Erfarenheter av Tropicas plantnäring+?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • batski
    • October 2004
    • 8891

    Erfarenheter av Tropicas plantnäring+?

    Vad är era erfarenheter av Tropicas plantnäring+? Jag har nu använt det i mina 3 akvarier i flera månader och fått gröna alger i 2 av dem. I SA-akvariet fick jag massor med äckliga gröna alger och tom även tofsalger på vallisbladen. Det mesta nära ytan framför utblåset.

    Dessutom verkar växterna i SA inte ens trivas särskilt bra. Måste tillägga att jag länge haft problem med växterna i SA

    Jag misstänker att plantnäring+ innehåller för lite nitrat i relation till mängden järn, så jag har tillsatt lite extra nitrat i form av KNO3. Men jag funderar på om jag inte ska gå tillbaka till PMDD ändå.

    Är det någon som tycker plantnäring+ fungerar bra?
    "The animals of the world exist for their own reasons.
    They were not made for humans
    any more than black people were made for whites
    or women for men." - Alice Walker
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Om man skall köra med + så krävs det väl rejält med vattenbyten, annars skall man nog använda den vanliga gödningen.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • batski
      • October 2004
      • 8891

      #3
      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      Om man skall köra med + så krävs det väl rejält med vattenbyten, annars skall man nog använda den vanliga gödningen.
      Nja, när jag mätte nitrathalten för ett par dar sen låg den på 5ppm, dvs för lite. Kan det vara så att det blir för mycket fosfat i vattnet isf?
      "The animals of the world exist for their own reasons.
      They were not made for humans
      any more than black people were made for whites
      or women for men." - Alice Walker

      Kommentar

      • heeke
        • April 2003
        • 5033

        #4
        Tropicas + näring innehåller även kväve i ammoniumform (NH4) hur mycket vet jag dock inte.
        heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

        Kommentar

        • batski
          • October 2004
          • 8891

          #5
          Ursprungligen postat av heeke
          Tropicas + näring innehåller även kväve i ammoniumform (NH4) hur mycket vet jag dock inte.
          VA??? Men det är ju inte bra för fiskarna Kanske bäst att återgå till PMDD...
          "The animals of the world exist for their own reasons.
          They were not made for humans
          any more than black people were made for whites
          or women for men." - Alice Walker

          Kommentar

          • heeke
            • April 2003
            • 5033

            #6
            Nja, det är väl vid pH en bit över 8 när ammoniumet kan bilda amoniak man ska börja oroasig för fiskarnas del.
            heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

            Kommentar

            • heeke
              • April 2003
              • 5033

              #7
              En orsak till alger kan ammoniumet dock vara.

              Jag kör själv en näring med viss del amonnium och varken upplevt problem med fiskarna eller ökad algmängd.
              heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

              Kommentar

              • t85207
                • March 2007
                • 179

                #8
                Jag har kört med Plantenäring+ i ett halvår i mitt SA kar. Jag har hittat en balanserad nivå med bara lite gröna prickalger på glaset (som Ancistrusarna tar hand om). Hamnade på 1.5 gånger rekommenderad dos. Men det räcker inte för att alla växterna ska trivas.
                Har bristsymptom på flera växter.
                Så jag har just bytt till PMDD/EasyCarbo istället. Med fyra komponenter att variera så kanske jag kan klura vad som saknas.
                Pecka

                Kommentar

                • peterhaack
                  • November 2004
                  • 1752

                  #9
                  Ursprungligen postat av batski
                  Vad är era erfarenheter av Tropicas plantnäring+? Jag har nu använt det i mina 3 akvarier i flera månader och fått gröna alger i 2 av dem. I SA-akvariet fick jag massor med äckliga gröna alger och tom även tofsalger på vallisbladen. Det mesta nära ytan framför utblåset.

                  Dessutom verkar växterna i SA inte ens trivas särskilt bra. Måste tillägga att jag länge haft problem med växterna i SA

                  Jag misstänker att plantnäring+ innehåller för lite nitrat i relation till mängden järn, så jag har tillsatt lite extra nitrat i form av KNO3. Men jag funderar på om jag inte ska gå tillbaka till PMDD ändå.

                  Är det någon som tycker plantnäring+ fungerar bra?

                  Tror jag svarat i en annan tråd med om detta så står det på plantenäring plus att man skall halvera dosen då man börjar se alger... och steg vis öka om man ser brister..

                  är ca hälften hälften av nitrater i ammoniumform och andra i "vanliga" nitrater...
                  Siten där alla plantor växer PlantSwap!

                  Kommentar

                  • vronkan
                    • October 2007
                    • 160

                    #10
                    Måste bara fråga....

                    Har precis skaffat mig några otocinclusar, skulle jag kunna använda den här näringen ni pratar om för att få mer alger eftersom att otosar bara äter grönt? Och vart får jag i sånafall tag på den?

                    Kommentar

                    • batski
                      • October 2004
                      • 8891

                      #11
                      Ursprungligen postat av peterhaack
                      Tror jag svarat i en annan tråd med om detta så står det på plantenäring plus att man skall halvera dosen då man börjar se alger... och steg vis öka om man ser brister..
                      Ok, men hur ska man göra om man både får alger och ser brister?

                      Ursprungligen postat av peterhaack
                      är ca hälften hälften av nitrater i ammoniumform och andra i "vanliga" nitrater...
                      Det låter som ganska mycket ammonium Tänk om man har pH över 7...

                      Men jag har fått uppfattningen att det oftast är fosfat som det blir för mycket av i akvarier och som triggar algtillväxten. Har jag fel?
                      Senast redigerad av batski; 13 February 2008, 23:27.
                      "The animals of the world exist for their own reasons.
                      They were not made for humans
                      any more than black people were made for whites
                      or women for men." - Alice Walker

                      Kommentar

                      • Azur
                        • March 2003
                        • 12946

                        #12
                        Varför i herrans namn har de ammonium i akvarieväxtnäring?
                        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                        Kommentar

                        • batski
                          • October 2004
                          • 8891

                          #13
                          Ursprungligen postat av vronkan
                          Måste bara fråga....

                          Har precis skaffat mig några otocinclusar, skulle jag kunna använda den här näringen ni pratar om för att få mer alger eftersom att otosar bara äter grönt? Och vart får jag i sånafall tag på den?
                          Har du inga alger alls? Ett enklare och mindre farligt sätt (jag håller med Azur, ammonium är inget man ska ha i akvarier) att få alger är nog att använda nån näring som innehåller järn. Correct me if I'm wrong.
                          "The animals of the world exist for their own reasons.
                          They were not made for humans
                          any more than black people were made for whites
                          or women for men." - Alice Walker

                          Kommentar

                          • peterhaack
                            • November 2004
                            • 1752

                            #14
                            Ursprungligen postat av batski
                            Ok, men hur ska man göra om man både får alger och ser brister?
                            Vet inte det står väl på flaskan =O))

                            Det verkar svårt att göra en bra komplett flytande näring till våra kar. =O(
                            Siten där alla plantor växer PlantSwap!

                            Kommentar

                            • peterhaack
                              • November 2004
                              • 1752

                              #15
                              Ursprungligen postat av Azur
                              Varför i herrans namn har de ammonium i akvarieväxtnäring?
                              Växter i vattnet kan ta upp ammonium med så det är ju ingen fara SÅ länge man inte överdoserar, och det är väl därför de sätter ut "om" det blir alger minska dosen till hälften..
                              Siten där alla plantor växer PlantSwap!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...