EasyCarbo för att rengöra bakgrund

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Orje
    • October 2006
    • 6

    EasyCarbo för att rengöra bakgrund

    Klicka på bilden för större version

Namn: Easy-Carbo-dag1.jpg
Visningar: 1
Storlek: 61,6 KB
ID: 2177067

    Klicka på bilden för större version

Namn: EasyCarbo-dag17.jpg
Visningar: 1
Storlek: 79,8 KB
ID: 2177068

    Jag har testat att rengöra min bakgrund i diskusakvariet med EasyCarbo. Detta med gott resultat!
    Jag blandade 1 dl vatten med 1 dl EasyCarbo i en vanlig blomsterspruta och provsprutade i ml-måttet som följde med flaskan. 16 pumptag motsvarade ~10ml (5 ml 100% EasyCarbo) vilket är dubbel dos till mitt 230liters akvarium.

    Vid vattenbytet tog jag ner nivån så långt jag vågade och sprutade på 16 pumptag. Sedan lät jag det sitta 10 min innan jag fyllde upp vatten igen.
    OBS! Skölj av växernas blad omedelbart om de kommer EasyCarbo på dom. Annars får dom garanterat fula brännmärken...

    Denna procedur har jag nu kört en gång i veckan vid vattenbyte, och resultatet har blivit över förväntan. Nu skall jag bara försöka att få bort "bikinilinjen" på något sätt...

    Använd på egen risk.

    Ps. Att det inte finns så mycket växter på bild 2 beror inte på detta experiment utan på att jag har farit hårt fram med saxen för att föryngra bladen Ds
  • spett och slägga
    • July 2006
    • 12

    #2
    Vad innehåller easy carbo igentligen?
    Det luktar riktigt stark, verkar vara farligt att förtära, och det står ingenting på flaskan om innehåll?

    Om barnen får i sig detta vad säger man på sjukan?
    Kol-vatten?

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Spett: ingen vet säkert, men det sägs innehålla en polymer av glutaraldehyd.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • nelly.trott
        • December 2007
        • 355

        #4
        Jag tycker inte att det luktar nåt alls och definitivt inget farligt =) .....
        När du vill att något skall försvinna,
        kan du låta svavelsyra över detta rinna.

        Kommentar

        • MattiasL
          • September 2006
          • 1479

          #5
          Det är ett ämne man bör undvika att lösa ut i sprayform och inandas eftersom det faktiskt kan vara giftigt. Sjukvårdspersonal som använder den verksamma substansen vid instrumentrengöring har strikta regler om att bära skyddshandskar och undvika hudkontakt med ämnet.
          Qui audet adipiscitur!

          Kommentar

          • Piscator
            • August 2006
            • 735

            #6
            När man använder ett ämne på annat sätt än det är avsett att användas bör man såklart vara försiktig, det är nog inget vidare att andas in EasyCarbo. Men glutaraldehyd som används inom sjukvården finns nog i betydligt högre koncentration i deras preparat än i EasyCarbo.

            Läste förresten i något internationellt akvarieforum om "folk" som själva beställde glutaraldehyd från kemiföretag. De spädde ut det på egen hand till ungefär samma dos som i EasyCarbo och Seachem Excel med positivt resultat för växterna. Tror att det var i Indien...
            Hälsningar, Tomas!
            "Om en svart katt korsar din väg så betyder det att djuret är påväg någonstans."

            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #7
              Grejen är att ingen vet väl vad koncentrationen i flaskan är. Eller hur stor skillnad i giftighet det är mellan polymeren och ren glutaraldehyd.

              Det enda man kanske kan säga är att slutkoncentrationen i karet vid rekommenderad dos uppenbarligen är större än 0.5 ppm glutaraldehyd, eftersom det dödar alger, men sannolikt mindre än 5 ppm, eftersom fiskägg kan kläckas.

              När man som här sprayar ren easycarbo... Tja, jag tror man bör vara försiktig.
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              • Orje
                • October 2006
                • 6

                #8
                Hmm, det var kanske inte så nyttigt att spraya ut det. Kanske bättre att pensla på.
                Hur som helst så kommer jag i fortsättningen att tillsätta EasyCarbo direkt i vattnet (dubbeldos) i samband med vattenbyte i preventivt syfte.
                Förhoppningsvis håller sig bakgrunden ren med detta.

                Kommentar

                • ivanelvis
                  • February 2004
                  • 408

                  #9
                  Ursprungligen postat av nelly.trott
                  Jag tycker inte att det luktar nåt alls och definitivt inget farligt =) .....
                  Driver du med mig??? du måste ha fel på luktsinnet!!!
                  det luktar som superlim, svider i näsan...
                  Mina katter blir helt galna varje gång jag tar fram flaskan, dom gillar inte det
                  hemsida
                  http://hem.bredband.net/b734176/

                  Kommentar

                  • MattiasL
                    • September 2006
                    • 1479

                    #10
                    Ja, det luktar klart skumt.
                    Qui audet adipiscitur!

                    Kommentar

                    Arbetssätt...