Näringsbrist?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lothar
    • February 2008
    • 30

    Näringsbrist?

    Jag har ett240 l akvarium och byter ca 40 l 2 ggr i veckan. Jag gödslar med något som heter Easy Life "PROFIT" normaldos. Men växterna för en tynande tllvaro och där blir en massa alger på dom. Det kan tilläggas att jag filtrerar med torvgranulat och pH ligger på ung 6,5 . På vattenverket säger dom att pH ligger på 8,3 och KH en bra bit över 4 så det har jag inte brytt mig om att kolla. Vad kan det vara ? Jag har 2 st 38 w lysrör med reflektorer och vattendjupet är bara något över 40 cm ?
  • Fuzzop
    • July 2007
    • 2380

    #2
    Skaffa PMDD och easy carbo och dosera enligt anvisningar så ska du se att alla bekymmer försvinner

    Kommentar

    • Lothar
      • February 2008
      • 30

      #3
      Näringsbrist ?

      Ursprungligen postat av Fuzzop
      Skaffa PMDD och easy carbo och dosera enligt anvisningar så ska du se att alla bekymmer försvinner

      PMDD är inte det ungefär detsamma som ProFit fastän färdigblandat ? Men vad är det där Carbo ?

      Kommentar

      • Fuzzop
        • July 2007
        • 2380

        #4
        Ursprungligen postat av Lothar
        PMDD är inte det ungefär detsamma som ProFit fastän färdigblandat ? Men vad är det där Carbo ?
        Helt ärligt så vet jag inte vad profit innehåller men dom flesta växtgödningar som säljs är inte helt kompletta som pmdd och då pmdd är så pass billigt så föreslår jag det men kanske nån annan kan svara på om profit innehåller allt växterna behöver.
        Easy carbo är ett alternativ till att tillsätta CO2 och finns att köpa på flaska, det är dessutom giftigt för alger, ger väl inte samma tillväxt som CO2 men det hjälper till att hålla växter vid liv och är skadligt för alger

        Kommentar

        • Fuzzop
          • July 2007
          • 2380

          #5
          Kollade och profito funkar säkert bra, easy carbo tillverkas oxå av samma företag

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #6
            Ursprungligen postat av Lothar
            PMDD är inte det ungefär detsamma som ProFit fastän färdigblandat ?
            Väldigt ungefär. Komersiella färdigblandade akvariegödnigar innehåller aldrig kväve och fosfor samt alldeles för lite kalium, och det var därför PMDD-receptet skapades. Man får de tre grundläggande makroämnena NPK med PMDD helt enkelt.
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            Arbetssätt...