Mäsk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fridas
    • September 2007
    • 629

    Mäsk

    Ja jag vet att det finns tuuuuusen topicar om just mäsk, men efter en sökning så har jag ändå inte funnit det jag letar efter. Så därför skriver jag en topic om mäsk.

    Jag har givit upp planerna på att köra med co2 tuber, det känns krångligt, dyrt och farligt här hemma. Min andra plan var att köra med Easy Carbo men eftersom jag testat det i flera veckor nu och inte märkt någon skillnad så känns det som om även det inte är att tänka på. Nu återstår det att testa detta med mäsk men hur jag än letar på internet så tycks jag inte hitta ett enda vettigt, enkelt recept på detta trots att alla säger att det är så enkelt

    Så det jag undrar nu är om det finns någon vänlig själ där ute som kan tala om för mig hur detta fungerar, samt hur jag skaffar mig en fungerande anläggning och hur jag sköter/driver den. Jag vill gärna ha tips på vilken utrustning/material som behövs också.

    Snälla
    ..:: Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker ::..
  • Guest

    #2
    En länk säger mer än tusen ord!

    Kommentar

    • Fuzzop
      • July 2007
      • 2380

      #3
      Bra länk, själv kör jag bara med en dunk då men annars precis samma system så följ den bygganvisningen du.
      Recept finns nog lika många som det finns folk som kör med mäsk, mitt eget består av lite drygt 4 liter vatter, 4dl strösocker, 1tsk bakpulver, 1msk proteinpulver (vällingpulver funkar oxå bra), sen en skiva ca 2mm färsk jäst från lidl (vanlig färsk jäst för söta degar funkar lika bra), dom flesta annars har torrjäst men med färsk jäst så har jag märkt att jäsningen kommer igång lite fortare och det är bra om man bara har en dunk, sen klarar sig en sån kub i kylskåpet en månad utan problem så man måste inte köpa en ny bara för att bästfördatumet gått ut så länge man inte ska baka nåt annat med den
      En viktig detalj är att blanda ner ingridienserna i ca en liter vatten och sen skaka så dom blandas ordentligt för annars kan jästen dö om den blir liggandes i för mycket socker som inte lösts ordentligt.

      Kommentar

      • [lum]
        • June 2007
        • 137

        #4
        Själv gör jag sockerlag först. Värm vattnet, rör ut sockret och andra tillsatserna. Låt svalana till fingervarmt (precis som när man bakar). Tillsät jästen och rör om igen.

        Kommer igång snabbt.

        Kommentar

        • heeke
          • April 2003
          • 5033

          #5
          Jag tror det viktigaste är att man gör det enkelt för sig så länge det funkar. Annars tröttnar man.

          Jag kör följande:

          5l vatten
          5dl socker
          2msk protein/välling/mjölk-pulver
          2krm torrjäst.

          Häller i alla torra ingredienser, på med ca 1l varmt vatten ur kranen (ca 40-45 grader torrjästen vill ha det lite varmare än färsk jäst), skakar ordentligt, i med resten av vattnet (men typ ljumet), klart.

          Tar inte mer än 5min att göra.
          heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

          Kommentar

          • Fuzzop
            • July 2007
            • 2380

            #6
            Håller med heeke, så enkelt som möjligt, kör allt mitt i fingervarmt och det tar inte så lång tid som 5 minuter

            Kommentar

            • Fridas
              • September 2007
              • 629

              #7
              Tusen tack för länken Anette, du är en räddare i nöden
              och tack för alla recept. Nu ska jag bara skaffa hem lite slangar,
              dunkar och ingredienser och sedan testa detta med mäsk. Verkar
              ju vara både billigt och bra.

              Någon som har något tips på en billig liten pump? Funkar det med vilken som helst?
              ..:: Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker ::..

              Kommentar

              • Fuzzop
                • July 2007
                • 2380

                #8


                den här pumpen kör jag med, kostar ca 60kr med frakt och pytteliten, perfekt behållare att placera en syresten i och den fördelar gasen riktigt bra

                Kommentar

                • andersfiskar
                  • March 2007
                  • 384

                  #9
                  Ursprungligen postat av Fuzzop
                  http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll...MEWN:IT&ih=015

                  den här pumpen kör jag med, kostar ca 60kr med frakt och pytteliten, perfekt behållare att placera en syresten i och den fördelar gasen riktigt bra
                  Hur mycket låter den?
                  Jag har köpt 2 pumpar nu som låtit för mycket....Snålheten bedrar visheten...
                  Hörs den? Om inte måste nog jag också beställa en. Den var ju skitbillig.
                  //
                  Mvh
                  Anders

                  Kommentar

                  • Fuzzop
                    • July 2007
                    • 2380

                    #10
                    Ursprungligen postat av andersfiskar
                    Hur mycket låter den?
                    Jag har köpt 2 pumpar nu som låtit för mycket....Snålheten bedrar visheten...
                    Hörs den? Om inte måste nog jag också beställa en. Den var ju skitbillig.
                    när man inte matar in nån gas i pumpen är den helt ljudlös, med co2 i pumpen så låter den ju lite men det lär du nog aldrig komma ifrån, men om man jämför med en vanlig diffusor till ett innefilter så tycker jag den låter ganska lite gasen till trots, i mitt kar hör man ett svagt smattrande från gasbubblor som slås sönder men jag tror iaf inte du lär hitta en tystare pump nån annanstans

                    Kommentar

                    • Sultanen
                      • January 2008
                      • 2457

                      #11
                      Ursprungligen postat av Fuzzop
                      http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll...MEWN:IT&ih=015

                      den här pumpen kör jag med, kostar ca 60kr med frakt och pytteliten, perfekt behållare att placera en syresten i och den fördelar gasen riktigt bra
                      Funkar smidigt att beställa den?
                      Hur långt tid tog det ifrån att du beställde den tills dess att du hade den hemma?

                      Föresten:
                      Om jag använder ett recept som ser ut som såhär:
                      1l Vatten
                      1dl Socker
                      1/2 msk mjölk-pulver
                      1/2krm torrjäst

                      Kan det verka som vettiga propotioner?
                      Hur pass långt tid tar det innan det börjar reagera?
                      Senast redigerad av Sultanen; 14 April 2008, 19:02.
                      300L Räkkar
                      400L Växtakvarium
                      220L Saltvatten - Under uppstart
                      Intresserad av räkor? www.RedBee.se

                      Kommentar

                      • Fuzzop
                        • July 2007
                        • 2380

                        #12
                        Ursprungligen postat av Sultanen
                        Funkar smidigt att beställa den?
                        Hur långt tid tog det ifrån att du beställde den tills dess att du hade den hemma?

                        Föresten:
                        Om jag använder ett recept som ser ut som såhär:
                        1l Vatten
                        1dl Socker
                        1/2 msk mjölk-pulver
                        1/2krm torrjäst

                        Kan det verka som vettiga propotioner?
                        Hur pass långt tid tar det innan det börjar reagera?
                        Om man är reggad på e-bay och paypal är det smidigt att beställa och man bör ha ett kreditkort kopplat till paypal (inte absolut nödvändigt) för maximal smidighet, annars tar de väl några minuter att regga sig på varje sida, börja med paypal om du inte har dom.
                        tog annars ca 2 veckor att få hem pumpen.
                        Låter som ett ganska vettigt recept, just när gäller torrjäst vet jag inte hur lång tid det tar, kör själv färsk jäst och mitt puttrar alltid inom en timme, sen bara så du vet sägs det att det luktar lite funky när man kör med mjölkpulver i mäsken, om det inte är så att du redan har det hemma så kanske säkrast att köra välling (typ samma pris), har själv aldrig provat men det ryktas så iaf

                        Kommentar

                        • Sultanen
                          • January 2008
                          • 2457

                          #13
                          Jag får helt enkelt prova med pulvermjölk då Tänkte experimentera fram det som passar för just mig så det är väl bara att prova, pulvermjölken kostade 10:90 och det överlever jag att kasta ut om det vore så

                          Tack för svaret i övrigt, reggad på ebay sedan tidigare men har inte paypal, men det funkar väl att använda VISA via paypal på någon vänster? Kreditlösningar i alla former är jag mycket skeptisk till
                          300L Räkkar
                          400L Växtakvarium
                          220L Saltvatten - Under uppstart
                          Intresserad av räkor? www.RedBee.se

                          Kommentar

                          • Fuzzop
                            • July 2007
                            • 2380

                            #14
                            Jodå ett visa kort funkar bra till paypal, har för mig att dom gärna vill kolla att det är ditt kort oxå, gjorde för mig så att det dras en pytteliten summa så att du sen ska kunna se ett köp på ditt kontoutdrag och där står en kod som du sen skriver in på paypal för att verifiera att det är ditt kort och du får även denna minimala summa insatt på dittpaypalkonto så det kostar dig inget.

                            Jo att prova lite recept är bara bra, tog mig några försök innan jag blev nöjd med mitt eget, va noga med att kolla bara så det inte börjar bubbla för mycket nån gång sen för då kan man ta kol på fiskarna med lite otur

                            Kommentar

                            • Gaffel
                              • December 2007
                              • 6200

                              #15
                              Nu vet man ju att Fuzzop är en kul lirare, uppe med tuppen och snackar mäsk.. ..morning!
                              Life's a bitch and then you die..
                              "I might be right handed but im always left-winged"
                              Skriv på!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...