Närings tester?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • brevid
    • November 2007
    • 113

    Närings tester?

    Vad ska jag införskaffa om jag vill mäta "alla" näringsnivåer i karet ?
    Jag har för nitrat ,pH ,KH.
    vad och villket fabrikat?
    Alla stavfel är medvetna
  • morphriz
    • October 2005
    • 875

    #2
    Det finns inget bra sätt att mäta alla näringsnivåer i vattnet. De du kan mäta är de "vanligaste" oorganiska, fosfat, nitrat och diverse metaller, järn och koppar för att nämna några. De flesta testerna mäter bara i området "skadligt" till "dödligt". Mer än så kan man inte heller hoppas att dropptesterna ska kunna mäta, de är ganska osäkra. Om du vill ha koll är det bara en "riktig" vattenanalys som gäller och de kostar pengar.

    Det finns två andra sätt att ha "koll". Den ena är att göra ditt vatten själv och byta en massa. EI metoden för växtakvarier är en sådant. Tar man den till sin spets så handlar det om att byta massor med vatten som man vet någorlunda exakt vad det är i hela tiden och då vet man att akvariet är på ett ungefär som vattent man hällde i.

    Den andra är helt enkelt att ta det kallt och lära sig ungefär vad som är bra genom att titta på fiskar och växter. Denna metod kan låta banal men är nog den exaktaste av dem alla när man väl behärskar den.

    Tänk på att vatten innehåller massor med olika spårämnen när det kommer ur kranen och fiskar, bakterier och annat i akvariet ger i från sig massor med organiska föreningar från bajs eller när de dör. Fiskmat har idag en massa tillsatser för färger och annat. De få sakerna vi mäter är egentligen bara "riktvärden". Om det exempelvis finns mycket nitrat finns det "nog" mycket annat med. Därmed inte sagt att det "andra" nödvändigtvis är dåligt heller.
    mvh Mattias

    edit: Men ska du prompt försöka, NO3, PO4(som riktvärden på biologisk ansamling av "skit") och pH/KH för hur ditt vatten beteer sig
    --
    #define QUESTION ((bb) || !(bb))
    - Shakespeare.

    Kommentar

    • brevid
      • November 2007
      • 113

      #3
      Ok, jag ska nog förklar lite mer varför jag vill ha mer koll på närinsnivåerna.
      jag har kör med PMDD i ca 3månader med trycksatt Co2 ,Ph kontroller och vattenbyte 1/g veckan.
      har tänkt att slippa allt söl med vattenbyte (ok, en gång i månaden)och flaskor med PMDD
      så nu har jag fixat till en autodosering till PMDD (industri doserpump +timer)


      Jag har blandat PMDD i normaldos och spätt den tre gånger och blandat ihop allt =4,5liter i stället för 0,5lit x3
      pumpar in 25ml i mitt 180lit kar när ljuset sätts på = lite mer än en normal dos
      delat på sju dagar.
      Är detta rätt?

      Är det nödvändigt med en massa tester eller ska jag bara köra på detta viset ??
      Alla stavfel är medvetna

      Kommentar

      • Tropfrog
        • October 2002
        • 8078

        #4
        Jag körde mitt senaste växtakvarium med vattenanalys MHA dropptest en gång i veckan och justering av nivåer därefter. Vattenbyte gjorde jag var2a-3e månad.

        Karet innan hade jag autogödning till, jag mätte, bytte vatten och justerade dosen en gång i månaden, det kallar jag stabilitet.
        MVH
        Magnus
        min zoon

        Kommentar

        • brevid
          • November 2007
          • 113

          #5
          MHA dropptest ...hittar inget .
          var finns det?
          Alla stavfel är medvetna

          Kommentar

          • Lasse
            • October 2002
            • 1965

            #6
            MedHjälpAv -möjligen?

            MVH Lasse
            Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

            Kommentar

            • brevid
              • November 2007
              • 113

              #7
              Jo, men villket fabrikat ska jag anv?
              Alla stavfel är medvetna

              Kommentar

              • Jens A.
                • March 2007
                • 5026

                #8
                Ursprungligen postat av brevid
                Jo, men villket fabrikat ska jag anv?
                Själv har jag alltid gillat Tropic Marines tester. JBL har jag också hört mycket bra om.
                Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                Kommentar

                • morphriz
                  • October 2005
                  • 875

                  #9
                  Det enda märke jag har uppfattat som "sämre" än några andra är Protec. De använder lite annorlunda färgskalor, mao andra reagenser, på vissa test och kändes väldigt odryga. De räckte inte till speciellt många tester.
                  mvh Mattias
                  --
                  #define QUESTION ((bb) || !(bb))
                  - Shakespeare.

                  Kommentar

                  • moby
                    • March 2005
                    • 24

                    #10
                    JBL:s dropptester är finfina!

                    Kommentar

                    Arbetssätt...