Mossor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Olfi
    • January 2007
    • 174

    Mossor

    Tänkte försöka få tag på någon typ av mossa till mitt akvarium.. Förutom javamossa, då. Javamossan tror jag förresten är så vanlig att den knappt säljs i affärerna, jag har då aldrig sett någon där

    Fungerar det att fästa dammlevermossa på stenar? Eller finns det några andra mossor som kan vara snygga på det viset?
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Nej det går inte att fästa Riccia på stenar eftersom det är en flytväxt. De flesta andra mossor går dock fint.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • Olfi
      • January 2007
      • 174

      #3
      Ursprungligen postat av defdac
      Nej det går inte att fästa Riccia på stenar eftersom det är en flytväxt.
      Okej, fast jag har iallafall sett bilder då man fäster den på rötter och liknande...

      Vad finns det för andra mossor som skulle kunna passa?

      Kommentar

      • krainskij
        • March 2006
        • 61

        #4
        Ursprungligen postat av defdac
        Nej det går inte att fästa Riccia på stenar eftersom det är en flytväxt. De flesta andra mossor går dock fint.
        Det går att fästa riccia med nät eller tråd. Men den växer inte fast själv (har inga rötter)så den kommer att växa och tillslut lossna. Ett tips är att blanda med javamossa när man binder fast riccian. Då kommer javamossan att hålla fast riccian ganska länge.

        Kommentar

        • Sultanen
          • January 2008
          • 2457

          #5
          Ursprungligen postat av Olfi
          Javamossan tror jag förresten är så vanlig att den knappt säljs i affärerna, jag har då aldrig sett någon där
          Tänkte köpa lite javamossa ifrån en av akvarieaffärerna i stan, gick in och bad om lite och kom ut med en jäkla massa, de gav bort det gratis, glada att någon tog hand om det
          300L Räkkar
          400L Växtakvarium
          220L Saltvatten - Under uppstart
          Intresserad av räkor? www.RedBee.se

          Kommentar

          • Krax
            • December 2005
            • 1329

            #6
            Stor näckmossa (Fontinalis antipyretica) har jag provat i akvarium. Den växte inte om vattnet var för varmt utan bara när det inte fanns någon doppvärmare i karet. Men då gick det ganska bra ett tag. Snygg och mörkgrön.

            Vitmossa har jag inte lyckats med, men vissa arter borde gå.

            Kommentar

            • fimpen
              • January 2003
              • 93

              #7
              Hej
              Jag lånar tråden lite då jag också söker mossor med ljus och lykta.
              Söker typ Ricca eller HC i Göteborgstrakten. Någon som vet var det kan finnas eller har någon förslag på någon annan lättskött fin mossa?

              Tack alla er som gett mig inspiration från era fina mossakar!

              Kommentar

              • Sintei
                • May 2006
                • 501

                #8
                Ursprungligen postat av fimpen
                Hej
                Jag lånar tråden lite då jag också söker mossor med ljus och lykta.
                Söker typ Ricca eller HC i Göteborgstrakten. Någon som vet var det kan finnas eller har någon förslag på någon annan lättskött fin mossa?

                Tack alla er som gett mig inspiration från era fina mossakar!
                Flikar bara in att HC (hemiantus callotroides) inte är en mossa
                www.akvascape.se - design i vattenvärlden

                Kommentar

                Arbetssätt...