vad är det för växt - fråga 2

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • rödtoppen
    • June 2006
    • 3148

    vad är det för växt - fråga 2

    Köpte för ett tag sen denna växt http://www.zoonen.com/perzoonen/gall...55&gid=1822857
    det är den i bakgrunden med långa krulliga blad.

    jag har co2 och göder med pmdd- tempen ligger runt 27- tycker inte att den verkar trivas superbra i karet (kanske blir bättre)

    just det.....kom på en sak till... själva roten på växten verkar vara känslig, ser nästan ut som om den håller på att förmulltna så jag planterade den ovanför gruset i en nätkruka.

    Vad är det för växt, nån som vet ?
    / dtoppen /
  • MagicFingers
    • November 2003
    • 3136

    #2
    ser ut att vara en Crinum.
    Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

    Nunc Est Bibendum

    Kommentar

    • nelly.trott
      • December 2007
      • 355

      #3
      du kan kanske plantera den i gruset (istället för krukan) för att den skall trivas bättre,
      När du vill att något skall försvinna,
      kan du låta svavelsyra över detta rinna.

      Kommentar

      • heeke
        • April 2003
        • 5033

        #4
        Jag tror det är en Crinum natans.
        En annan krusbladig crinum är Crinum calamistratum , men det som får mig att tro att det är en C.natans är växtens "grovlek" nere vid löken.
        C.calamistratum är förvisso den med smalast blad av de två, men den är mycket "nettare" nere vid löken.

        Plantera löken så att ungefär halva löken är ovanför gruset så ska den inte ruttna.
        heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

        Kommentar

        • rödtoppen
          • June 2006
          • 3148

          #5
          nelly.trott: Först planterade jag den i gruset men så såg jag att roten höll på att förmulltna, så det är därför jag planterade om den i nätkrukan(ovanför gruset)

          heeke / MagicFingers: då ska jag kolla upp den på nätet
          / dtoppen /

          Kommentar

          • rödtoppen
            • June 2006
            • 3148

            #6
            mjo... det stämmer ju bättre in på C.natans (det med planteringen)...hoppas bara att den behåller sina smala blad
            / dtoppen /

            Kommentar

            Arbetssätt...