dom tar över!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Krax
    • December 2005
    • 1329

    #46
    Hur kan man veta att man filtrerar bort allelopatiska ämnen med ett litet aktivt kol-filter om man inte vet vilka arter som utsöndrar vilka ämnen och inte vilka alger som påverkas eller hur de påverkas? Jag bara undrar. Allelopati är extremt svårstuderat och särskilt i vatten där bladen inte bara faller till marken och sprider sina allepatiska ämnen som en ek.

    Det finns vetenskapliga studier på att svavelföreningar från kransalger dödar andra alger. Så man kan inte avfärda det helt.

    (Det heter allelopati med ett L)

    Kommentar

    • danneregner
      • October 2006
      • 1347

      #47
      logiskt sett skulle faktist en knippe vattenpest ta upp den mästa av all näring som blivit över. men jag ska pröva lite olika. först kollar vi om vi hittar nått som äter algerna. sen slänger jag i lite vatten pest. och sen börjar jag göda.
      Diskus

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #48
        Hur kan man veta att man filtrerar bort allelopatiska ämnen med ett litet aktivt kol-filter om man inte vet vilka arter som utsöndrar vilka ämnen och inte vilka alger som påverkas eller hur de påverkas?
        Alleopatiska ämnen är större organiska föreningar som fastnar i aktivt kol helt enkelt. Det gör ingen skillnad på arter - det tar tom kelatringar.

        logiskt sett skulle faktist en knippe vattenpest ta upp den mästa av all näring som blivit över
        Och de nivåer som blir över är fullt tillräckligt för en festmåltid för algerna. Det krävs några (relativt) få molekyler för att mätta en alg medans det kräver en strid ström för att mätta en växt.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • San_tas
          • February 2007
          • 28

          #49
          Hej danneregner.
          Jag tycker du skall göra så här.
          Köp en medicin mot hål i huvudet som heter Dessamor den har koppar i sig så ta bort dina sniglar och andra lägre stående djur än fiskar. Häll i medicinen som då kommer tar kol på algerna, ta eventuellt bort finbladiga växter som inte har stora rötter ex Hornsärv, Cabomba etc. Dag 2 bytt nästan allt vatten, för algerna kommer dö och vattnet kan bli grumligt och syrehalten kan bli för låg (algerna ruttnar).

          Då var det klart! Enkelt och effektivt.
          För att förhindra uppkomsten av samma problem i framtiden öka mängden växter som funkar med dina fiskar, gärna snabbväxande och håll igen med matningen.

          Vill du sedan ha ett lättskött akvarie där växterna trivs och är fina men inte exploderar i sin växthastighet (vilket kräver trimning och skötsel) tycker jag det räcker att tillsätta CO2. Byt inte för mycket vatten och inte så himla ofta som rekommenderas är min erfarenhet. Rengör dock ditt filter desto oftare och noggrant. Du kommer då få bra balans i akvariet, viktiga organismer klarar sig fint i grus och akvarieinredning anser jag och behöver inte "odlas" i filter så som många anser.

          Fortsätter problemen läs om lite om UV ljus som finns någonstans här på forumet. (Har dock ingen erfarenhet av det själv)
          Lycka till!

          Kommentar

          • batski
            • October 2004
            • 8891

            #50
            Ursprungligen postat av San_tas
            Köp en medicin mot hål i huvudet som heter Dessamor den har koppar i sig så ta bort dina sniglar och andra lägre stående djur än fiskar.
            Kommer inte denna medicin att slå ut nitrifikationsbakterierna? I så fall kommer du att få mycket större problem än algerna...

            Ursprungligen postat av San_tas
            Du kommer då få bra balans i akvariet, viktiga organismer klarar sig fint i grus och akvarieinredning anser jag och behöver inte "odlas" i filter så som många anser.
            Grejen är att med dagens filtermaterial finns det långt mycket mer plats för nitrifikationsbakterierna i filtret än någon annan stans i akvariet. Så när man tar bort de bakterier som etablerat sig i filtret minskar mängden nyttobakterier avsevärt. Så jag är faktiskt ganska skeptisk till din teori.
            "The animals of the world exist for their own reasons.
            They were not made for humans
            any more than black people were made for whites
            or women for men." - Alice Walker

            Kommentar

            • San_tas
              • February 2007
              • 28

              #51
              Japp jag förstår att du/ni har det för det strider mycket mot vad som redan är skrivet.
              Du har rätt angående att nyttobakterierna dör. Om man följer rådet angående medicinen står det att man skall stänga av pumparna, men som du antydde ovan kan man möjligtvis gå steget längre att ta upp dem under behandlingstiden. Dock riskerar man en ny epidemi av alger eftersom de överlever i filtret de med..
              Därmed tycker att en nystart är att föredra. Det är inte givet att han kommer få problem med nya alger för att man gör så.

              Kommentar

              • danneregner
                • October 2006
                • 1347

                #52
                san tas: tack för tipset, men jag tror jag fixar de på biologisk väg. då kopparen skulle ta död på räkorna och äppelsnäckorna
                Diskus

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #53
                  Easy Carbo tar också död på alger men är även kolkälla för växter. Jag skulle testa det istället för något kopparbaserat algdödarmedel.
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • danneregner
                    • October 2006
                    • 1347

                    #54
                    ja jag ska troligtvis skaffa lite EC
                    Diskus

                    Kommentar

                    Arbetssätt...