Växtgödning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Amaro
    • January 2007
    • 1709

    Växtgödning

    Hejsan, har lite frågor då jag tidigare aldrig haft intresse för o lära mig om detta.

    Har ett kar på 450L där jag bara använder ett lysrör med reflektor då det är rovfisksakvarium, vill ha det lite mörkt. Växterna mår givetvis inte superbra direkt, de klarar sig dock ganska bra ändå. Det jag undrar är tex om PMDD skulle hjälpa dem o må riktigt bra istället för bra.

    Vet för övrigt ingenting om pmdd, vad den har för effekt på vattnet, dvs om den ändrar nivåerna av olika ämnen mm.

    Jag byter vatten 1 gång i veckan, det är ett måste hos mig. Påverkar detta något?

    Skulle,
    1, vilja veta mer om PMDD och dess effekter på växterna, fiskarna, vattnet mm
    2, hur man doserar mm samt viktiga saker att tänka på
    3, vart man får tag i det
    4, om det ens skulle påverka något med tanke på att jag använder 1 lysrör (som ändå är ganska starkt) samt att ja byter vatten 1gång i veckan.


    Ps vet att det finns många trådar om samma sak, har tyvärr inte tid att läsa igenom gamla trådar så jag hoppas att ni har lite översende.

    Tack på förhand
    If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!
  • Guest

    #2
    Jag tror det skulle göra skillnad eftersom du byter vatten varje vecka vilket är bra om man kör Pmdd.
    Sen är frågan vad är "klarar sig ganska bra ändå"?
    Pmdd finns att köpa på t.e.x: http://www.haack.se/pmdd.htm

    Kommentar

    • Amaro
      • January 2007
      • 1709

      #3
      Anettejt, det jag menar med ganska bra är att dem iallafall inte ruttnar och dör så att säga. vissa av dem färgar ut fint mm, men jag har dock märkt att de verkar behöva lite hjälp för att växa och blomma ut bättre än de gör just nu. Nu är det typ så att dem klarar sig. har tex en del växter som vattenpest, de ska ju växa riktigt fort, men det gör dem inte i mitt kar hehe inte bra vahh.

      Okej så vattenbytet varje vecka är en bra sak. Hur är det med PMDD's påverkan på fiskarna och vattnet då? Kan pmdd främja algväxt? vill helst inte ha alger i mitt kar.

      1, vilja veta mer om PMDD och dess effekter på växterna, fiskarna, vattnet mm
      2, hur man doserar mm samt viktiga saker att tänka på
      3, vart man får tag i det
      4, om det ens skulle påverka något med tanke på att jag använder 1 lysrör (som ändå är ganska starkt) samt att ja byter vatten 1gång i veckan.

      Detaljerade svar om någon kan
      If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

      Kommentar

      • Amaro
        • January 2007
        • 1709

        #4
        Ser att all info finns på hemsidan, ska läsa, tack för länken
        If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

        Kommentar

        • Amaro
          • January 2007
          • 1709

          #5
          hmm har läst nu och fått svar på det mesta genom länken.

          riktigt billigt är det också blir kul att mixa lite med sånna prylar.

          En viktig fråga: jag använder vattenberedningsmedel/bakteriekultur strax efter varje vattenbyte, pmdd behöver jag ju också ha i strax efter vattenbytet vad jag förstått, påverkar detta bakteriekulturen något?

          En till fråga, blev förvirrad av produkterna. Jag vill helst ha färdiga prylar som jag slipper pilla med. Vad ska jag köra med då? Vilket e bäst att använda av produkterna?

          Mvh amaro
          If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

          Kommentar

          • Fuzzop
            • July 2007
            • 2380

            #6
            Ursprungligen postat av Amaro
            Okej så vattenbytet varje vecka är en bra sak. Hur är det med PMDD's påverkan på fiskarna och vattnet då? Kan pmdd främja algväxt? vill helst inte ha alger i mitt kar.

            1, vilja veta mer om PMDD och dess effekter på växterna, fiskarna, vattnet mm
            2, hur man doserar mm samt viktiga saker att tänka på
            3, vart man får tag i det
            4, om det ens skulle påverka något med tanke på att jag använder 1 lysrör (som ändå är ganska starkt) samt att ja byter vatten 1gång i veckan.

            Detaljerade svar om någon kan
            PMDD påverkar i normal dos inte alls fiskar (ska till höga doseringar då) eller vattnet på nåt sätt som du behöver fundera över.
            Du fick även en länk till Haacks hemsida och där står mycket nyttigt oxå.
            Dosering görs enklast om man köper ett färdigt paket och blandar dom redan uppmätta påsarna enligt anvisningar på hemsidan, sen har man 3 flaskor och doserar från varje flaska 10ml per 100liter så i ditt fall 45ml från varje flaska efter veckans vattenbyte.
            Vore jag du skulle jag nog köpa 3 satser och blanda i 1,5liters petflaskor så du inte behöver blanda nytt så ofta
            När man börjar med PMDD kan man få lite mera alger tills växterna vant sig vid den högre näringsnivån men i slutändan brukar det bli mindre alger än innan

            Kommentar

            • Fuzzop
              • July 2007
              • 2380

              #7
              Ursprungligen postat av Amaro
              hmm har läst nu och fått svar på det mesta genom länken.

              riktigt billigt är det också blir kul att mixa lite med sånna prylar.

              En viktig fråga: jag använder vattenberedningsmedel/bakteriekultur strax efter varje vattenbyte, pmdd behöver jag ju också ha i strax efter vattenbytet vad jag förstått, påverkar detta bakteriekulturen något?

              En till fråga, blev förvirrad av produkterna. Jag vill helst ha färdiga prylar som jag slipper pilla med. Vad ska jag köra med då? Vilket e bäst att använda av produkterna?

              Mvh amaro
              med Micro+ blir det lite lättare att blanda men dyrare frakt.
              bakteriekulturen ska inte påverkas men vad gäller vattenberedningsmedel kan det möjligen påverka PMDD, fråga gärna Haack innan du beställer, han vet nog säkert men tror inte att det är nåt större bekymmer.

              Kommentar

              • Fuzzop
                • July 2007
                • 2380

                #8
                Satsa på den här med andra ord så är det bara att blanda ut färdiga påsar med lite vatten (micro+ kommer i flaska då).

                Trippel pack Med Micro+ 74:- plus frakt 26:- 100:- för en tre pack som räcker till 15000 liter!

                Kommentar

                • Amaro
                  • January 2007
                  • 1709

                  #9
                  Fuzzop jag kör nog på den vännen, tack för din hjälp. Ska mejla haack på direkten ni får gärna berätta mer om det finns mer jag kan ha nytta av o veta?

                  Så när ja får hem trippelpacket med micro+ så blandar jag ut det i 3st 1.5Liters flaskor.

                  3x KNO3 blandar jag ut på direkten i 1.5L vatten eller? räcker det då med 1.5L flaska med tanke på att varje påse ska blandas ut med 500ml vatten, allstå 3x 500ml. jag tänker på att pulvret också tar upp en viss volym, kanske får bli 2Liters flaska eller?

                  samma sak gäller alltså dessa också antar jag, 3x KH2PO4 ,3x K2SO4, 1x Micro+
                  Blandar ut dem direkt med 1.5L vatten ?
                  If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

                  Kommentar

                  • Fuzzop
                    • July 2007
                    • 2380

                    #10
                    Ursprungligen postat av Amaro
                    Fuzzop jag kör nog på den vännen, tack för din hjälp. Ska mejla haack på direkten ni får gärna berätta mer om det finns mer jag kan ha nytta av o veta?

                    Så när ja får hem trippelpacket med micro+ så blandar jag ut det i 3st 1.5Liters flaskor.

                    3x KNO3 blandar jag ut på direkten i 1.5L vatten eller? räcker det då med 1.5L flaska med tanke på att varje påse ska blandas ut med 500ml vatten, allstå 3x 500ml. jag tänker på att pulvret också tar upp en viss volym, kanske får bli 2Liters flaska eller?

                    samma sak gäller alltså dessa också antar jag, 3x KH2PO4 ,3x K2SO4, 1x Micro+
                    Blandar ut dem direkt med 1.5L vatten ?
                    Helt rätt
                    tror inte du behöver ta 2liters flaskor, visst tar pulvret lite plats men det är så pass lite när det väl är upplöst att du inte direkt behöver räkna med det, du kan ju börja med en liter vatten och pulver så är det lättare att skaka ut och sen ha på en halvliter till.
                    Inte så krångligt som det kanske låter
                    Hmm såg att du skrev 1x micro+, blir ju 3 av allt ju
                    K2SO4 och micro+ i samma flaska oxå
                    Senast redigerad av Fuzzop; 16 February 2008, 15:34.

                    Kommentar

                    • Amaro
                      • January 2007
                      • 1709

                      #11
                      hehe okej låter bra, nej på hemsidan står det 1x micro + men att man använder 1/3 per 500ml får alltså 75ml och 25ml ska blandas ut med 500ml
                      If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

                      Kommentar

                      • defdac
                        • January 2002
                        • 12751

                        #12
                        vad gäller vattenberedningsmedel kan det möjligen påverka PMDD
                        Nej det påverkar inte eftersom det bara är ett kelat som kelaterar näringsämnen (metaller t ex). PMDD innehåller eget kelat.
                        http://www.defblog.se

                        Kommentar

                        • Fuzzop
                          • July 2007
                          • 2380

                          #13
                          Ursprungligen postat av Amaro
                          hehe okej låter bra, nej på hemsidan står det 1x micro + men att man använder 1/3 per 500ml får alltså 75ml och 25ml ska blandas ut med 500ml
                          Attans, tur att jag fick veta, har kört med NutriSi tidigare och då ska hela påsen i men nu sist köpte jag med micro+ som jag inte hunnit blanda än så va tur du läst lite nogrannare än mig

                          Kommentar

                          • Fuzzop
                            • July 2007
                            • 2380

                            #14
                            Ursprungligen postat av defdac
                            Nej det påverkar inte eftersom det bara är ett kelat som kelaterar näringsämnen (metaller t ex). PMDD innehåller eget kelat.
                            Tackar då vet vi, visste inte hur det låg till så tyckte det verkade lika bra att fråga innan man blandar

                            Kommentar

                            • Fuzzop
                              • July 2007
                              • 2380

                              #15
                              Ursprungligen postat av Amaro
                              hehe okej låter bra, nej på hemsidan står det 1x micro + men att man använder 1/3 per 500ml får alltså 75ml och 25ml ska blandas ut med 500ml
                              Va tvungen att kolla, så här står det på Haack's hemsida:

                              Micro+ blandar man enligt följande:
                              ca 25 ml Micro+ i 500 ml vatten, dosera 10 ml per 100 liter vatten.

                              så du får nog pytsa i 75ml i din 1,5litare

                              Kommentar

                              Arbetssätt...