Vilken växt är detta?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lilibet
    • June 2007
    • 346

    Vilken växt är detta?

    Undrar vad den heter (affären visste inte) och om jag kan använda den som flytväxt?
    Några särskilda krav (för växtens del, alltså)?

    Den växt jag undrar över är alltså den småbladiga växten som växer på rankor närmast kameran (till vänster).
    Bifogade filer
    Den som har flest saker när han dör vinner!
  • Guest

    #2
    Jag är ingen expert men jag tycker det liknar

    Kommentar

    • Lilibet
      • June 2007
      • 346

      #3
      Ursprungligen postat av aggehunk
      Jag är ingen expert men jag tycker det liknar
      http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=17
      Tack. Fast jag undrar fortfarande om jag kan använda den som flytväxt?
      Den som har flest saker när han dör vinner!

      Kommentar

      • heeke
        • April 2003
        • 5033

        #4
        Jupp, en Bacopa är det, troligtvis en caroliniana med övervattensblad. Nya blad under vatten blir mer spetsiga.
        B.caroliniana luktar eucalyptus om man bryter av stängeln.
        Någon flytväxt är det ju inte, men visst de flesta akvarieväxter klarar sig flytande eftersom dom tar upp näring med bladen.
        heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

        Kommentar

        • Lilibet
          • June 2007
          • 346

          #5
          Ursprungligen postat av heeke
          Jupp, en Bacopa är det, troligtvis en caroliniana med övervattensblad. Nya blad under vatten blir mer spetsiga.
          B.caroliniana luktar eucalyptus om man bryter av stängeln.
          Någon flytväxt är det ju inte, men visst de flesta akvarieväxter klarar sig flytande eftersom dom tar upp näring med bladen.
          Tack för svar. Hmm... Vilken flytväxt ska jag skaffa till en kampfisk? Kampfisken har inte flyttat in än, men när han gör det, behöver han ju en flytväxt.
          Den som har flest saker när han dör vinner!

          Kommentar

          • heeke
            • April 2003
            • 5033

            #6
            Det finns ju ett flertal vanliga växter som är utpräglade flytväxter, tex andmat, musselblomma, för att nämna två.
            I Zoopets växtarkiv kan man välja just flytväxter som ett sökkriterie.
            Många stängelväxter växer ju även upp och lägger sig i ytan.
            heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

            Kommentar

            • Guest

              #7
              Ursprungligen postat av Lilibet
              Tack för svar. Hmm... Vilken flytväxt ska jag skaffa till en kampfisk? Kampfisken har inte flyttat in än, men när han gör det, behöver han ju en flytväxt.
              Jag hade skaffat Pistia Stratiotes (musselblomma som heeke skrev)
              Blir stora fina blommor, med långa rötter. och den går att hålla efter.

              Vattenspikblad funkar med bra om du inte skulle hitta någon flytväxt.

              Kommentar

              Arbetssätt...