"Ledsna" cryptocoryner - varför?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • batski
    • October 2004
    • 8891

    "Ledsna" cryptocoryner - varför?

    Jag har Cryptocoryne becketti i mitt Asien-biotop och C. wendtii "grön" i beta-biotopen. Båda dessa cryptos ska vara bland de lättaste och inte särskilt krävande vad gäller näring eller ljus.

    Ändå verkar mina cryptos inte trivas särskilt bra. De flesta becketti gick ner sig ordentligt och har inte kommit igång igen, utan har i säkert längre än 1 år bara haft några få och väldigt små blad kvar så de nästan inte syns.

    C. wendtii såg ut att trivas bra under ganska många månader men har nu på senare tid börjat tappa blad (de liksom "upplöses") så det i stort sett bara är några blad kvar på varje planta.

    Jag göder med Tropicas plantnäring+ plus lite KNO3 och belysningen utgörs av Aquarelle-rör. Andra växter i akvarierna är vallisneria tiger, javaormbunkar, ceratopteris i det ena akvariet och pistia i det andra. Jag kör akvarierna som low-tech och byter därför vatten ganska sällan.

    Jag tycker väldigt mycket om cryptocoryner och vill gärna lyckas med dem, men vad ska jag göra för att få dem att trivas?
    "The animals of the world exist for their own reasons.
    They were not made for humans
    any more than black people were made for whites
    or women for men." - Alice Walker
  • heeke
    • April 2003
    • 5033

    #2
    Iom att det är lowtech kar och du byter vatten sällan är det första jag tänker på Ca och/eller Mg brist.
    Mg får du iofs lite via Tropica gödningen.

    Har du mätt GH någonting? (Mg och Ca tillsammans med andra utgör GH)

    Jag har inte riktigt koll men har för mig att de flesta Crypts växer i/runt vatten med relativt högt GH i naturen.
    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #3
      Såhär ser min analys ut:

      Växter med rhizom/stora rotsystem såsom Crypts/Echinodorus osv kan klara att man fimpar bladen helt och rotsystemet kommer *om det har nog med energi och näring lagrat* att börja skjuta ut nya blad.

      Har den inte denna energi så kommer den inte kunna skjuta ut några näringsfångande blad för att driva fotosyntesen osv. Man hamnar i ett läge där man har en pytteplanta som överlever men kommer ta otroligt lång tid på sig att återfå energin, speciellt om bottnen enbart är grus - men även för att bladen inte finns där i speciellt stor omfattning så växten kan få energi.

      Detta är exakt samma problem som när man tar alldeles för små skott av växter. Man kan lägga dess att flyta vid ytan för att dom ska växa till sig men det brukar ta otroligt lång tid för dom att skapa tillräcklig kraft och växtmoment för att dom ska kunna växa så snabbt dom gjorde när dom var del av en stor planta.

      Det roliga är dock att detta brukar vara ett exponentiellt fenomen. Det går aströgt ibörjan men sedan rusar det iväg.

      Eftersom dina Crypts hållt på såhär i ett år är det något som fattas och dom verkar köra på fisens mosse.

      Jag satte upp pyttesmå Cryptskott på glasrutan nära ljuset när jag ville att dom skulle ta sig. Mycket ljus och mycket näring från PMDD. Jag har ingen bild på hur litet skottet var när jag satte upp det men här är en bild:

      4 månader senare:
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • batski
        • October 2004
        • 8891

        #4
        Tack för era svar! Jag har inte GH-test hemma, men KH har jag mätt. I beta-biotopen har det tom legat lite för högt för min smak. Men det var ett tag sen jag mätte nu.
        "The animals of the world exist for their own reasons.
        They were not made for humans
        any more than black people were made for whites
        or women for men." - Alice Walker

        Kommentar

        • batski
          • October 2004
          • 8891

          #5
          För några månader sen petade jag ner dammjord i sanden nära rötterna på planterna, men det verkar inte ha hjälpt så mycket.

          Skulle någon rekommendera lerkulor? Har hört att de innehåller ganska mycket järn och att det kan trigga alger..
          "The animals of the world exist for their own reasons.
          They were not made for humans
          any more than black people were made for whites
          or women for men." - Alice Walker

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #6
            Jag tror på mer ljus.
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • batski
              • October 2004
              • 8891

              #7
              Hmm, men cryptos ska väl inte vara så ljuskänsliga? Och i ett av akvarierna har de rätt bra med ljus.
              "The animals of the world exist for their own reasons.
              They were not made for humans
              any more than black people were made for whites
              or women for men." - Alice Walker

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #8
                Generellt sett (friska stora rotsystem och stora blad) klarar dom låga ljusnivåer ja. Dina krassliga pyttecrypts räknas inte dit.
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • batski
                  • October 2004
                  • 8891

                  #9
                  Ok, jag förstår.
                  "The animals of the world exist for their own reasons.
                  They were not made for humans
                  any more than black people were made for whites
                  or women for men." - Alice Walker

                  Kommentar

                  Arbetssätt...