Mäsk-recept (gelatin)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lysmask
    • March 2007
    • 251

    Mäsk-recept (gelatin)

    Har ett 31 liters akvarium som jag tänkte fixa lite co2 till.

    1. Har ett recept som jag hittat och gjort om lite, undrar nu om detta blir bra...? Ska jag ändra på något?

    2. Kan man ha co2 på under natten med eller blir det kaos?(har inga fiskar i än men det ska bli det med...)

    3. Hur länge håller en sån här sats på ett ungefär?

    4. Hur ändras gödningen? Mer eller mindre av nåt? (göder med pmdd)

    Här är receptet:
    Gelatin-blandningen
    1 liter vatten
    2.5 msk gelatinpulver
    1-2 dl socker
    (1 tsk vällingpulver/mjölkpulver)

    Jäst-blandningen
    1 dl vatten
    ½ tsk torrjäst
    1 tsk socker
    (1 krm bakpulver)

    Har inga erfarenheter innan av detta så ni får gärna komma med lite tips å trix...
    Senast redigerad av Lysmask; 20 February 2008, 17:22.
    205 l, 31 l
    Mvh Lisa
  • den lilla dansken
    • November 2007
    • 13

    #2
    En lite undran bara...
    Vad ska du ha gelatinblandningen till?

    Jag använder mig av detta mäsk-recept i en 1,5 l flaska:
    1 l vatten
    1 dl socker
    1 krm torrjäst
    1 krm bikarbonat
    0,5 msk vällingpulver

    Det håller i ca 2 veckor.

    Kommentar

    • Lysmask
      • March 2007
      • 251

      #3
      Har inte gjort mäsk överhuvudtaget innan men har läst att det ska räcka längre och bubblar på lite stabilare... Sen kan man ju visuellt se när det börjar ta slut...

      Jag vill inte ha nån stormbubbling i karet, bara så växterna trivs lite mer...

      Va tror du om receptet då? Något som det är för mycket eller för lite av?
      205 l, 31 l
      Mvh Lisa

      Kommentar

      • danneregner
        • October 2006
        • 1347

        #4
        en fråga. va i helsike snackar ni om??
        Diskus

        Kommentar

        • GRIZZLY
          • December 2006
          • 867

          #5
          Va kan man ha för system till ett 30L då? tips kanske? Då ska ja försöka dra upp ett litet kar

          Kommentar

          • Lysmask
            • March 2007
            • 251

            #6
            Ursprungligen postat av GRIZZLY
            Va kan man ha för system till ett 30L då? tips kanske? Då ska ja försöka dra upp ett litet kar
            Har tre 1,5 liters pet-flaskor jag tänkte använda. Sätter dit en ny flaska innan den första är riktigt slut. Så två att byta mellan och en reningsflaska... Och ett knippe med backventiler förstås...

            Vet inte om detta funkar än är väl bäst att säga...
            205 l, 31 l
            Mvh Lisa

            Kommentar

            • den lilla dansken
              • November 2007
              • 13

              #7
              Ursprungligen postat av Lysmask
              Har inte gjort mäsk överhuvudtaget innan men har läst att det ska räcka längre och bubblar på lite stabilare... Sen kan man ju visuellt se när det börjar ta slut...

              Jag vill inte ha nån stormbubbling i karet, bara så växterna trivs lite mer...

              Va tror du om receptet då? Något som det är för mycket eller för lite av?
              Jag har aldrig hört talats om att ngn har använt sig av gelatin vid mäsk-metoden för att få CO2. Vart har du läst det?

              För övrigt så hänvisar jag till det recept jag skrev innan, det funkar verkligen bra för mig.

              Hur har du tänkt lösa CO2 i ditt kar?

              Kommentar

              • den lilla dansken
                • November 2007
                • 13

                #8
                Ursprungligen postat av GRIZZLY
                Va kan man ha för system till ett 30L då? tips kanske? Då ska ja försöka dra upp ett litet kar
                Här är en bra länk att läsa: http://www.plantswap.se/artiklar/DIYCO2.htm

                Du kan ju byta ut 5 l dunkarna till en 1,5 l pet flaska och använda dig av det receptet jag skrivit ovan. De passar nog din storlek på akvariet bättre.

                Kommentar

                • malun
                  • March 2005
                  • 20

                  #9
                  Gelatin-mäsk kan nog vara bra på små akvarier då det oftast inte bubblar på så jätte mycket. Har själv kört en del med gelatin men har gått över till andra blandningar, just pga låg bubbeltakt. Fördelen med gelatinmäsk är att den kan hålla riktigt länge med samma (låga) bubbeltakt.


                  1. Det receptet fungera säkert, kommer dock inte ihåg hur mycket gelatin man skall blanda vattnet med.

                  2. Normalt sett stänger man av co2 på natten.

                  3. Det är svårt att säga utan att testat just ditt recept, kanske 2-3 veckor.
                  Själv byter jag alltid efter 1 vecka vare sig det behövs eller ej.

                  4. Oftast kan man göda mer, då växter oftast växer fortare med co2, vilket i sin tur att de tar upp med gödning.

                  När jag testade/labbade med gelatin tyckte jag mig se att arean på ytan (i flaskan/dunken) verkade spela roll för co2 avgivningen, ju större ju mer eller rättare sagt snabbare co2 avgivning. Jag provade med att köra 2liters gelatinblandning i en liggande 10L dunk vs. en 4 liters stående, 10L dunken tog slut redan efter en vecka men i 4L:aren avbröt jag efter 3 veckor.

                  Antagligen så var det samma totala mängd avgiven co2 fast med olika hastigheter, jag har dock inga kemiska belägg för detta men det känns rimligt.
                  Det är väl det här som gör det ibland svårt med att få jämna nivåer med mäsk, antingen bubblar det lite och länge eller mycket under kort tid.

                  Idag kör jag med en variant mellan gelatin- och sockerblandning i alla fall i konsistens, nämligen sirap (den vita baksirapen). Jag tycker mig ha fått till ett recept som fungerar bra (för mig) det bubblar lagom mycket och jämt i en vecka, då jag byter oavsett om det behövs. Till en 4L dunk blandar jag

                  1st flaska sirap (5dl)
                  1 krm vinjäst + 1 krm gästnäring som följer med vinjästen
                  2 msk vällingpulver
                  1 tsk bakpulver
                  3-3,5L vatten, något ljummet

                  Kommentar

                  • Lysmask
                    • March 2007
                    • 251

                    #10
                    Ursprungligen postat av den lilla dansken
                    Jag har aldrig hört talats om att ngn har använt sig av gelatin vid mäsk-metoden för att få CO2. Vart har du läst det?

                    För övrigt så hänvisar jag till det recept jag skrev innan, det funkar verkligen bra för mig.

                    Hur har du tänkt lösa CO2 i ditt kar?
                    Har läst om detta här på zoopet... Vill gärna använda denna metod då den ska bubbla längre... Har ingen avsikt att ligga på "optimala" nivåer, bara att växterna mår lite bättre...

                    Hade tänkt att ha en trappa för att lösa upp den... Men om andra förslag finns är ja öppen för dem med...
                    205 l, 31 l
                    Mvh Lisa

                    Kommentar

                    • Lysmask
                      • March 2007
                      • 251

                      #11
                      Ursprungligen postat av malun
                      Gelatin-mäsk kan nog vara bra på små akvarier då det oftast inte bubblar på så jätte mycket. Har själv kört en del med gelatin men har gått över till andra blandningar, just pga låg bubbeltakt. Fördelen med gelatinmäsk är att den kan hålla riktigt länge med samma (låga) bubbeltakt.


                      1. Det receptet fungera säkert, kommer dock inte ihåg hur mycket gelatin man skall blanda vattnet med.

                      2. Normalt sett stänger man av co2 på natten.

                      3. Det är svårt att säga utan att testat just ditt recept, kanske 2-3 veckor.
                      Själv byter jag alltid efter 1 vecka vare sig det behövs eller ej.

                      4. Oftast kan man göda mer, då växter oftast växer fortare med co2, vilket i sin tur att de tar upp med gödning.

                      När jag testade/labbade med gelatin tyckte jag mig se att arean på ytan (i flaskan/dunken) verkade spela roll för co2 avgivningen, ju större ju mer eller rättare sagt snabbare co2 avgivning. Jag provade med att köra 2liters gelatinblandning i en liggande 10L dunk vs. en 4 liters stående, 10L dunken tog slut redan efter en vecka men i 4L:aren avbröt jag efter 3 veckor.

                      Antagligen så var det samma totala mängd avgiven co2 fast med olika hastigheter, jag har dock inga kemiska belägg för detta men det känns rimligt.
                      Det är väl det här som gör det ibland svårt med att få jämna nivåer med mäsk, antingen bubblar det lite och länge eller mycket under kort tid.

                      Idag kör jag med en variant mellan gelatin- och sockerblandning i alla fall i konsistens, nämligen sirap (den vita baksirapen). Jag tycker mig ha fått till ett recept som fungerar bra (för mig) det bubblar lagom mycket och jämt i en vecka, då jag byter oavsett om det behövs. Till en 4L dunk blandar jag

                      1st flaska sirap (5dl)
                      1 krm vinjäst + 1 krm gästnäring som följer med vinjästen
                      2 msk vällingpulver
                      1 tsk bakpulver
                      3-3,5L vatten, något ljummet
                      Då kör ja på detta recept.

                      Kan man inte låta den vara på på natten och mäta innan lyset går på? Kanske inte blir så farligt hög co2 halt med gelatinet... (Jag har ju inget levande i karet än)

                      Men den avtar inte efter ett tag då? Utan bubblar lika mycket tills det är totalslut?

                      Vad är det som händer om man inte göder mer vid co2? Brister eller stannar dom bara i växten?

                      Intressant recept du hade där... använder du sirapen istället för gelatin + socker?

                      Va tror du om upplösningen? är trappa bra eller finns det annat sätt...?

                      Oj va många frågor! Tack för alla svaren...
                      205 l, 31 l
                      Mvh Lisa

                      Kommentar

                      • heeke
                        • April 2003
                        • 5033

                        #12
                        Hehe, nu har någon för en gångs skull sökt ordentligt i forumet men blir istället påhoppad och ifråga satt.

                        Gelatin i mäsken var något som diskuterades och användes för att få en stabilare jäsning.
                        Det är dock ett gäng år sedan.

                        Jag har själv provat gelatin och alla andra tänkbara metoder.
                        Det jag tycker fungerar bra och är mnist slabbigt/krångligt att hålla på med är att köra dubbla mäsk dunkar och byta växelvis för jämn jäsning.
                        Att sedan använda ytterst lite jäst är också en viktig grej, annars jäser mäsken slut väldigt fort med väldigt varierande co2 nivåer.

                        Receptet jag kör:
                        5l vatten
                        5dl socker
                        2msk proteinpulver/välling/torrmjölk
                        1-2krm Torrjäst.

                        Jag har alltså 2st 5l dunkar och varje dunk är inkopplad 2v innan jag sätter ny mäsksats.
                        v1, 3, 5, 7 osv byts dunk nr 1
                        v2, 4, 6, 8, osv byts dunk nr 2


                        Du kommer garanterat att behöva öka på PMDD doseringen när du börjar med CO2, du kommer att få bristsymptom annars.

                        Angående att lösa upp gasen så har en liten cirkulations pump varit det jag fastnat för av två anledningar.
                        Den finfördelar gasen hyffsat bra, betydligt bättre än en syresten tex.
                        Kopplar man pumpen på en timer så kan man minska CO2 tillförseln på natten. När pumpen står still så stiger stora CO2 bubblor upp till ytan, när den är på blir det små små bubblor som sprids i karet.
                        heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                        Kommentar

                        • Lysmask
                          • March 2007
                          • 251

                          #13
                          Sökt har ja gjort en hel del ja...

                          Ska nog köra på gelatinmäsk till att börja med... Det är just att jag inte behöver byta varje vecka som jag gör det. Verkar slabbigare att blanda varje vecka? Det behöver som sagt inte vara värsta superbubblet... Bättre att det är lite för lite bubbel men stabilare...

                          Om jag har en cirkulations pump så tar den upp mycket plats i karet tycker jag. Så jag provar med trappan... Är den helt värdelös eller löser den upp det mesta?

                          När jag provblåste i slangarna så läcker det ut vid korken inte där slangarna sitter fast utan vid gängorna. Kan man använda gängtejp eller får man inte upp flaskan igen? Hur funkar den...?
                          205 l, 31 l
                          Mvh Lisa

                          Kommentar

                          • Olivin
                            • July 2006
                            • 573

                            #14
                            Jag gör på samma sätt som Heeke beskriver, men med bara en dunk. Jag byter en gång var 4-6 vecka beroende på hur bra den aktuella satsen fungerar. Det blir inte fullt lika bra, lika jämna nivåer, som i Heekes exempel men särskilt arbetskrävande är det ju inte att byta mäsk 10 ggr/år... Testa gärna gelatin (och låt oss veta hur det gick! ) men vanlig mäsk behöver inte betyda mer slabbande.
                            Medlem i VAAF www.vaaf.se

                            Kommentar

                            • Lysmask
                              • March 2007
                              • 251

                              #15
                              Hade tänkt ha två flaskor att byta mellan. Får se hur många veckor det blir innan byte...

                              Tillbaka till trappan... Löser den upp co2 bra eller blir det stora bubblor i slutändan ändå?

                              Kan man ta bort gängtejpen och återanvända flaskan eller sitter korken som berget så man inte får upp den? Har nämligen aldrig använt sånt innan?
                              205 l, 31 l
                              Mvh Lisa

                              Kommentar

                              Arbetssätt...