PMDD - Nytt recept nu för tiden?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Milbot
    • November 2005
    • 188

    PMDD - Nytt recept nu för tiden?

    Hej!

    Har ett par portionspaket PMDD som jag köpte för ca 1.5 år sedan och jag ska börja göda i ett av karen nu. Mängderna i påsarna verkar dock inte stämma överens med vad som säljs nu för tiden.

    I mina påsar är det:
    39,1 g KNO3
    3,8 g KH2PO4
    7,7 g NutriSI

    Det är väl framförallt KH2PO4 som det är förhållandevis lite av jämfört med det som säljs idag. Såg att man nu också ska blanda i K2SO4 i Mikro-flaskan. Är det "nya rön" som gjort att rekommendationen/innehållet ändrats? Är det nån idé att köpa nytt?

    //Christian


    Bildning är det som är kvar när man har glömt allt man lärt sig...
  • Krax
    • December 2005
    • 1329

    #2
    Intressant! Lite mer fosfor och mycket mer kalium än tidigare. Sulfat är inget viktigt salt för växterna. Det spelar ingen större roll utan funkar nog mest som en bärare av kalium. Rätta mig om jag har fel!

    Det som du och jag har hemma funkar bara bra så jag tänker använda upp det innan jag skaffar något nytt.

    Kommentar

    • Milbot
      • November 2005
      • 188

      #3
      Tack för svaret!

      Kommer nog göra som du och använda upp det gamla då.

      //Christian


      Bildning är det som är kvar när man har glömt allt man lärt sig...

      Kommentar

      • heeke
        • April 2003
        • 5033

        #4
        Det skiljer lite nu med om man kollar olika leverantörer.
        Receptet är egentligen inte hugget i sten, utan portionsförpackningarna kom till för att göra PMDD enkelt för den stora massan.

        Får man näringsbrister är den vanliga rekomendationen att man ökar doseringen av alla ingredienser, så förhållandet sinsimellan är faktiskt inte det viktigaste utan att "alla" ämnen finns och inte tar slut är viktigare
        heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

        Kommentar

        • Milbot
          • November 2005
          • 188

          #5
          Ursprungligen postat av heeke
          Det skiljer lite nu med om man kollar olika leverantörer.
          Receptet är egentligen inte hugget i sten, utan portionsförpackningarna kom till för att göra PMDD enkelt för den stora massan.

          Får man näringsbrister är den vanliga rekomendationen att man ökar doseringen av alla ingredienser, så förhållandet sinsimellan är faktiskt inte det viktigaste utan att "alla" ämnen finns och inte tar slut är viktigare
          Jo det är sant.
          Var inne och kollade på din näringskalkylator. Vilket jobb du lagt ner! Får se om jag kommer få användning av den framöver. Fortsätter nog med portionsförpackningarna ett tag till iaf

          //Christian


          Bildning är det som är kvar när man har glömt allt man lärt sig...

          Kommentar

          • 2bias
            • January 2007
            • 95

            #6
            vet intehur någa de är om man inte har enormt mycket växter med olika krav men jag kör med min orkide näring från pokon ja funkar bra iaf har ett NPK värde på 5, 3 och 6% plus alla spårämnen

            Kommentar

            • heeke
              • April 2003
              • 5033

              #7
              Man vill gärna ha lite mindre fosfor i förållande till kväve.
              Det som rekommenderas är ett N:P förhållande på 7:1 vilket motsvarar NO3:PO4 = 10:1
              Kaliumet (K) är inte lika noga.
              En annan viktig sak är att krukväxtnäring ofta innehåller N i ammoniumform, dvs NH4.
              Ammonium triggar alger lättare än nitrat (NO3).
              heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

              Kommentar

              • MattiasL
                • September 2006
                • 1479

                #8
                Jag behöver ibland tillsätta lite k2so4 till PMDD eftersom jag är rädd att det ska bli för mycket nitrat annars (med extra KN03) när kaliumbrist hotar. Det nya receptet är nog lite som jag har brukat göra under en längre tid.
                Qui audet adipiscitur!

                Kommentar

                • Kep
                  • February 2009
                  • 29

                  #9
                  intressant det här, lite som grekiskan men ska nog få lite hum om det tack vare den informationen som ni ger.

                  Hur viktigt är det med substratvärmare för växterna egentligen?
                  325L Tropiskt-Sällskap
                  220L Under renovering
                  60L Växt/Yngel

                  Kommentar

                  Arbetssätt...