PMDD till nystartat akvarium???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • frebor
    • December 2003
    • 9

    PMDD till nystartat akvarium???

    Hej!

    Kan man använda PMDD till ett akvarium på 120l som bara varit igång i tre veckor? Har noterat att växterna nog har näringsbrist eftersom nya skott blir väldigt ljusa och inte verkar klara sig riktigt. Utom Cabomban för den växer så det knakar. Anledningen att jag frågar är att der verkade innehålla nitrat och vad jag förstod så varnade handlaren för nitrat-toppar i början.

    Just nu innehåller akvariet ett gäng cabomba samt tre andra växtsorter som jag inte kan namnet på, 10 kardinaltetror, 3 svärdbärare, 4 pansarmalar, 1 eldstjärt och 1 ancistrus

    Har fått lite brunalger men dem tar ancistrusen hand om
    Senast redigerad av frebor; 20 February 2008, 12:49. Anledning: Glömde lite..
  • petnym
    • May 2002
    • 5028

    #2
    Handlaren varnade nog för nitrit-toppar. Även nyplanterade växter behöver näring, men de tar kanske inte upp riktigt lika mycket som när dom fått fart.
    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

    Kommentar

    • Grodlund
      • January 2008
      • 560

      #3
      Det är nog snarare en nitrit-topp du ska vara rädd för med så mycket fisk i ett så nytt akvarium. PMDD är jag n00b på själv så de överlåter jag åt någon annan att svara på...

      Kommentar

      • frebor
        • December 2003
        • 9

        #4
        Ok, nitrit kan det ju ha varit förstås. Men då kanske det är rätt att göda lite med PMDD ändå? Det var ju inte så dyrt att testa.

        Kommentar

        • Guest

          #5
          Ja det funkar fint att göda lite med Pmdd framförallt eftersom du sett brister.
          Det skrev ju petnym. Dina nitrit toppar har helt avtagit om 1 vecka med.
          Och nitrit o nitrat är inte samma sak.

          Kommentar

          Arbetssätt...