Fula växter + Beskärningsfrågor!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ErikHalldin
    • February 2008
    • 58

    Fula växter + Beskärningsfrågor!

    Har blivit utsatt för en del "brunalger" och annat skit jag inte vet vad det är och en av mina växter har blivit riktigt ful:

    - Gröna prickar, mörkare områden och brunt. Vad är det och vad kan jag göra åt det?
    - Hade även tänkt att klippa bort några utav de fula bladen på växten:

    - Ska bara bladet bort eller hela stjälken och allt?
    - Växten är nära både insug och utblås, borde jag flytta den?

    Den här växten:

    Har vuxit otroligt fort och det börjar snart bli dags att beskära den, något speciellt jag måste göra/tänka på.
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Det ser ut som karet är ganska nystartat och då brukar man få brunalger som försvinner av sig själv efter ett tag när karet kommit i balans. Sedan ser det ut som cyano på bladen med och detta är risk att det inte är lika lätt att bli av med.
    Du kan prova att göda med PMDD då växterna växer bättre och konkurrerar ut algerna samt cyanon växer inte lika duktigt med lite högre nitratvärde i burken. Sug rent från så mycket av cyanon du kan vid varje vattenbyte så ska det förhoppningsvis snart ge med sig.
    Du behöver heller inte rensa bland växterna ännu, men när du väl gör det klipper du av stjälken ovan gruset på svärdsplantan, och på din Limnophila kan du klippa den 10 cm ovanför botten och låta den avklippta delen sitta kvar så kommer det snart ett nytt skott vid klippet.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • ErikHalldin
      • February 2008
      • 58

      #3
      Japp, det är nystartat.
      Då väntar jag med det och suger rent på lördag när jag gör delvattenbyte!
      Tack! ;D

      Kommentar

      Arbetssätt...