Erfarenheter av Tropicas plantnäring+?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • BluesBoy
    • January 2004
    • 2559

    #16
    Ursprungligen postat av heeke
    Tropicas + näring innehåller även kväve i ammoniumform (NH4) hur mycket vet jag dock inte.
    Jag har inte sett detta någonstans. Har vi någon referens på nätet?

    Ursprungligen postat av heeke
    Nja, det är väl vid pH en bit över 8 när ammoniumet kan bilda amoniak man ska börja oroasig för fiskarnas del.
    Det är väl som så att ammonium-ammoniakförhållandet svänger över mer och mer mot ammoniak redan vid pH 7 för att öka vid ökat ph. Vid ph 8 är det oftast direkt dödligt om det funnits gott om ammonium.

    Ursprungligen postat av batski
    Ett enklare och mindre farligt sätt (jag håller med Azur, ammonium är inget man ska ha i akvarier) att få alger är nog att använda nån näring som innehåller järn. Correct me if I'm wrong.
    Ammonium fungerar som kvävekälla för växterna och vissa menar att det är bättre, eller bra som komplement till Nitrat m.a.p. växterna. Är det en välvuxen burk tas ammoniumet upp ganska fort men det är ingen säker väg det håller jag med om.

    Att använda någon näring som innehåller järn är rätt ja.
    C, H, O, N, P, K, Ca, Mg, S, Fe, Cu, Zn, Mn, B, Mo, Cl, Na är alla "näringsämnen" som växterna behöver pilla i sig för att kunna växa. Det ämne som förekommer minst i förhållande till behov blir begränsande (Liebigs Lag). Nitrat behövs t.ex. flera hundra gånger mer än järn men alla måste finnas. Fullvärdig gödning är det som gäller eller se till att de ämnen som inte ingår skapas på annat sätt i akvariet.
    BluesBoy
    http://www.bluesboy.se

    Kommentar

    • peterhaack
      • November 2004
      • 1752

      #17
      Ursprungligen postat av BluesBoy
      Jag har inte sett detta någonstans. Har vi någon referens på nätet?
      Jag har frågat dem, Tropica alltså.. för jag hade höjning av nh4 i tanken då jag fick testa detta.. och tyckte det var konstigt att det gick upp vid dosering, det försvann igen ganska snabbt men man var lite orolig då det var i en tank där jag hade högt kh.
      Siten där alla plantor växer PlantSwap!

      Kommentar

      • vronkan
        • October 2007
        • 160

        #18
        Ursprungligen postat av batski
        Har du inga alger alls? Ett enklare och mindre farligt sätt (jag håller med Azur, ammonium är inget man ska ha i akvarier) att få alger är nog att använda nån näring som innehåller järn. Correct me if I'm wrong.
        Jag hade lite alger när jag skaffade dom men nu är det inte så mycket kvar, har tom flyttat växter från mitt stora akvarium som hade lite alger men dom har också tagit slut nu. Vilken näring innehåller mycket järn?

        Kommentar

        • batski
          • October 2004
          • 8891

          #19
          Ursprungligen postat av vronkan
          Vilken näring innehåller mycket järn?
          De flesta faktiskt. Tropicas Plantenäring flydende t ex: http://www.tropica.com/article.asp?type=news&id=693

          Eller Sera Florena: http://www.aquaristic.net/sera-florena.html?lang=1
          "The animals of the world exist for their own reasons.
          They were not made for humans
          any more than black people were made for whites
          or women for men." - Alice Walker

          Kommentar

          Arbetssätt...