Gröna "Hinnor" av alger på botten och växter!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ErikHalldin
    • February 2008
    • 58

    Gröna "Hinnor" av alger på botten och växter!

    Har haft mitt 60 L akvarium i snart två månader, ända sen början har jag haft problem med dessa gröna alger. De lägger sig som hinnor på växter och botten, bara den "främsta" bottnen som ligger mellan växterna och roten.


    - Botten och stenar.

    - Växt, den här växten har det värst. Brukar dra fingrarna igenom den när jag gör vattenbyte och hur mycket skit som helst åker med.

    - Växt.


    Vad är det och hur får jag bort det?
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Cyanobakterier har du fått i karet och det finns en mängd olika sätt att bli av med den som du kan prova.
    Det enklaste som brukar funka är att du tar bort så mycket av cyanon som möjligt med ett vattenbyte, sedan plastar du in karet med svarta sopsäckar i 3 dygn och det ska vara kolsvart i karet under denna tid. Se till så du har bra syresättning under tiden och (förhoppningsvis) efter dessa dagar så är cyanon borta.
    Kommer den tillbaka sedan får man försöka något annat!
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #3
      Håll upp en svart sopsäck mot ett fönster så ser man att dom är ganska genomskinliga. Papp är bättre om man verkligen vill ha kolsvart och man har fönster i samma rum som akvariet.
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • ErikHalldin
        • February 2008
        • 58

        #4
        Ursprungligen postat av ansjo
        Cyanobakterier har du fått i karet och det finns en mängd olika sätt att bli av med den som du kan prova.
        Det enklaste som brukar funka är att du tar bort så mycket av cyanon som möjligt med ett vattenbyte, sedan plastar du in karet med svarta sopsäckar i 3 dygn och det ska vara kolsvart i karet under denna tid. Se till så du har bra syresättning under tiden och (förhoppningsvis) efter dessa dagar så är cyanon borta.
        Kommer den tillbaka sedan får man försöka något annat!
        Okey, ska provas. Tack!
        Rensade bort nu och det var sjukt mycket. Så man får inte ens öppna och ge fiskarna mat?

        Kommentar

        • Vic
          • November 2006
          • 1533

          #5
          Ursprungligen postat av ErikHalldin
          Okey, ska provas. Tack!
          Rensade bort nu och det var sjukt mycket. Så man får inte ens öppna och ge fiskarna mat?
          Det ska vara så mörkt som möjligt i akvariumet utan avbrott.
          Fiskarna har inga problem med att vara utan mat i bara tre dagar.
          Mvh Viktor


          Apistogramma för hela slanten!

          Kommentar

          • Jens A.
            • March 2007
            • 5026

            #6
            Om inte mörkläggningen funkar, så kan man använda Tetra General Tonic. Problemet är att det även är elakt mot de bra bakterier som finns i filtret.
            Själv tänker jag köra ett experiment där jag använder EasyCarbo mot cyano, får se om det funkar.
            Earth first! We´ll screw up the other planets later!

            Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

            Kommentar

            • FredrikH
              • February 2007
              • 724

              #7
              Ursprungligen postat av Jens A.
              Om inte mörkläggningen funkar, så kan man använda Tetra General Tonic. Problemet är att det även är elakt mot de bra bakterier som finns i filtret.
              Själv tänker jag köra ett experiment där jag använder EasyCarbo mot cyano, får se om det funkar.
              Där måste du rapportera resutatet!
              Jag går i samma tankar med pmdd också, men är rädd för att det ska få omvänd effekt på den lilla cyanon jag har..
              200l SA
              Pågång: Biotopakvarium Östasien!

              - Vem är den där lol alla snackar om?

              Kommentar

              • qenzo
                • February 2005
                • 1747

                #8
                Jag har kört med mörkerläggning sedan min början av akvaristiken, men har upptäckt ett betydligt bättre vapen.

                Några dagar efter att jag bytt burk till mina ödlor, började cyanon utveckla sig oroväckande snabbt. Istället för att mörklägga valde jag att flytta över 2 malaysiska sandsnäckor och 2 dagar senare var all cyano puts väck!
                Så hädanefter är det den metoden _jag_ kommer att köra med.
                Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?

                Kommentar

                • FredrikH
                  • February 2007
                  • 724

                  #9
                  Ursprungligen postat av qenzo
                  Jag har kört med mörkerläggning sedan min början av akvaristiken, men har upptäckt ett betydligt bättre vapen.

                  Några dagar efter att jag bytt burk till mina ödlor, började cyanon utveckla sig oroväckande snabbt. Istället för att mörklägga valde jag att flytta över 2 malaysiska sandsnäckor och 2 dagar senare var all cyano puts väck!
                  Så hädanefter är det den metoden _jag_ kommer att köra med.
                  Wow, låter mycket nice! Bör om de är som du säger utrota min cyano, då den har stora problem att etablera sig iom mitt uvc-filter.

                  Jag är påväg att köpa 8 äppelsnäckor, kanske kan man skaffa några trumpetare tillsammans med dem?
                  200l SA
                  Pågång: Biotopakvarium Östasien!

                  - Vem är den där lol alla snackar om?

                  Kommentar

                  • qenzo
                    • February 2005
                    • 1747

                    #10
                    Mina "äpplen" äter ingen cyano alls, men dock allt annat. De malaysiska sandsnäckorna har gjort ett kanon jobb så _jag_ rek att införskaffa i några. De förökar sig snabbt de med så jag tror inte man behöver så många att starta med
                    Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?

                    Kommentar

                    • Grumba
                      • February 2007
                      • 2

                      #11
                      Var hittar man malaysiska sandsnäckor i Gbg??? (trött på cyanoskiten)

                      Kommentar

                      • qenzo
                        • February 2005
                        • 1747

                        #12
                        Många många privata akvarister har sandsnäckor, kolla in annonserna här på zoopet. Där vet jag att det säljs en del.
                        Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?

                        Kommentar

                        • FredrikH
                          • February 2007
                          • 724

                          #13
                          Jag har äpplen för att hand om skiten från växterna..
                          Men gud vad sugen jag vart på sandsnäckorna. Får kolla med Akvarielagret och Södermalms Akvarieaffär.
                          200l SA
                          Pågång: Biotopakvarium Östasien!

                          - Vem är den där lol alla snackar om?

                          Kommentar

                          • ErikHalldin
                            • February 2008
                            • 58

                            #14
                            Så Malaysiska Sandsnäckor löser min biff? Har sett en del bilder där det varit helt fullt med snäckor och jag är orolig om jag kan hantera mängden snäckor.
                            Ska täcka över akvariet imorgon och sen får jag se hur det går.

                            Kommentar

                            • defdac
                              • January 2002
                              • 12751

                              #15
                              Nej det hjälper sannolikt inte. Jag har haft både dessa snäckor och Cyanoodling. Samtidigt. Vi snackar om ett litet djur på 1,5 mm. Att ett par sådana skulle rensa flera tusen gånger sin egen vikt i Cyano är inte ens teoretiskt möjligt.
                              Jag själv hade hundratals/tusentals... Och Cyanoodling...
                              http://www.defblog.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...