Cryptocoryner i low-tech?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • batski
    • October 2004
    • 8891

    Cryptocoryner i low-tech?

    Någon som har lyckats med cryptocoryner i low-tech akvarier? I så fall vilka arter?
    "The animals of the world exist for their own reasons.
    They were not made for humans
    any more than black people were made for whites
    or women for men." - Alice Walker
  • Guest

    #2
    "Undulatan" har jag haft i low-tech.
    Varför är du orolig för cryptocoryner i low-tech? Den är inte svår...

    Kommentar

    • batski
      • October 2004
      • 8891

      #3
      Ja jag har läst att de inte ska vara svåra, men mina trivs tyvärr inte särskilt bra. Undra vad det beror på. Har C. beckettii i ett av akvarierna och C. wendtii "grön" i ett annat.
      "The animals of the world exist for their own reasons.
      They were not made for humans
      any more than black people were made for whites
      or women for men." - Alice Walker

      Kommentar

      • Guest

        #4
        Hur länga har du haft dom? Delat upp dom något innan plantering?
        Beskriv gärna ljus o näringsförhållande.

        Kommentar

        • batski
          • October 2004
          • 8891

          #5
          C. beckettii har jag haft i flera år. C. wendtii i ca 4 månader. Jag delade inte på alla, men några delade jag faktiskt på. Ska man alltid göra det?

          Belysningen utgörs av 2 Aquarelle-rör i varje akvarium. C. wendtii växer dock under flytväster så de har det inte så ljust. Även några av C. beckettii växer under flytväxter, fast dessa är glesare, så de får ganska bra med ljus ändå. Har dock läst att cryptos kan trivas med relativt lite ljus.

          Näringen: under sanden har jag både torv och lite dammjord. I vattnet fiskavföring och lite PMDD. De andra växterna verkar trivas ganska bra.
          "The animals of the world exist for their own reasons.
          They were not made for humans
          any more than black people were made for whites
          or women for men." - Alice Walker

          Kommentar

          • Piscator
            • August 2006
            • 735

            #6
            Hade wendtii i ett litet 37-liters kar under low-tech liknande former och fick dem aldrig att trivas. Belysningen var taskig, gruset medelgrovt och näringen kom via en ganska överbefolkad (kan man säga så?) fiskpopulation.

            Flyttade sedemera över dem till ett akvarium med nära 0,5 W per liter, PMDD och jorbotten (likadant grus). Efter ett halvår skänkte jag plantor till grannen och fick lov att begränsa dem! Men de verkar inte gilla att bli tuktade, hos mig brukar de tjura någon månad efter tuktning innan de börjar att tillväxa igen - Cryptocorynesjuka?

            Om det är den stora tillgången på ljus, jordbottnen eller näringen som gjort den stora skillnaden - kanske lite av allt?
            Hälsningar, Tomas!
            "Om en svart katt korsar din väg så betyder det att djuret är påväg någonstans."

            Kommentar

            • batski
              • October 2004
              • 8891

              #7
              Tack för svaret!

              Det lilla akvariet där jag har wendtii ska säljas, men i mitt 310 liters vill jag gärna fixa det så cryptorna kommer igång där.

              Kanske borde jag peta ner mer dammjord i sanden där?
              "The animals of the world exist for their own reasons.
              They were not made for humans
              any more than black people were made for whites
              or women for men." - Alice Walker

              Kommentar

              • Piscator
                • August 2006
                • 735

                #8
                Jag brukar generellt alltid utgå ifrån att misstänka att brist på tillväxt beror på brist på ljus. Hur är lyset i ditt kar batski?
                Hälsningar, Tomas!
                "Om en svart katt korsar din väg så betyder det att djuret är påväg någonstans."

                Kommentar

                • heeke
                  • April 2003
                  • 5033

                  #9
                  Denna burk får vi kalla low-tech, ingen värme eller cirkulation, 7W lågenergi lampa, gödning består av att jag ibland toppar upp avdunstat vatten med vatten från mitt stora kar (som göds med PMDD)
                  Sitter en C.wendtii 'green' till vänster, inte stor men den växer iaf.
                  Klicka på bilden för större version

Namn: P2200065.JPG
Visningar: 4
Storlek: 433,6 KB
ID: 2099487

                  Som en kontrast kan jag ju visa hur det ser(såg) ut i mitt stora kar som har 0.3W/l , PMDD och CO2 via mäsk.
                  C.wendtii 'green' strax till vänster om mitten (är ganska brun i färgen)
                  Klicka på bilden för större version

Namn: P2058429.JPG
Visningar: 2
Storlek: 253,2 KB
ID: 2099488
                  heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                  Kommentar

                  • Piscator
                    • August 2006
                    • 735

                    #10
                    Tjusigt! Dessutom ser de omgivande växterna ut att skugga plantan en hel del. De tycks m a o inte vara särskilt ljuskrävande.
                    Hälsningar, Tomas!
                    "Om en svart katt korsar din väg så betyder det att djuret är påväg någonstans."

                    Kommentar

                    • batski
                      • October 2004
                      • 8891

                      #11
                      Ursprungligen postat av Piscator
                      Tjusigt! Dessutom ser de omgivande växterna ut att skugga plantan en hel del. De tycks m a o inte vara särskilt ljuskrävande.
                      Nej de ska inte vara det, utan ska kunna klara sig även under ganska dåliga ljusförhållanden. Som svar på din fråga kan jag säga att de flesta av mina wendtii växer under flytväxter så de får inte så gott om ljus, men beckettii får ganska bra med ljus.
                      "The animals of the world exist for their own reasons.
                      They were not made for humans
                      any more than black people were made for whites
                      or women for men." - Alice Walker

                      Kommentar

                      Arbetssätt...