Hur snabbt växer olika växter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Krax
    • December 2005
    • 1329

    Hur snabbt växer olika växter?

    Vilka växter växer snabbast och vilka växer långsammast? Det skulle vara roligt att se hur ni rangordnar olika arter. Om jag börjar kan ni fylla på listan och flytta runt lite i rangordningen om ni tycker annorlunda. 1 är snabbast.

    1. Limnophila sessiflora
    2. Ceratophyllum
    3. Egeria densa
    4. Cabomba carolinia
    5. javamossa
  • petnym
    • May 2002
    • 5028

    #2
    Ursprungligen postat av Krax
    1. Limnophila sessiflora
    2. Ceratophyllum
    3. Egeria densa
    4. Cabomba carolinia
    5. javamossa
    Alla dessa utom javamosan växer väldigt snabbt. Limnophila sessiliflora kan fås att växa långsamt om den inte får så mycket gödning. Den blir snyggast så enligt mig.
    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

    Kommentar

    • Krax
      • December 2005
      • 1329

      #3
      Trist svar. Vad växer långsamt men lite snabbare än javamossa då? Jag stoppar in lite fler.

      1. Limnophila sessiflora
      2. Ceratophyllum submersum
      3. Ceratophyllum demersum
      4. Callitriche hermaphroditica
      5. Egeria densa
      6. Utricularia australis
      7. Cabomba carolinia
      8. Potamogeton crispus
      9. Stratiotes aloides
      10. Lemna trisulca
      11. Lemna minor
      12. Anubias?
      13. javamossa
      14. Lobelia dortmanna
      15. Isoetes lacustris
      16. Fontinalis antipyretica

      Jag har ingen erfarenhet av Anubias men tror att den är ganska långsam? Eller?

      Kommentar

      • Maria - Sjöjungfru

        • January 2004
        • 4236

        #4
        Ursprungligen postat av Krax
        Trist svar. Vad växer långsamt men lite snabbare än javamossa då? Jag stoppar in lite fler.
        Eller så letar du själv, antingen i artbeskrivningarna här på zoopet eller här
        Maria - Sjöjungfru

        Kommentar

        • petnym
          • May 2002
          • 5028

          #5
          Ursprungligen postat av Krax
          Trist svar. Vad växer långsamt men lite snabbare än javamossa då?
          Snarare trist fråga... Vad förväntar du dig för svar på en sådan fråga? Det är ju bara extrema snabbväxare du listat. "Som man frågar får man svar" heter det väl.

          www.tropica.com finns en massa artbeskrivningar med växthastighet angivet. Tropicas katalog är också en bra källa med samma info i pappersform. Den finns även i elektronisk form. Akvariewiki har också tusentals länkar till olika artbeskrivningar av växter.
          Senast redigerad av petnym; 27 February 2008, 08:31.
          Gräset är grönare på andra sidan glaset...
          Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
          Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

          Kommentar

          • Krax
            • December 2005
            • 1329

            #6
            Okej okej. Jag ger upp. Vi kunde ha diskuterat vad man menar med snabb och långsam tillväxthastighet (biomassa per tidsenhet, blad per vecka, längdtillväxt). Vi kunde också ha bytt erfarenheter om olika växter (som inte alltid finns i handeln) i stället för att lita på vad en återförsäljare skriver. Vi kunde ha diskuterat olika faktorer som påverkar tillväxthastighet.
            Ursprungligen postat av petnym
            Det är ju bara extrema snabbväxare du listat.
            Nej.

            Kommentar

            • Guest

              #7
              Ursprungligen postat av petnym
              Tropicas katalog .
              Vet någon var man kan köpa den ?

              Kommentar

              • petnym
                • May 2002
                • 5028

                #8
                Ursprungligen postat av Krax
                Vi kunde också ha bytt erfarenheter om olika växter (som inte alltid finns i handeln) i stället för att lita på vad en återförsäljare skriver.
                Mitt svar var inte baserat på information från återförsäljare... Jag har personlig erfarenhet av alla fem växtarterna du listar i ditt första inlägg så jag vet av egen erfarenhet att de fyra första växer extremt snabbt (med reservation för sessilifloran som kan fås att växa långsamt med rätt förutsättningar, utan att den tappar blad på det sätt tex Cabomba skulle göra vid samma behandling).
                Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                Kommentar

                • Guest

                  #9
                  Ursprungligen postat av aggehunk
                  Vet någon var man kan köpa den ?

                  ok man kan köpa den på deras hemsida : )

                  Tack till mig själv

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #10
                    Det är ganska svårt att jämföra tillväxthastighet. Kollar man tillväxtmassa per tidsenhet så är det ju inte säkert att Anubias får jumboplats tex, även om den alltid *känns* väldigt seg och statisk. Den måste ju lägga en hel del substans i sina tjocka tunga blad jämfört med tex vattenpest vars blad kan vara några celler tjocka bara. Dom går snabbt att bygga.

                    Javamossa är också lite svår att klassa. Ibörjan när man bara har en liten tuss kan man tycka att den växer långsamt, sedan sitter man där med hela akvariet fullt och river ut hinkvis med mossa varenda vattenbyte.

                    Mest svammel eftersom vissa växter helt klart upplevs *mycket* snabbare än andra. L. sessiliflora tex.
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    Arbetssätt...