juwel rio300 +svävaralger

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bolak_jr
    • January 2008
    • 22

    juwel rio300 +svävaralger

    hej!

    jag är ganska säker på att jag fått någon algblommning av något slag i mitt rio 300, har läst lite om uv-filter och detta verkar vara det bästa alternativet, men jag har ju innerfilter i mitt kar!
    finns det någon annan lösning?
    vattnet är grönaktigt! trodde först det var infusioner, men är väldigt säker på att det är alger nu!

    kan man koppla ett uv-filter till någon slags cirkulationspump så att det blir lite billigare än att köpa ett ytterfilter?

    mvh christoffer
    Senast redigerad av bolak_jr; 24 February 2008, 16:40.
    /Christoffer
    Juwel Rio 300
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Trots att jag själv hade UV-C-filter på den tiden jag fick grönvattensodling då och då så tyckte jag det var smidigast att ta en slang i och en slang ur och låta ett vattenbyte stå och gå tills vattnet var klart. I den 310-litrare jag hade på den tiden tog det ca 1-2 timmar beroende på illa det var. Pumpen fick stå och gå under vattenbytet (annars finns det ju en massa svävalger kvar i den)

    Om vattnet var det minsta disigt dagen efter så gjorde jag samma behandling igen. Det behövdes sällan mer än 2 omgångar.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • bolak_jr
      • January 2008
      • 22

      #3
      Ursprungligen postat av defdac
      Trots att jag själv hade UV-C-filter på den tiden jag fick grönvattensodling då och då så tyckte jag det var smidigast att ta en slang i och en slang ur och låta ett vattenbyte stå och gå tills vattnet var klart. I den 310-litrare jag hade på den tiden tog det ca 1-2 timmar beroende på illa det var. Pumpen fick stå och gå under vattenbytet (annars finns det ju en massa svävalger kvar i den)

      Om vattnet var det minsta disigt dagen efter så gjorde jag samma behandling igen. Det behövdes sällan mer än 2 omgångar.
      okej, läste faktiskt om detta förut, tror till och med att det var ditt inlägg!
      skall köpa en extra slang bara så testar jag imorgon!
      men hur påverkar ett totalt vattenbyte bakterier och så?
      för det blir väl nästan totalt?

      /christoffer
      /Christoffer
      Juwel Rio 300

      Kommentar

      • Dahla
        • January 2004
        • 218

        #4
        Jag köpte något medel som jag drog i akvariet. Två behandlingar så var vattnet helt klart igen.
        /Dahla
        Kungsbacka

        Kommentar

        • bolak_jr
          • January 2008
          • 22

          #5
          Ursprungligen postat av Dahla
          Jag köpte något medel som jag drog i akvariet. Två behandlingar så var vattnet helt klart igen.
          du kommer inte ihåg vad detta hette möjligtvis?
          /Christoffer
          Juwel Rio 300

          Kommentar

          Arbetssätt...