Vattentester för växtakvariet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MagArne
    • December 2006
    • 424

    Vattentester för växtakvariet

    Jag är på G att köpa tester för att mäta upp rätt näringsnivåer av PMDD gödningen.

    Är det Fe, PO4 och NO3 jag behöver? Något mer?
    Kommer även ta kH och pH 6-7,6 från JBL om allt går vägen.

  • heeke
    • April 2003
    • 5033

    #2
    Det bästa sättet att dosera rätt är att observera växterna. När dom visar näringsbrister ökar man gödningen. (Man bör inte "punktgöda" varken med enstaka fulldoser eller enstaka ämnen)

    Testarna kan ljuga en hel del, dels för att dom inte är så noggranna och för att dom dessutom kan mäta sånt som finns i karet men som inte är tillgängligt för växterna.

    Annars är det väl dom du nämner som är aktuella i första hand.
    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

    Kommentar

    • MagArne
      • December 2006
      • 424

      #3
      Jag har läst lite om näringsbrister av olika ämnen så när jag tror jag vet vilken näringsbrist det är så ska jag alltså öka samtliga PMDD ämnen och inte bara den som jag tror är bristen?
      Hur ska jag agera när jag har identifierat vissa sorters alger? Enligt vissa sidor så sägs det ju vara obalans mellan vissa näringsämnen?

      Kanske räcker med ett bra kH och pH test för att justera in CO2 anläggningen ordentligt till att börja med?

      Kommentar

      • BluesBoy
        • January 2004
        • 2559

        #4
        Jag har gått ner i vattenbytesmängd och har ganska stor nytta av just Fe, NO3 och PO4. Just JBL tycker jag är bra för de visar ganska exakt vad man doserar:


        Kör man med vattenbytesregim 50% eller mer varje vecka minskar behovet av testerna drastiskt eftersom man nollar burken och doserar sedan till kända nivåer.

        Att justera in CO2 om du kör med det överskuggar allt annat så ett bra pH-test får nog anses som prio ett.
        BluesBoy
        http://www.bluesboy.se

        Kommentar

        • MagArne
          • December 2006
          • 424

          #5
          Får man fråga efter webshoppar som har JBL pH test 6-7,6 här?

          Kommentar

          • BluesBoy
            • January 2004
            • 2559

            #6
            pwss.se har men de verkar ha problem att leverera med kort varsel för närvarande:
            BluesBoy
            http://www.bluesboy.se

            Kommentar

            Arbetssätt...