Lerkulor?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • batski
    • October 2004
    • 8891

    Lerkulor?

    Jag funderar på att peta ner lite lerkulor vid rötterna på svärdsplantor och cryptos.

    Skulle ni rekommendera det? Jag har nämligen hört att lerkulor innehåller mycket järn och kan därför trigga algtillväxt. Men stämmer det verkligen även om de skulle ligga under sanden?
    "The animals of the world exist for their own reasons.
    They were not made for humans
    any more than black people were made for whites
    or women for men." - Alice Walker
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Det brukar vara relativt ofarligt tills man börjar rota upp växter som det ligger lerkulor under. Då blir det inte lika skoj.

    Lera är främst "farligt" ur algsynpunkt om du kombinerar den med jord/torv som sätter för hög sprutt på mineraliseringsprocesserna som förbrukar syre och börjar läcka upp reducerat järn upp i vattnet.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • batski
      • October 2004
      • 8891

      #3
      Jaha, ok. Då är kanske inte lerkulor ett bra alternativ för mig. Jag har ju även dammjord under sanden. Kanske bättre att peta ner mer dammjord då?
      "The animals of the world exist for their own reasons.
      They were not made for humans
      any more than black people were made for whites
      or women for men." - Alice Walker

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Man brukar inte behöva peta ner mer jord i jordakvarier, det är liksom inte där problemet ligger om det inte växer. Visst kan näringsingången vara för låg, men med både tropica+ och kno3 är det väldigt osannolikt också.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • batski
          • October 2004
          • 8891

          #5
          Nej men det är bara en tunn tunn lager torv under sanden i det akvariet, så jag har tillsatt lite dammjord i efterhand och tänkte att det kanske är lika bra att tillsätta lite till.
          "The animals of the world exist for their own reasons.
          They were not made for humans
          any more than black people were made for whites
          or women for men." - Alice Walker

          Kommentar

          Arbetssätt...