Elaka äppelsnäckor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gickan_87
    • November 2003
    • 1873

    Elaka äppelsnäckor

    Mina 4 äppelsnäckor bara drar upp mina växter. Hur kan jag göra så de slutar?

    Inte kul att behöva sätta ner alla växter i gruset varje morgon och kväll.
  • danneregner
    • October 2006
    • 1347

    #2
    ta bort snäckorna?? e inte jätteäppelsnäcka du har?? dom går på växter men vanlig äppelsnäcka gör nästan aldrig de.
    Diskus

    Kommentar

    • gickan_87
      • November 2003
      • 1873

      #3
      Ska vara vanliga äppelsnäckor. De är lite större än en pingisboll. De äter ju inte växterna, utan de rycker bara upp dem, eller också om det är jag som har för lite grus i så de inte fäster ordentligt kanske.

      Ta bort dem vill jag ju inte..

      Kommentar

      • Fuzzop
        • July 2007
        • 2380

        #4
        Ursprungligen postat av gickan_87
        Ska vara vanliga äppelsnäckor. De är lite större än en pingisboll. De äter ju inte växterna, utan de rycker bara upp dem, eller också om det är jag som har för lite grus i så de inte fäster ordentligt kanske.

        Ta bort dem vill jag ju inte..
        5cm grus/sand brukar va normalt så har du mindre än så kan du ju skaffa lite mer och se om det hjälper, annars kanske försöka byta till växter med större rotsystem som sitter bättre, du kan inte fixa nån form av yngelbur med lock att stoppa snäckorna i ett tag så växterna får möjlighet att sätta sig lite bättre?

        Kommentar

        • gickan_87
          • November 2003
          • 1873

          #5
          Har drygt 3, ska knycka lite från det större karet som har 10 cm. Kanske kan vara det då.

          Njae, känns ju taskigt att stänga in dem bara för att jag envisas med att ha stängelväxter.

          Nålgräset får ju vara kvar, det har större rotsystem också iof.

          Kommentar

          • Fridas
            • September 2007
            • 629

            #6
            Har precis samma problem som dig, eller hade förr i alla fall. Det räcker med att de åker runt på växterna så dras de upp av någon oförklarlig anledning. Det jag har börjat med är att verkligen trycka ner växterna i sanden och sedan riktigt gräva upp sand mot växten. Eventuellt kan man förankra ytterligare genom att lägga några små snygga stenar runt växten nertill. Men börja med att ha i sand, har du så stora äpplen så krävs det minst 5-7cm bottensand.
            ..:: Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker ::..

            Kommentar

            • rödtoppen
              • June 2006
              • 3148

              #7
              om inte dina växter har hunnit att bilda långa rötter så är det bara att plantera om och om igen.

              Jag har själv ett nystartat kar med många nya växter, jag planterar om 2 ggr i veckan(även om växterna är uppgrävna direkt efter planteringen så väntar jag till nästa gång innan jag planterar om dem )
              / dtoppen /

              Kommentar

              Arbetssätt...