Päls på växt - Hur löser jag detta?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ToNo
    • December 2007
    • 18

    Päls på växt - Hur löser jag detta?

    Jag har startat upp ett 110l akvarium vid årsskiftet efter par års paus och tycker detta är riktigt skoj.
    Denna gången tycker jag att det här med växter är riktigt intressant. Jag tycker att det hade varit roligt med ett växtakvarium på sikt. Dock har jag mycket kvar att lära på detta området.

    I och med att jag är nybörjare på växtfronten samt att jag har ett betydligt mindre akvarium nu än vad jag har haft tidigare så har jag märkt att det är lättare att få alger.

    Just nu har jag bara ett problem med alger och det är att jag får "päls" på mina "Hygrophila corymbosa "Siamensis".
    Problemet började för ca 10 dagar sedan!
    Vad kan jag göra för att undvika detta?

    Växterna var ganska små när jag skaffade dessa, men de växer med världens fart och nu har de nått vattenytan. Sedan årsskiftet har de minst tredubblat sin storlek.

    Jag har aldrig ansat/beskärt växterna än, men skall göra detta nu i helgen.
    I övrigt så göder jag inte med någonting, har ca 25.5 grader i vattnet, belysningen är på i 12 timmar per dag (2 x 18 watt tror jag, Juwel akvarie), akvariet står i skugga hela dagen, låga värden med nitrit, byter 25-30% vatten var annan vecka.

    Är det någon som kan ge mig några tipps på vad jag skall göra för att undvika "päls" på dessa växter? I övrig har jag inga direkta alg-problem.

    Tack på förhand
    /// Tord

    PS. Har 3 st. algätande malar åxå.
  • toccata
    • January 2004
    • 1238

    #2
    Att få alger i nystartade akvarium är vanligt. De första veckorna kan man slippa undan problemet, men sedan, när fler näringsämnen börjar bildas av bajs, matrester och annat, så kommer algerna snabbt. När växterna börjar rota sig kan algerna minska lite, men ibland fortsätter de föröka sig...