Päls på växt - Hur löser jag detta?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ToNo
    • December 2007
    • 18

    Päls på växt - Hur löser jag detta?

    Jag har startat upp ett 110l akvarium vid årsskiftet efter par års paus och tycker detta är riktigt skoj.
    Denna gången tycker jag att det här med växter är riktigt intressant. Jag tycker att det hade varit roligt med ett växtakvarium på sikt. Dock har jag mycket kvar att lära på detta området.

    I och med att jag är nybörjare på växtfronten samt att jag har ett betydligt mindre akvarium nu än vad jag har haft tidigare så har jag märkt att det är lättare att få alger.

    Just nu har jag bara ett problem med alger och det är att jag får "päls" på mina "Hygrophila corymbosa "Siamensis".
    Problemet började för ca 10 dagar sedan!
    Vad kan jag göra för att undvika detta?

    Växterna var ganska små när jag skaffade dessa, men de växer med världens fart och nu har de nått vattenytan. Sedan årsskiftet har de minst tredubblat sin storlek.

    Jag har aldrig ansat/beskärt växterna än, men skall göra detta nu i helgen.
    I övrigt så göder jag inte med någonting, har ca 25.5 grader i vattnet, belysningen är på i 12 timmar per dag (2 x 18 watt tror jag, Juwel akvarie), akvariet står i skugga hela dagen, låga värden med nitrit, byter 25-30% vatten var annan vecka.

    Är det någon som kan ge mig några tipps på vad jag skall göra för att undvika "päls" på dessa växter? I övrig har jag inga direkta alg-problem.

    Tack på förhand
    /// Tord

    PS. Har 3 st. algätande malar åxå.
  • toccata
    • January 2004
    • 1238

    #2
    Att få alger i nystartade akvarium är vanligt. De första veckorna kan man slippa undan problemet, men sedan, när fler näringsämnen börjar bildas av bajs, matrester och annat, så kommer algerna snabbt. När växterna börjar rota sig kan algerna minska lite, men ibland fortsätter de föröka sig...

    För att undvika algerna måste du få växterna att trivas JÄTTEBRA. Problemet är att vissa makronäringsämnen saknas i rätt mängd i vanliga sällskapsakvarier. Det är därför alla här på Zoopet tjatar om att man ska göda med PMDD.

    Så nyckeln till att få bort din alger är att få växterna att trivas ännu bättre. Nu har du redan en snabbväxande växt som hygrophila, men den växer nästan alltid, dock kan den bli gles utan rätt näring. Har du många andra växter? Mycket växter tar ju upp mycket näring, så algerna får mindre näring att äta av. Så att plantera fler snabbväxande växter kan du vinna mycket på.

    Problemet är nog ändå att du inte göder. Nu är ju akvariet ganska nystartat, men det skadar inte att börja göda växterna ändå. PMDD är det biligaste och bästa man kan göda växterna med. Man kan köpa det i stora kvantiteter, men man kan också köpa det som ett "set" som är fördoserat i påsar.

    Då är det är tre påsar med pulver (rena näringsämnen) som man köper och blandar ut med vanligt vatten i tre vanliga 50cl-flaskor. Sen doserar man en viss mängd som passar akvariestorleken och växtmängden, från varje flaska, när man gör ett delvattenbyte en gång i veckan (på cirka 30%). Det är alltså bara att hälla i lite PMDD (grunddosen är 10 ml för varje flaska om du har 100 liters-akvarium) i det vatten man ska hälla i akvariet, en gång i veckan. Enkelt, tycker jag

    Man KAN dock byta vatten endast varannan vecka, som du gör nu.. Men då kan man behöva dosera lite mindre vid veckodoseringen. Vattenbytet man gör tar ju bort överflödiga näringsämnen ur vattnet. Gör man färre sådana blir mer näring kvar, så då får man avgöra lite själv hur mycket som behövs.

    PMDD kan beställas här.

    Att man plötsligt får alger kan också bero på att man:
    1.) matar för mycket
    2.) har för dåligt ljus så att växterna inte trivs så bra
    3.) har för många fiskar som skitar ner mycket
    4.) har för litet filter och som en följd därav för få nyttobakterier i filtret, som därför inte klarar att bryta ner mycket dött organiskt material.
    5.) Har för lång belysningstid. Du kan minska till 10 timmar, det är lagom och funkar bra för mig!

    Men har du lagom många fiskar, matar sparsamt, har ett bra filter, så är det nog främst så att växterna skulle behöva näring.

    Väljer du att prova med PMDD så får du räkna med 3-5 veckor innan du kan se skillnad på växterna.

    Jag hade både grönalger, brunalger, kiselalger och tofsalger i mitt akvarium. När jag började göda med PMDD minskade alla alger och endast små gröna prickalger kom istället (inte så störande).

    Lycka till, hur du än väljer att göra!

    PS: Du kan klippa av toppskotten på dina hygrophila-plantor och plantera dessa igen, så utvecklar de rötter och vips så har du dubbelt så många växter! Men jag skulle ändå tycka att du behöver fler växter.
    Senast redigerad av toccata; 16 February 2008, 09:09.
    / Ebba

    Kommentar

    • ToNo
      • December 2007
      • 18

      #3
      Tack Ebba för all bra information samt tips!
      Skall prova med PMDD. Kollade länken du skickade och detta var ju både billigt och enkelt!

      Hälsningar Tord

      Kommentar

      • pontulf
        • November 2007
        • 480

        #4
        Har samma problem och jag göder med pmdd

        Jag tror att jag behöver mer växter

        Kommentar

        • axeisi
          • September 2007
          • 804

          #5
          Hmm.. har bara en liten fråga.
          Jag har små görna/bruna alges som sitter på framrutan som är mycket störande. hur kan man bli av med dem utan att behöva skrapa rutan varje vecka? har ett 270Lmalawi så jag har bara 3 växter (små) har också 3 ancistrus (också små) bör jag skaffa en till?
          eller hur kan jag gör för att slippa skrapandett? akvariet har varit igång i ca 2 månader,har ett ytter och ett innerfilter (600L/h - 700l/h)
          nu går det 7 fiskar i akvariet men det ska i yttligare 9 till.
          Göder INTE med något!

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #6
            Bruna kiselalger är tecken på väldigt låga näringsnivåer framförallt av fosfor.

            Fixa reflektorer eller skärmar som riktar bort ljuset från rutorna och se till att ha tänt så få timmar om dygnet du kan.
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • axeisi
              • September 2007
              • 804

              #7
              okej..
              men ska jag börja göda med pmdd då? men blir dt inte för mycket näring i vattnet då istället?:S eller ska jag bara ta halv dosering? är det inte fosfor som sänker kh värdet? det vill jag ju INTE! :P


              axel

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #8
                men ska jag börja göda med pmdd då?
                Kör du Easy Carbo samtidigt kan du göra ett 50% vattenbyte en gång i veckan och dosera PMDD för hela vattenvolymen. Det stora vattenbytet garanterar att inga näringsnivåer blir för höga.

                Kör du inte Easy Carbo kan du försöka dig på lowtechmetoden där du slutar gör vattenbyten och bara doserar PMDD när nya skott ser bleka ut (kommer handla om runt varannan/var tredje vecka).

                men blir dt inte för mycket näring i vattnet då istället?:S
                Nej eftersom du antingen gör 50% vattenbyten och kör med Easy Carbo eller bara doserar PMDD när du ser att nya skott blir bleka.

                eller ska jag bara ta halv dosering?
                Nej. Dosera för hela akvarievolymen.

                är det inte fosfor som sänker kh värdet? det vill jag ju INTE! :P
                Nej fosfor från fosfat i den otroligt lilla mängd som man doserar från PMDD sänker inte pH:t märkbart.
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                Arbetssätt...