Algmatta, (Bild)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • patriksg
    • May 2007
    • 1705

    Algmatta, (Bild)

    Detta är i mitt 12L foderkar, invånarna är lite aztec och snäckor som jag ska mata mina kulfiskar med så fort jag får många nog. Karet har vart igång i typ 1-2 månader och jag har en Ikea skrivbords lampa som belysning, bör inte komma något solljus på det.

    Jag tycker det ser riktigt coolt ut med mattan, dock är det og en del sumpgas i dom bubblorna ni ser, det luktar inte så där jätte gott, men kräftorna och snäckorna lever.

    Är detta farligt? har sett att den har växt upp på växterna.
    Är det någon mer som har en liknande matta?

    Klicka på bilden för större version

Namn: PICT0104.jpg
Visningar: 1
Storlek: 97,3 KB
ID: 2177071

    Klicka på bilden för större version

Namn: PICT0102.jpg
Visningar: 1
Storlek: 103,6 KB
ID: 2177072
    Mvh Patrik
  • janne dansk
    • June 2004
    • 1740

    #2
    jag tyckar att det ser ut som cyano, det beror på fel gödnings, du har för lite kno3 i förhållande till fosfor, dett är inte en alg , utan det är bakterier
    mvh janne
    Fantasi är viktigare än kunskap.Albert Einstein

    Kommentar

    • patriksg
      • May 2007
      • 1705

      #3
      Sedär =) Svårt att ha rätt värden i ett så litet kar, kan inte säga att jag har försökt heller... Hur får man mer kno3?

      En sak jag tänkte på nu, finns det ingen sida där det står lite om alla olika vetenskapliga betekningar, tex kno3?
      Mvh Patrik

      Kommentar

      • Tropfrog
        • October 2002
        • 8078

        #4
        Om du inte vill hålla på att slabba med kemikalier så byt ut den fina sanden mot grövre, det är där no3 konsumeras och po4 accumuleras....Mumma för cyano.

        No3=nitrat som jon i vattnet, po4=fosfat som jon i vattnet, kno3=nitrat bundet till kalium i ett pulver.
        MVH
        Magnus
        min zoon

        Kommentar

        • Jens A.
          • March 2007
          • 5026

          #5
          Jag tycker inte det ser ut som cyano....cyano är mera blågrönt. Iofs kan det vara kameran som ljuger lite.
          Earth first! We´ll screw up the other planets later!

          Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Det ser ut som tvättäkta cyano, så det var nog kameran som ljög lite.
            Att det inte är mörkgrönt ser ut att vara för täcket inte är så tjockt(ännu).
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Krax
              • December 2005
              • 1329

              #7
              Ursprungligen postat av Jens A.
              Jag tycker inte det ser ut som cyano....cyano är mera blågrönt. Iofs kan det vara kameran som ljuger lite.
              Jag håller med Jens. Ser inte precis ut som cyano utan mer ut som grönalger (typ Cladophora) men vem vet? Det är omöjligt att säga utan mikroskop. Det ser ganska snyggt ut på sitt eget sätt. Om snäckorna växer till sig lite borde de kunna äta det.

              Har du något cirkulation på vattnet i karet och är det varmt? På sommaren bildas ofta såna algmattor i små dammar där vattnet står stilla och blir jättevarmt.

              Jag har lika fin sand som du i lika små kar men har inte haft någon sådan algmatta. Kan det bero på att temperatur och cirkulation.

              Kommentar

              • Azur
                • March 2003
                • 12946

                #8
                Jadå, det kan inte bli mer uppenbar cyano än så där. Färgen på cyano varierar med arten och förhållandena från svart via rött till blågrön, så den kan man inte gå efter.

                Det är absolut, garanterat, 110% säkert, inte Cladophora eller grönalger av någon sort.
                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                Kommentar

                • patriksg
                  • May 2007
                  • 1705

                  #9
                  Ser lika grön ut som bilden visar tycker jag... Jag har lite cirkulation i vattnet, en liten pump som är till för max 11L kar. sen har jag ca 20-23 grader i vattnet.

                  Om man vill bli av med denna så är det bara att plocka bort det eller? ska jag öka cirkulationen?
                  Mvh Patrik

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    #10
                    Suga ut det manuellt, öka cirkulationen i karet och kolla vad du har för nitratvärde i karet. Skulle tro att det ligger nära 0 och då är det läge för lite PMDD.
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    Arbetssätt...