Ljusproblem

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Darizz
    • February 2008
    • 22

    Ljusproblem

    Hallå, har börjat oroa mej för mina stackars växter, har ett gäng växter som jag tror är papegojblad som börjar tappa sin fina röda färg och bli mer brun-gröna. Läste att det kan bero på att dom får för dåligt ljus så jag traska iväg till affären för att köpa ett nytt rör till ljusrampen när det slog mej att man kanske skulle slå till och handla en helt ny ramp med 2 rör, eller 3....

    Är det lite overkill för ett 75L burk? tänkte att kanske driva upp växter i den sen när man skaffar större akvarium så är det lika bra å köpa rejält nu.

    Men som sagt, vet inte riktigt vad som behövs, kollat och sökt här på forumet men för ingen rätsida på mina funderingar.

    Tacksam för förslag på kombinationer av rör också till 2-3rörs armaturer.
  • TheRoblin
    • July 2007
    • 310

    #2
    Reflektorer är bra!

    Det är nog ingen risk att det blir för mycket ljus i ett växtakvarium. Tänk på att köpa bra och rätt lysrör (tex flora glo). Reflektorer är även bra!!

    Kommentar

    • Darizz
      • February 2008
      • 22

      #3
      Sant sant, affären hade slut på rör i den längd ja ville ha så ja har panik-mecklat in alufolie i armaturen för att kräma ur lite mer effekt. Blev marginellt bättre ljus.

      Får försöka snoka upp en bra armatur med platts med fler rör då.

      Kommentar

      • Fuzzop
        • July 2007
        • 2380

        #4
        Det viktiga är hur högt akvariet är, måla med matt vit färg funkar bättre om du inte vill köpa en riktig reflektor, men köp ett bra rör typ aquarelle eller power-glo och inget skit-rör som flora-glo istället

        Kommentar

        • Fuzzop
          • July 2007
          • 2380

          #5
          flera lysrör är ju inte fel heller men en dyrare investering som kanske inte är nödvändig

          Kommentar

          Arbetssätt...