Jordbottenakvarie

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MattiasL
    • September 2006
    • 1479

    #31
    Ursprungligen postat av defdac
    Ja det finns det och det var i samma inlägg du svarade och tom citerade =) Jordbottnen ska mineralisera överbliven mat och fiskskit. Dvs bakterierna omvandlar skit till "PMDD" med hjälp av jordbottnen.
    Tack då vet jag!
    Qui audet adipiscitur!

    Kommentar

    • batski
      • October 2004
      • 8891

      #32
      Ursprungligen postat av Grodlund
      Någon som tror att det skulle vara *möjligt* att odla morötter på botten av ett jordbotten-akvarium?
      Nä, men echinodorus och andra sumpväxter går bra
      "The animals of the world exist for their own reasons.
      They were not made for humans
      any more than black people were made for whites
      or women for men." - Alice Walker

      Kommentar

      • Krax
        • December 2005
        • 1329

        #33
        Undrar om någon har provat att odla olika sorters vattenkastanj (Trapa natans och Eleocharis dulcis). De kan man äta. Sedan finns ju borstnate Potamogeton pectinatus. Rotknölarna kan man också äta om man vill. Sprängört borde också gå. Äter man av rotknölen till den så dör man...

        Kommentar

        • NMA
          • July 2006
          • 125

          #34
          Då var mitt 60 liters jordbottenakvarium igång. Det blev nog tyvär lite för lite växter pga av att det var väldigt utplockat i affärerna, men det ska få stå och växa till sig ett tag innan det blir fiskar i. Vattnet är oerhört klart, mycket klarare än jag någonsin haft i ett akvarium efter bara några timmar. Känns konstigt att mata ett tomt akvarium med flingfoder, man man vänjer sig väl
          www.jonika.nu

          Kommentar

          • patdah
            • November 2007
            • 659

            #35
            NMA, har du nitrivec eller liknande medel så tycker jag att du ska använda det för att snabbare få igång bakteriefloran om du nu inte redan har tagit mulm/vatten från ett väl fungerande kar... Hoppas det fungerar lika bra för dig som för mig
            /Patrik

            I Sverige är tryckfriheten en grundlagsskyddad rättighet som regleras i tryckfrihetsförordningen.

            Kommentar

            • NMA
              • July 2006
              • 125

              #36
              Jag har inte haft haft i något medel alls i vattnet, bara rent kranvatten. Har heller inget filter i utan bara pump för cirkulation. Det ska ju tydligen fungera och hela idén är att experimentera, så det får bära eller brista

              Ska låta det stå nån vecka har jag tänkt och sedan köra i någon testpilot. Om det funkar kommer det nog bli sorgmanteltetror som invånare.
              www.jonika.nu

              Kommentar

              • patdah
                • November 2007
                • 659

                #37
                Nyttobakterier från andra akvarier är alltid bra vid uppstarten... jag kör ett filter som cirulationspump.. utan filtermedia.
                /Patrik

                I Sverige är tryckfriheten en grundlagsskyddad rättighet som regleras i tryckfrihetsförordningen.

                Kommentar

                • NMA
                  • July 2006
                  • 125

                  #38
                  Så här ser det ut nu efter drygt en vecka:


                  Än så länge inge problem och jag hoppas dom uteblir
                  www.jonika.nu

                  Kommentar

                  Arbetssätt...