Algproblem i nytt akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malu
    • February 2008
    • 127

    Algproblem i nytt akvarium

    Hej!

    Jag har haft igång mitt akvarium i en vecka ungefär nu, fiskarna flyttade in för en vecka sedan men innan dess hade det ju stått igång med bara växter och vatten.

    Nu har det blivit som en brun-gul hinna över det mesta i akvariet, på växter, glas, roten och sanden (biltemas blästersand) Det måste ha kommit ganska snabbt för i förrgår fanns det inget, igår var jag knappt hemma och såg akvariet.

    Akvariet har varit tänt 12 h/dygn och jag har bara matat fiskarna sparsamt varannan dag.

    Jag har inte testat några vattenvärden ännu.

    Vad är det för något och vad gör jag åt det?

    /malu
    -90 L med massa guppy, 1 pleco och två siamesiska algätare
  • malu
    • February 2008
    • 127

    #2
    Många som har läst men ingen som har svar?

    Kan tillägga att det är ca 25 grader i vattnet och jag har inte gjort något vattenbyte än. Hade inte tänkt göra det förrän om ca 3 veckor men det kanske får göras tidigare nu...?

    Växterna verkar trivas bra, har växt så det knakar på bara den här veckan. Anubias blommade efter ett par dagar och nu verkar de skjälkarna vissna men det är väl naturligt?

    /malu
    -90 L med massa guppy, 1 pleco och två siamesiska algätare

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Det låter som brunalger och de kommer att försvinna mer eller mindre av sig själva när du får balans i karet.
      Vill du påskynda processen kan du köpa Ancistrus som gillar att gnaga i sig dessa alger och de är då borta på ett par dagar.
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • malu
        • February 2008
        • 127

        #4
        Ah, tack!!!

        Jag blev ju så orolig att jag hade fått stora problem redan efter en vecka. Phew!

        Tack så jättemycket för svaret! Skönt att någon är uppe

        /malu
        -90 L med massa guppy, 1 pleco och två siamesiska algätare

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Sedan 4.30 då jag jobbar helg har jag haft öppet mina blå. Tur att det finns datorer som är vakna de med.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • Black-Dragon
            • February 2008
            • 65

            #6
            Jag har oxå problem med brungröna alger.
            men inte bara det, Mina firrar har gått & dött, till slut va det bara 1 black Molly kvar, så vi köpte en hona till honom i Söndags den 1/3 -08 men nu, Tisdag så é även han död, men honan lever, iaf. än så länge.
            ska tillägga att fiskarna vart i sen i torsdags 28/2 -08, (börja tyvärr med 6 fiskar pga att svärmor inte kunde hålla sej utan promt ville ge lillgrabben "lite mer" fiskar i akvariet.) Sen har dom dött 1 efter 1, vad ska jag göra
            Vi har lite problem med hummus ämnen i vårt brunnsvatten & även mycket järn, men akvaristen som vi handlade den nya fisken av sa att om det é ok att dricka vattnet så ska det även va ok för fiskarna, stämmer detta eller??

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #7
              men akvaristen som vi handlade den nya fisken av sa att om det é ok att dricka vattnet så ska det även va ok för fiskarna, stämmer detta eller??
              Man kan ju käka koncentrerad ammoniumklorid (salmiak, saltlakrits) och det är dödligt i ganska små mängder för fisk, så det stämmer inte riktigt.

              Just brunnsvatten kan innehålla ganska höga ammoniumnivåer. Skulle tro att "AmmoLock" eller andra preparat kan hjälpa dig isåfall. Ett fall där vattenberedningsmedel faktiskt kan vara befogat hör och häpna. Då kelaterar du metallerna också så det blir ofarligt och mat till växterna.
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #8
                När filtret hoppat igång om några veckor så kommer även det hjälpa till att hålla nere eventuella ammoniumnivåer. Det kan vara ett vanligt fall av uppstartsproblem pga dåligt biologiskt filter om du startat akvariet och stoppat ner en massa fisk med en gång...
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • MattiasL
                  • September 2006
                  • 1479

                  #9
                  Man bör bara ha ett par fiskar i början, om man inte startar akvariet med en stor del av vatten och filtermaterial från ett väl inkört akvarium.
                  Qui audet adipiscitur!

                  Kommentar

                  • Black-Dragon
                    • February 2008
                    • 65

                    #10
                    Ursprungligen postat av MattiasL
                    Man bör bara ha ett par fiskar i början, om man inte startar akvariet med en stor del av vatten och filtermaterial från ett väl inkört akvarium.
                    Jo jag vet, men som sagt svärmor & svärfar hade lite väl bråttom, trotts att hon bör veta eftersom hon oxå har fiskar & inte har haft sin burk mer än ett halvår.

                    Kommentar

                    • Black-Dragon
                      • February 2008
                      • 65

                      #11
                      skall oxå tillägga att alla tester jag har tagit é helt ok, testerna é nitrit , PH, & hårdheten.
                      så jag tror inte att det har med för mycket fiskar med en gång. med tanke på nitrit testen é ok. sen så dog ju första fisken redan efter ca 12 timmar & efter 24 timmar så hade 2 till dött, efter ytterligare 12 timmar dog 2 till.

                      Ursprungligen postat av defdac
                      Just brunnsvatten kan innehålla ganska höga ammoniumnivåer. Skulle tro att "AmmoLock" eller andra preparat kan hjälpa dig isåfall.
                      ok, va bra, vart hittar man det? jag hittar inte det på nätet.

                      Kommentar

                      • Black-Dragon
                        • February 2008
                        • 65

                        #12
                        Nu har det löst sej, med ett 20% igt vattenbyte varje dag, med riktigt kommunalt vatten, så det va nog järnets fel att algerna trivdes så bra.
                        Fiskarna vet jag inte, jag har en black molly kvar, så vi får se hur hon klarar sej framöver. verkar allt stabilt så köper vi 2 polare till henne till helgen.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...