"näringsjord"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • viktor333
    • August 2007
    • 221

    "näringsjord"

    Tycker/har ni näringsjord under sanden eller gruset? Han i affären rekomenderade de till mitt nya akvarium. E de nått att lägga pengar på?
  • Raggsockan
    • April 2007
    • 644

    #2
    När det är VB nästa gång i mitt lilla akvarium så tänkte jag göra ett low-tech alltså ett jordakvarium.
    Köpte vanlig mylla en såjord och har köpt fint grus och sen kommer jag att lägga grövre grus.

    Vad jag har hört så är det bra för växterna.

    Kommentar

    • viktor333
      • August 2007
      • 221

      #3
      Ok men jag tyckte det lät "onödigt" och vad jag fattade de som har ingen annan de?

      Kommentar

      • Dahla
        • January 2004
        • 218

        #4
        Det var inte som så att han rekommenderade det för att du skulle få igång nyttobakterier och nedbrytningsprocessen utan att använda "startfiskar"?
        /Dahla
        Kungsbacka

        Kommentar

        • viktor333
          • August 2007
          • 221

          #5
          nä han nämde inget om de.

          Kommentar

          • Th Ahlberg
            • February 2008
            • 13

            #6
            Jag fick oxå förslaget att skaffa en hink som innehöll jord och påsar med näring till växterna istf att ha flytande.

            Ca 3-6 cm jord tror jag rekommenderades i manualen, och därpå grus som jag lade ungefär lika tjockt.

            Th Ahlberg
            54-liters sällskapsakvarium med 7 orangea räkor, 7 kardinaltetror, 3 otocinclus affinis, 2 molly gold dust och snäckor...

            Kommentar

            • Dahla
              • January 2004
              • 218

              #7
              Hur går det med jorden när ni bottensuger akvariet? Dras inte jorden med eller blandar sig med gruset? Eller är ni bara väldigt försiktiga?
              /Dahla
              Kungsbacka

              Kommentar

              • Olivin
                • July 2006
                • 573

                #8
                Om ni letar i forumet på "jordbotten", "low-tech" eller "Walstadt" så kommer ni hitta flera beskrivningar om detta. Bla ett par aktiva trådar under Inredning.
                Medlem i VAAF www.vaaf.se

                Kommentar

                • viktor333
                  • August 2007
                  • 221

                  #9
                  Köpte näringsjord igår, jag la ett lager och sedan la ja "myggnät" över de så att de ska hålla sig på plats. Sedan har jag finkornig sand som bottenmaterial!

                  Kommentar

                  • Krax
                    • December 2005
                    • 1329

                    #10
                    Ursprungligen postat av Dahla
                    Hur går det med jorden när ni bottensuger akvariet? Dras inte jorden med eller blandar sig med gruset? Eller är ni bara väldigt försiktiga?
                    Jag har tre kar med jordbotten. Alla med vanlig blomsterjord eller såjord och det äldsta har funkat i två år nu. Där är det 5 cm blomjord, 2 cm med 1-5 mm grus och överst 3 cm med 5-20 mm engelsk sjösten. När jag någon gång bottensuger så tar jag bara försiktigt bort det som ligger löst ovanpå gruset. När jag planterar om mina växter grumlas det lite men inte så farligt som man skulle kunna tro. Gruset håller jorden på plats.

                    Jorden ger nog inte så mycket näring i längden men efterhand bryts torven i jorden ner och det ger en hel del koldioxid. Och så är det substrat för en massa nyttiga bakterier som stabiliserar förhållandena i vattnet. Jag kör med pmdd och vattenbyten men inte mäsk eller CO2 flaska. Om jag inte byter vatten kliar sig fiskarna. Många konstiga växter trivs här.

                    Kommentar

                    • batski
                      • October 2004
                      • 8891

                      #11
                      Näring för växterna är verkligen inte onödigt, men det går bra att köra med dammjord + torv.
                      "The animals of the world exist for their own reasons.
                      They were not made for humans
                      any more than black people were made for whites
                      or women for men." - Alice Walker

                      Kommentar

                      • Krax
                        • December 2005
                        • 1329

                        #12
                        Ursprungligen postat av batski
                        Näring för växterna är verkligen inte onödigt, men det går bra att köra med dammjord + torv.
                        Nej det är verkligen inte onödigt men min erfarenhet är att det inte räcker med jord och en massa fiskar för att göda växterna. De vill ha ännu mer. I alla fall i längden. Men vissa kör tydligen low-tech utan extra näring. Jag klarar inte få någon fart på växterna så.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...