Plantering

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malu
    • February 2008
    • 127

    Plantering

    Hur gör ni när ni planterar? Tar ni alltid bort korgen och "gojset" som plantan står i?
    -90 L med massa guppy, 1 pleco och två siamesiska algätare
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Japp, och det är en av de vanligaste frågorna på detta forum =)
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • malu
      • February 2008
      • 127

      #3
      Mina växter (har ingen koll på vad de heter) verkade ha så klena rötter så jag lät dem stå kvar i krukorna men jag kanske ska plantera om då?

      /malu
      -90 L med massa guppy, 1 pleco och två siamesiska algätare

      Kommentar

      • heeke
        • April 2003
        • 5033

        #4
        Man behöver inte vara så försiktigt med rötterna, man brukar tom rekomendera att man klipper av dom så att det blir några cm kvar bara.

        Hur som helst är det bättre att några rötter går av än att man planterar krukan med stenullen.
        heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

        Kommentar

        • malu
          • February 2008
          • 127

          #5
          Okej, men jag har fått höra att man kan lämna kvar krukan för att växten ska stå stabilare. Nu har jag sand i akvariet så det kommer nog gå bra att ta bort krukan och plantera "på riktigt" men jag tvivlar på att det hade gått när det var grus i. (trots att vi hade finare grus i botten)
          -90 L med massa guppy, 1 pleco och två siamesiska algätare

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #6
            Vi som svarar här i tråden har haft växtakvarier i flera år och testat att plantera i allsköns olika substrat, inklusive alla former av grus och sand....
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • malu
              • February 2008
              • 127

              #7
              Betyder det att jag inte bör ifrågasätta någonting ni säger? Jag har ju planterat i grus och funnit att växterna "vandrade" uppåt, både i kruka och utan.
              -90 L med massa guppy, 1 pleco och två siamesiska algätare

              Kommentar

              • Krax
                • December 2005
                • 1329

                #8
                Hehe - bra fråga! Du ska ifrågasätta allt som skrivs överallt. Om du vill att plantan ska trivas och växa ska du plantera om den. Om du bara vill att den ska stå på ett ställe ett tag och sedan vissna kan du låta den vara kvar i krukan. Den kan klara av att sprida sig från krukan men det är svårare.

                Hade du för tunt lager med grus kanske? Delade du inte upp det som växte i krukan utan planterade allt på samma ställe?

                Kommentar

                • nelly.trott
                  • December 2007
                  • 355

                  #9
                  Ursprungligen postat av malu
                  Betyder det att jag inte bör ifrågasätta någonting ni säger? Jag har ju planterat i grus och funnit att växterna "vandrade" uppåt, både i kruka och utan.
                  hihi den var bra dock vid såna är enkla frågor tor jag faktiskt att det kan nästan vara löjligt att ifrågasätta växt kungar (mitt personligt tycke, då tack vare de blev jjag kvitt med alger och fått mina växter att växa)

                  Själv tycker jag att undervattenväxter skiljer sig inte så mycket ifrån vanliga växter !
                  Förutom att de är under vatten, bådadera behöver näring ljus och allt det där . Bådadera skall HELST planteras om när de väl anläder på sin plats ! (Helst då kan det hända att man vill ha den bara temporärt)

                  Ja, stora växter har FIN flyttkraft som mina JÄTTE svärdplantor ,där fick jag ta en sten till hjälp i en vecka för att få den släppa rötter och hålla sig kvar i sanden =)
                  När du vill att något skall försvinna,
                  kan du låta svavelsyra över detta rinna.

                  Kommentar

                  • heeke
                    • April 2003
                    • 5033

                    #10
                    Har man riktigt grovt grus, säg ca 5mm kornstorlek och uppåt, som desutom är runt (läs enkgelsksjösten) och därutöver för tunt lager (läs mindre än 5cm), ja då är det svårt att få växterna att sitta kvar.
                    Har man också lite större fiskar som far i kring så blir det inte lättare.
                    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                    Kommentar

                    • ize
                      • May 2004
                      • 612

                      #11
                      Ursprungligen postat av nelly.trott
                      hihi den var bra dock vid såna är enkla frågor tor jag faktiskt att det kan nästan vara löjligt att ifrågasätta växt kungar
                      Är man ny på ett forum är det inte lätt att veta vem som är "kung" (*rys* .. kunnig väljer jag nog istället) och vem som inte är det. Inte heller är det alltid lätt att veta vad som är en enkel fråga och vad som är lurigare så ifrågasättande ska man alltid vara! Sen kan man lyssna och ta till sig det man vill. Inget är ju egentligen heligt och allenarådande sant.. iaf inte för en längre tid

                      (Någon(Einstein?) sa att man inte skulle lyssna alltför mycket på den äldre generationens "nej, det går inte". För, om de redan hade testat allt, om alla tankar redan var tänkta så skulle inget längre uppfinnas... Vi har väl, som tur är, tillräckligt med empiriska erfarenheter för att bevisa att många/alla "nej, det går inte" förr eller senare kommer att omvärderas tack vare att någon inte lyssnade på "experterna")

                      För att lära sig måste man ibland uppfinna hjulet ett gäng gånger... och under tiden lär man sig också vilka källor som är pålitliga
                      Senast redigerad av ize; 04 March 2008, 07:15.
                      Trygg nog att acceptera det jag inte kan förändra, styrka att förändra det jag kan, och förståndet att inse skillnaden.

                      Amor vincit omnia

                      Kommentar

                      • defdac
                        • January 2002
                        • 12751

                        #12
                        Ursprungligen postat av malu
                        Betyder det att jag inte bör ifrågasätta någonting ni säger?
                        *lol* =D
                        http://www.defblog.se

                        Kommentar

                        • malu
                          • February 2008
                          • 127

                          #13
                          Tack för alla fina svar! Jag håller med er allihop men förklaringarna till varför mina tidigare planteringar inte fungerade håller inte riktigt, det var massor med grus och inga stora fiskar, däremot trivdes plantorna bra trots att de stod kvar i sina korgar. Kanske var det sorter med extra bra "flytkraft"... Men nu lämnar jag funderingarna kring den gamla planteringen!

                          Vid nästa vattenbyte åker korgarna ut

                          /malu
                          -90 L med massa guppy, 1 pleco och två siamesiska algätare

                          Kommentar

                          Arbetssätt...