Rhizophora mangle Röd Mangrove

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • rödtoppen
    • June 2006
    • 3148

    Rhizophora mangle Röd Mangrove

    Idag såg jag att ett av mina två skott börjar få små rosa rötter, hade nästan gett upp hoppet om dem men se där



    Hur har det gått för er andra som har köpt dessa underliga fröer (eller vad det nu är )
    / dtoppen /
  • heeke
    • April 2003
    • 5033

    #2
    Jag har 3st "plantor" som är 2år nu.
    Bilden är inte dags färsk men dom ser lika dana ut nu (den 3:e står i en kruka i fönstret)
    Jag har på inget sätt gett mina plantor det ljus dom behöver så tillväxten kunde naturligtvis varit bättre.

    Klicka på bilden för större version

Namn: P9188192.JPG
Visningar: 2
Storlek: 151,3 KB
ID: 2099360
    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

    Kommentar

    • rödtoppen
      • June 2006
      • 3148

      #3
      nämen ... vad är det för ett arrangemang du gjort ?
      Har du fler bilder på det?
      / dtoppen /

      Kommentar

      • heeke
        • April 2003
        • 5033

        #4
        Min avatar, samma bild i lite större format finns här: http://heeke.homeip.net/article/104/
        Man ser ju tyvärr inget av mangroven på den bilden.
        Förövrigt så har skålen gått ner sig rejält och ser ut som sk*t just nu.
        heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

        Kommentar

        • rödtoppen
          • June 2006
          • 3148

          #5
          Ursprungligen postat av heeke
          Förövrigt så har skålen gått ner sig rejält och ser ut som sk*t just nu.
          hehe - det blir lätt så om man inte har ständigt koll

          men hur tycker du att det funkar med att ha ett sådant arrangemang, går det att ha om man sköter det regelbundet (det ser ju rätt fräckt ut med flytväxter och allt)
          / dtoppen /

          Kommentar

          • heeke
            • April 2003
            • 5033

            #6
            Det enda jag gjorde när det fortfarande såg bra ut var att fylla på med vatten från mitt 450l kar, och försökt tagit bort lite skit från ytan som gärna sammlas när man inte har någon cirkulation att tala om.
            Sen har det nog iof varit lite kallt eftersom jag kört med en lågenergi/lysrörs-lampa men det har funkat.

            Att det ser för taskigt ut nu beror på att jag missat att fylla på vatten och att lite klåfingriga barn händer har varit i farten.
            heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

            Kommentar

            • daniel_i_malmö
              • April 2002
              • 1103

              #7
              Så här såg mitt lilla mangroveträsk-akvarium ut på MAFs utställning 2006:


              Det ser i princip lika dant ut nu, men mangroven har växt ytterligare en-två dm och jag har bytt till en bredare kruka med mer vattenvolym i. Det går körsbärs- och red chrystalräkor bland rötterna.

              Jag håller just nu på att sätta upp ett lite större mangroveträsk, där dvärgkulfisk ska simma bland rötterna. Väntar in en bunt nya mangroveskott om ca två veckor. Funderar på om det skulle funka med små röda mangrovekrabbor i samma kar, eller om de skulle knipa kulfiskarna, eller kulfiskarna krabborna.

              Funderar också på att knipa av topparna på några plantor för att de ska grena sig. Alla mina skott har vuxit sig höga och rangliga. Jag gav bort ett par skott till en bekant och efter att deras papegoja bitit av topparna så grenade sig mangroven snyggt.
              Senast redigerad av daniel_i_malmö; 15 February 2008, 21:25.
              Malmö Akvarieförening
              no hope, no harm, just another false alarm

              Kommentar

              • rödtoppen
                • June 2006
                • 3148

                #8
                snyggt

                Då var det tur i oturen att fågeln knippsade av en bit
                / dtoppen /

                Kommentar

                Arbetssätt...