frågat tidigare så har standardsvaret alltid varit Du Måste Ha PMDD, ljuset har inget med saken att göra. Nu när jag har PMDD så är helt plötsligt ljuset boven?

              Tråkigt nog så mår växterna sämre sen jag bytte ut ferropol mot PMDD och Seachem excel? Eller är det bytet i sig som gör att de trivs sämre, dvs att det kommer bli bättre snart? Som det är nu så syns det rätt tydligt att växterna blir bleka, framförallt i topparna (vilket borde tala mot ljusbrist, för högst upp är det ju mest ljus? Eller?)

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #8
                Men lite lustigt, när jag har frågat tidigare så har standardsvaret alltid varit Du Måste Ha PMDD, ljuset har inget med saken att göra. Nu när jag har PMDD så är helt plötsligt ljuset boven?
                Bruna alger, kiselalger, tyder på två saker: För lite fosfat och/eller för lite ljus. Dom brukar dessutom bytas ut mot vanliga grönalger efter några månader om akvariet är nystartat.

                Så det är kanske lite "lustigt"? *shrug* Det känns som du blir väldigt provocerad av PMDD av någon "lustig" anledning?

                Eller är det bytet i sig som gör att de trivs sämre, dvs att det kommer bli bättre snart?
                Ja så är ofta fallet, men...

                Som det är nu så syns det rätt tydligt att växterna blir bleka, framförallt i topparna
                .. bleka toppar tyder på järn/mikrobrist. Hur mycket/ofta doserar du PMDD och jämfört med Ferropol?
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • Mabuse
                  • December 2007
                  • 101

                  #9
                  Växtproblemet har löst sig nu! Började med Ferropol igen, vilket åtgärdade järnbristen som gav de bleka topparna. Har ökat doseringen av kväve och fosfat med 50%, vilket gjorde att brunalgerna försvann. Ljuset har jag inte ändrat, men turligt nog så verkar det som att problemet gick att lösa ändå.

                  Kommentar

                  • Tenkare
                    • May 2005
                    • 2519

                    #10
                    Skönt att det löste sig för dig, brottas själv med bruningar i mitt 80 liters.
                    Just nu sitter där 2 st 15 w med reflektorer, jag har 2*36w redo att stoppas in, Skulle ökningen av ljusstyrka kunna hjälpa? Vill ju inte ha mer algproblem. Växterna mår i övrigt bra.
                    Ursäkta att jag kapar.
                    Neca eos omnes, deus suos agnoscet


                    Min zon Min Tenkare

                    Kommentar

                    • Mabuse
                      • December 2007
                      • 101

                      #11
                      Kan du byta ljus skulle jag göra det, den första förbättringen i kampen mot brunalgerna fick vi när vi förbättrade belysningen. Men det beror ju lite på hur växterna mår också?

                      Kommentar

                      • MattiasL
                        • September 2006
                        • 1479

                        #12
                        Jag tror att du har tillräckligt med ljus som det är. Men är rören nya och av god kvalitet för växter?
                        Qui audet adipiscitur!

                        Kommentar

                        • Tenkare
                          • May 2005
                          • 2519

                          #13
                          aquarelle. 6 månader gamla.
                          Växterna växer bra och inga tecken på näringsbrist på dom.
                          Neca eos omnes, deus suos agnoscet


                          Min zon Min Tenkare

                          Kommentar

                          • Mabuse
                            • December 2007
                            • 101

                            #14
                            I så fall så tycker jag att det låter likt det problemet jag hade. Kanske funkar min lösning även för dig?

                            Kommentar

                            Arbetssätt...