Är detta Tofsalger

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sultanen
    • January 2008
    • 2457

    #16
    Mina två 3-4cm siameser har på 2-3dagar ätit rent iprincip bägge mina rellativt stora papegojblads plantor ifrån tofsalger, bladens ovansidor var täckta av dem men det verkade inte vara någon fara, jäkla fart i de små firrarna!
    300L Räkkar
    400L Växtakvarium
    220L Saltvatten - Under uppstart
    Intresserad av räkor? www.RedBee.se

    Kommentar

    • firefox75
      • April 2007
      • 1806

      #17
      Jo...siameser äter ju toffsisar...men de äter inte de alger som på bilden.
      Finns nog inte en ända mal/algätare som tuggar i sig röda kiselalger...
      Dels för att det inte smakar gott och sen är dessa alger för hårda...
      Typ som knäckebröd eller skorpa är för oss...
      Frånvarande nu mera men här ibland.

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #18
        Kiselalger är bruna och sätter sig som en hinna på rutor i uppstartade akvarier, väldigt enkla att stryka bort. Dom kan även lossna på natten och flyga omkring som ett dis på morgonen när ljuset går på. Kan även bilda långa bruna "slemtrådar".

        Algerna på bilden är toffsalger. En typ av rödalg, men inte kiselalg.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • monikaandersson
          • January 2008
          • 32

          #19
          Ursprungligen postat av Azur
          Jo, siamesisk algätare äter dem - eller rättare sagt, de gör det om de inte kan äta fiskmat istället, för det är godare. Grejen är bara att ingen algätare kan få bort alger i ett kar så länge förhållandena gynnar alger - ingen algätare kan äta snabbare än alger som växer för fullt. Algätare gör bara nytta om algerna redan begränsas av nånting, t.ex. konkurrens med växter.

          Easycarbo är giftigt för många alger, plus att det gynnar växterna och hjälper dem konkurrera ut algerna. Peroxid är också mycket giftigt för just denna typ av alger, så en hemmagjord oxydator kan döda dem.
          Hej
          vad är Easycarbo?
          Hur arbetar man med det ?
          Jag fick dessa alger tofs eller om det nu är svartskägg (eller om dessa två är samma sak) på växter jag köpte.
          Har nu tagit bort nästan alla blad men Siameserna har tagit på de blad som var lite angripna.
          Köpte Siameserna vuxna och dom var väl väluppfostrade då..

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #20
            EasyCarbo är en kolkälla för akvarieväxterna. En rolig bieffekt är att toffsalger är väldigt känsliga för det. EasyLife heter företaget som gör det och det brukar finnas i välsorterade akvarieaffärer.
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • monikaandersson
              • January 2008
              • 32

              #21
              Sent svar
              dessa växter som hade tofsalger var nyinköpta
              och när jag tof bort de angripna bladen löste sig problemet.
              Ha en bra kväll alla!

              Kommentar

              Arbetssätt...