Kan Cabomba klara sig?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Solid
    • August 2007
    • 734

    Kan Cabomba klara sig?

    Nu är det så att min kompis köpte ett gäng med Cabomba, men inte kan ha kvar dom p.g.a för lite ljus. Så nu tänkte jag att jag kanske skulle kunna ta över dom, om det nu kan tänkas att de kan må hyfsat i mitt kar?

    Akvariet:
    - 200 L
    - 3 x 30 watt Sun-glow lysrör, alltså ca 0,45 w/l
    - Pmdd, standarddos 2 ggr/vecka
    - Standarddos Easycarbo dagligen

    Jag vet att Cabomba kräver en hel del, men tror ni att de kan må hyfsat i mitt kar eller ska jag låta bli dom?
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Det är svårt att säga, de kan klara sig hos din granne med precis samma vattenvärde och teknik som du har medans de tvärdör hemma hos dig.
    Det enda rådet jag kan ge är att prova!
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Solid
      • August 2007
      • 734

      #3
      Ursprungligen postat av ansjo
      Det är svårt att säga, de kan klara sig hos din granne med precis samma vattenvärde och teknik som du har medans de tvärdör hemma hos dig.
      Det enda rådet jag kan ge är att prova!
      Jag räknade nästan med något liknande svar

      Jag tänkte i första hand på om belysningen är sådan som "borde" räcka åt Cabomba?

      Är lite smått avskräckt av zoopets artbeskrivning där den har 4-5 i ljuskrav (Jag vet ju heller inte vad för grad mitt kar räknas till på den skalan) och 4 i svårighet...

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Ljusmängden är det inget större fel på, men däremot kan jag inte uttala mig om de rör som du har, men jag tror nog att det ska gå bättre hos dig än din polare iaf.
        Själv har jag både den vanliga Cabomban samt den röda i mitt stora kar och de växer som sa*an bägge sorterna.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Amaro
          • January 2007
          • 1709

          #5
          Det är en känslig växt enligt mig, blir svårt att få den o leva utan tillräckligt ljus, Men självklart så ska du testa, det kan ju funka bra. Gör dock så att du lägger växterna där det är bäst ljus i karet. Och då menar jag alltså ett område där du tex inte har något annat som kan hindra ljuset från att slå på växten
          If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Ursprungligen postat av Amaro
            Det är en känslig växt enligt mig, blir svårt att få den o leva utan tillräckligt ljus, Men självklart så ska du testa, det kan ju funka bra. Gör dock så att du lägger växterna där det är bäst ljus i karet. Och då menar jag alltså ett område där du tex inte har något annat som kan hindra ljuset från att slå på växten
            Det är inget större fel på mängden belysning i Solids kar då h*n har mer än de flesta kar normalt brukar ha. Det stora frågetecknet är annars om lysrören räcker till jämfört med tex Philips Aquarelle.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Krax
              • December 2005
              • 1329

              #7
              Håller med om att det bara finns ett sätt att ta reda på om en växt klarar sig eller inte och det är att prova. Första gången jag provade Cabomba dog den men just nu har jag två plantor som verkar klara sig och växer lite långsamt.

              Det verkar bero på plantans kondition, ljus, temperatur, näring, kol, alger osv om en planta vill börja växa eller inte. Det är så många faktorer att man inte kan räkna ut det i förväg. Bara att testa.
              Senast redigerad av Krax; 22 February 2008, 09:05.

              Kommentar

              • Solid
                • August 2007
                • 734

                #8
                Tack för era svar!

                Jag tror allt jag ska prova med Cabomba, men jag får flytta om en del om de ska få plats

                Lysrören är hyfsade, inte som Aquarelle, men de duger. Jag var tyvärr inte så insatt i vilka rör som passar bäst då när jag köpte dom. Sun glow-rören ger väldigt gult ljus, så det är ju inte det snyggaste precis, men mina växter verkar trivas ändå så felet ligger mest i utseendet. Jag kommer byta ut 1 eller 2 av rören till Philips Aquarelle eller i alla fall Power glow senare (beroende på vad jag hittar och vad de kostar) för att få lite snyggare ljus i karet.

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #9
                  Det är nog ingen dum idé, och försök att välja Philips då det är riktigt bra rör för växterna.
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • Solid
                    • August 2007
                    • 734

                    #10
                    Jo, det är det jag spanar efter i första hand, men än har jag inte hittat några Philips-rör i de affärer jag varit i. Och de kostar mer

                    Jag måste betala allt till karet själv, och jag är ju inte rik precis...

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      #11
                      Kolla med din lokala elaffär om inte de kan ta hem Aquarelle åt dig. Jag har köpt genom en elaffär här i Varberg ett par gånger och sparat åtskilliga hundralappar eftersom detta blir billigare.
                      Annars har www.pwss.se dessa lysrör till hyffsade priser.
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      Arbetssätt...