Vad lider mitt akvarium av?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sme_h
    • November 2003
    • 625

    Vad lider mitt akvarium av?

    Lite bilder...



    Missade ett vattenbyte pga yngel och då blev det så här på några dagar....

    Startade nyss en tråd om preparat för att mäta vattenvärdena men här vill jag ha lite grundläggande råd. Hade cyano förrut. Sedan var det ganska ok men växterna ville inte växa. Nu växer de hyfsat men algerna en 10-potens mer.

    Göder en kvartsdos med PMDD och som ni ser kanske det var en kvartsdos för mycket då jag inte kör CO2. Med cyano kändes det rätt att börja göda. Tillsatte lite extra KNO3 och lite mindre KH2PO4. Har bytt 1/3 varje vecka för att jag behövt skrubba glas etc samt för att hålla lite koll på näringsvärdena men utan lycka.

    Är det bara att börja mäta vattenparametrar eller är det nån som har lite hokus pokus i hatten
    1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
    http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349
  • Fuzzop
    • July 2007
    • 2380

    #2
    Börja köra fulldos, inget extra inget mindre och skippa inte vattenbyten.

    Kommentar

    • sme_h
      • November 2003
      • 625

      #3
      Tack,
      Ska testa easycarbo också.. Bör jag slänga de mest attackerade växterna eller ska jag bara försöka hålla ut och se om de repar sig?

      Ska man bara suga ut vatten eller ska man försöka rensa från bottenslam mm?
      1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
      http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

      Kommentar

      • heeke
        • April 2003
        • 5033

        #4
        1 Rensa ut så mycket du kan av algerna mekansikt (angripna blad tas bort osv).
        2 Rensa bort löst "bös" och cyano mha slanghävert.
        3 Byt vatten och göd full dos av alla PMDD "ingredienser" 1gg/v
        4 Repetera

        Följ detta slaviskt under längre tid och problemet bör lösa sig även om det kan kännas hopplöst under resans gång.
        Stabilitet är ledordet.
        heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

        Kommentar

        • sme_h
          • November 2003
          • 625

          #5
          Ursprungligen postat av heeke
          1 Rensa ut så mycket du kan av algerna mekansikt (angripna blad tas bort osv).
          2 Rensa bort löst "bös" och cyano mha slanghävert.
          3 Byt vatten och göd full dos av alla PMDD "ingredienser" 1gg/v
          4 Repetera

          Följ detta slaviskt under längre tid och problemet bör lösa sig även om det kan kännas hopplöst under resans gång.
          Stabilitet är ledordet.
          Tack,
          Alla ingredienser man behöver är väl då KNO3, KH2PO4 och NutriSI?
          Har hör en de skriva om lite andra grejer ochså men dessa ska täcka allt va? Bor i uppsala där vi fortfarande har lite hårdare vatten än i övriga svergie. Påverkar det doseringen på nått sett?
          1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
          http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

          Kommentar

          • MattiasL
            • September 2006
            • 1479

            #6
            Är det verkligen cyano? Kan det inte vara någon annan liten grönalg?
            Qui audet adipiscitur!

            Kommentar

            • sme_h
              • November 2003
              • 625

              #7
              Jo det är nog några olika typer av gröna alger. Hade cyano förrut och då började jag göda lite smådoser av pmdd. Du ser resultatet. Kan vara som någon sa svajigt om man inte följer strikt schema med gödning. Ska testa fulldoser med pmdd samt lite easycarbo. Vad kommer främst grönalger av?
              1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
              http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #8
                Det verkar vara en liten go blandning av gröna pälsalger, staghorn och cyano. Har en fisk nyligen dött, eller övermatat eller dött filter pga medicinering?

                Växterna såg hyffsade ut och dom kommer säkert bli ännu gladare av PMDD:n så med lite stabilitet låta växterna växa ut så du kan trimma bort dom så fixar det sig av sig själv tippar jag.
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • sme_h
                  • November 2003
                  • 625

                  #9
                  Ursprungligen postat av defdac
                  Det verkar vara en liten go blandning av gröna pälsalger, staghorn och cyano. Har en fisk nyligen dött, eller övermatat eller dött filter pga medicinering?

                  Växterna såg hyffsade ut och dom kommer säkert bli ännu gladare av PMDD:n så med lite stabilitet låta växterna växa ut så du kan trimma bort dom så fixar det sig av sig själv tippar jag.
                  Jo jag har övermatat lite men fiskarna verkar må kanon. Trodde det var ok att mata lite extra om man saknar CO2 utrustning men blomjord kanske är ett krav om denna metod ska fungera.. Vad gäller filtret så är det just farhågor om cirkulationen genom detta skulle vara för dålig. Har pumpar i hörnen och ganska små insug i mitten på bakgrunden så jag vet eg inte hur kraftigt det cirkulerar där. Cirkulationen kanske blir lokal i hörnen.

                  Sitter nog en liten klen UV-led på ena pumpen också. Kan den döda nyttobakterier?
                  1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
                  http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #10
                    det var ok att mata lite extra om man saknar CO2 utrustning men blomjord kanske är ett krav om denna metod ska fungera..
                    Ja helst ska det vara en jordbotten, eller en sedan väldigt lång tid tillbaks inkörd vanlig botten. Poängen är att bakterierna ska ha DOC som dom kan ta som kolkälla om jag minns rätt.

                    Vad gäller filtret så är det just farhågor om cirkulationen genom detta skulle vara för dålig. Har pumpar i hörnen och ganska små insug i mitten på bakgrunden så jag vet eg inte hur kraftigt det cirkulerar där. Cirkulationen kanske blir lokal i hörnen.
                    Cyano kommer gärna i akvarier med lite halvtaskig cirkulation och är filterpumpen trött (för hög belastning eller igensatta slangar) så kommer det biologiska filtret påverkas negativt också.

                    Varje gång jag gör rent slangarna numera så blir jag helt förundrad över hur lite bös på slanginnerväggarna kan hindra flödet så otroligt mycket. Det blir en enorm skillnad i throughput när dom är rena.

                    Sitter nog en liten klen UV-led på ena pumpen också. Kan den döda nyttobakterier?
                    Nej, men däremot friterar UVC kelateringen i mikrogödningen så den förhindras att vara vattenlöslig.
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • MattiasL
                      • September 2006
                      • 1479

                      #11
                      Det bästa är väl blomjord, men jag kör "lowtech" utan jordbotten genom att tillsätta PMDD och lite Easycarbo. Det funkar nu väldigt bra, men jag har tidigare haft ordentliga algproblem. Nästa akvarium får jorbotten.
                      Qui audet adipiscitur!

                      Kommentar

                      • defdac
                        • January 2002
                        • 12751

                        #12
                        EasyCarbo och PMDD liknar mer hightech, eller kanske rättare sagt så kan man köra Estimative Index (ett stort vattenbyte i veckan följt av PMDD för hela vattenvolymen) om man kör EasyCarbo som kolkälla som i sin tur innebär mycket bättre garantier på näringsnivåer.

                        Dvs kör man EasyCarbo eller CO2 med PMDD så försvinner en stor del av vitsen med jordbotten. Jag skulle isåfall råda dig till att köra en inorganiskt material typ lera/kattsand som blir en rejäl mineralkälla som backup för PMDD-slarv.

                        Jordbotten är om man ska förlita sig till stor del på bakteriers mineralisering av fiskmat/fiskskit.

                        (Och för den som inte förstår varför man inte kan göra stora vattenbyten med lowtech-jordbotten så är det för att det bli för stora CO2-svängningar som förvirrar växterna att inte anpassa sig till låga CO2-nivåer.)
                        http://www.defblog.se

                        Kommentar

                        • sme_h
                          • November 2003
                          • 625

                          #13
                          Tack alla för hjälpen, Ska hålla schemat strikt och hoppas. Redan mycket värre idag men nu har jag en plan iaf.. Ska plocka bort UV-LED:en också om det går. Sedan ska jag ev. försöka styra om cirkulationen bakom BTN genom att göra lite större hål i mitten av den. Lär snart höras om det inte vänder snart
                          1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
                          http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

                          Kommentar

                          • sme_h
                            • November 2003
                            • 625

                            #14
                            Tack ni som hjälpt till. Göder fulldos PMDD samt tillsätter EasyCarbo. Algerna har redan börjat dö och försvinna. Förstår inte hur det kunnat gå så fort. Var ju kaos för en vecka sedan
                            1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
                            http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

                            Kommentar

                            Arbetssätt...