Hållbarhet på flytande PMDD

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MagArne
    • December 2006
    • 424

    Hållbarhet på flytande PMDD

    Någon som vet ungefär hur länge PMDD håller färdigblandat i plastflaskorna?
    Funderar på om jag skulle skaffa 1-1.5l flaskor för att slippa fylla på hela tiden.

  • FredrikH
    • February 2007
    • 724

    #2
    Undrar samma sak!
    Inte för att jag det börjar ta slut, utan för att jag inte använt flaskorna på flera månader.
    200l SA
    Pågång: Biotopakvarium Östasien!

    - Vem är den där lol alla snackar om?

    Kommentar

    • Martin_Blomberg
      • January 2008
      • 256

      #3
      Kollade som hastigast med en kemist. Verkar inte finnas nåt där som bryts ner vid förvaring. Kan tänka mig att om man börjar se utfällningar så kan det vara tecken på för lång förvaring.

      Kommentar

      • heeke
        • April 2003
        • 5033

        #4
        Det är ev. chelateringen i NutriSIn som kan pajja, men för de andra två flaskorna kan det inte hända så mycket.
        heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          Från yaras droppbevattningspdf:


          • Kelat bryts ned av ljus. Den bästa garantin för att kelaten är intakta är att de levereras och förvaras som torra kristallina produkter. Exempel: Superba, Hydroflex, Rexolin APN och NutriSi Mikro.
          • Kelater börjar brytas ned så fort de blandas i vatten. I praktiken betyder detta att man under vår och höst, när vattenåtgången är liten, endast skall blanda en halv mängd stamlösning.

          Kylskåpet brukar rekommenderas för mikroflaskan. Mörkret innebär 0 UV-ljus och kylan innebär att mögel/alger inte riktigt gillar läget.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • FredrikH
            • February 2007
            • 724

            #6
            Mikroflaskan är den med mörktbrunt, right? För den håller jag i kylskåpet..
            200l SA
            Pågång: Biotopakvarium Östasien!

            - Vem är den där lol alla snackar om?

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #7
              jupp!
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • Guest

                #8
                Själv är jag inne på raka motsatsen.
                Jag blandar av allt så det bara räcker nån vecka.
                Tycker om små o lätthanterliga 33cl flaskor. Tycker det blir lättare att dosera då.

                Själv har jag alla flaskor i kylen, men det är säkert överkurs...

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #9
                  Själv så kör jag en torrmix av allt. Funkar fint och man behöver inte oroa sig för att det ska bli dåligt.
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • Guest

                    #10
                    Ursprungligen postat av defdac
                    Själv så kör jag en torrmix av allt. Funkar fint och man behöver inte oroa sig för att det ska bli dåligt.
                    Det gjorde jag med en period. Mest för att det var så praktiskt.
                    Men när jag upptäckte att alla mina fiskar såg pulvret som en extra foder dos, slutade jag.

                    Kommentar

                    • M.W
                      • November 2002
                      • 393

                      #11
                      Ursprungligen postat av Anettejt
                      Det gjorde jag med en period. Mest för att det var så praktiskt.
                      Men när jag upptäckte att alla mina fiskar såg pulvret som en extra foder dos, slutade jag.
                      Jag kör också med torrmix, men löser upp det med 1 liter vatten dagen innan det ska ner i karet. Då slipper man att fiskarna äter det och att pulvret hamnar på botten.
                      If everything seems under control, then your not going fast enough - Mario Andretti

                      Min blog
                      PlantSwap

                      Kommentar

                      Arbetssätt...