Hurcskall man göda / eller med vad för att inte få alger

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nelly.trott
    • December 2007
    • 355

    Hurcskall man göda / eller med vad för att inte få alger

    hmmm ... har läst en massa trådar både om alger och växter.
    Hur skall man egetntligen göra ?

    Akva 180 l /Juwel
    2* 35 W med reflektorer
    Lysrör :
    1 High Light DAY 9000 kelvin
    1 High Light Nature 4100 Kelvin

    Växter :

    12 st svärdplantor

    Fiskar :

    9 st (4 små) (5 halvstora) regnbågs preaox
    +
    5 st corydoras

    Matning :

    1 gång om dagen (röda mygglarver / räkmix / flingor OBS! det varierar INTE ALLT PÅ EN GÅNG)

    Så frågan är : Vad skall jag göda med för att få ännu bättre resultat?

    Göde innan med oranda Super grow (BIG MISTAKE ) fick bara en MASSA "päls på mina växter "
    Efter första dosering dagen efter ufff vill inte ens tänka på vad som hände då .... blev så arg ...
    Det kanske inte var just Super grow som var felet men .... det kom alg invasior direkt efter det .

    Hur skall jag göra och hur mycket skall jag göda ? (med vad )
    Senast redigerad av nelly.trott; 12 February 2008, 08:51. Anledning: förtydligande
    När du vill att något skall försvinna,
    kan du låta svavelsyra över detta rinna.

  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Du kan kolla på www.pmdd.se och bilda dig en egen uppfattning, men att ha ett helt algfritt akvarium är inte det lättaste, men skulle du klara av det så är jag den förste till att gratulera!
    Och kanske fundera på att byta lysrör till tex Philips Aquarele som är ett bra växtrör.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • nelly.trott
      • December 2007
      • 355

      #3
      Ursprungligen postat av ansjo
      Du kan kolla på www.pmdd.se och bilda dig en egen uppfattning, men att ha ett helt algfritt akvarium är inte det lättaste, men skulle du klara av det så är jag den förste till att gratulera!
      Och kanske fundera på att byta lysrör till tex Philips Aquarele som är ett bra växtrör.
      Jupp nu har jag läst ,,, men det ger mig inget ... är dosering med förutsättning att man inte har fiskar och bara växter eller är den beräknad som TMG växtmassa /antal fiskar och TMG "vanlig "eller"+" då beroende på hur många fiskar i förhållande till växter ?
      TMG enligt deras tabell har de olika alternativ som
      många växter lite fisk och mycket fisk lite växter .

      Det pratas om växt per fisk hur många växter per fisk ??
      Senast redigerad av nelly.trott; 12 February 2008, 10:08.
      När du vill att något skall försvinna,
      kan du låta svavelsyra över detta rinna.

      Kommentar

      • nelly.trott
        • December 2007
        • 355

        #4
        Ursprungligen postat av ansjo
        Och kanske fundera på att byta lysrör till tex Philips Aquarele som är ett bra växtrör.
        tror inte att något annat lysrör passar till juwel
        När du vill att något skall försvinna,
        kan du låta svavelsyra över detta rinna.

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Aha, du har T5rör och det är detta special som Juwel har varit så fräcka att göra?
          Jag tror inte du behöver bry dig så mycket om hur mycket fisk du har i karet om det nu inte är väldigt mycket. Kör du med en standardgödning 1 gång i veckan eller om det är näringsbrister i karet och ökar på dosen, som redan är lågt räknad från början, så kommer du snart att se skillnad.
          Kör du däremot med co2 och stark belysning är det mer eller mindre tvunget att öka på gödningen, men i ett normalkar är inte detta nödvändigt om det inte uppstår brister.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • nelly.trott
            • December 2007
            • 355

            #6
            fiskar tycker jag inte är specielt många och maten försvinner på ca 5 sek (matning ser ut som om vatten kokar i karet )

            Ja juwel var lite fiffig där inte skall man utöka eller bättra för sig själv nej , men det stör mig inte kret lyser som den var en enda stor lysrör, så jag anar att det är lagom för ett vanligt kar.
            När du vill att något skall försvinna,
            kan du låta svavelsyra över detta rinna.

            Kommentar

            • nelly.trott
              • December 2007
              • 355

              #7
              inga fler tips och trix?
              När du vill att något skall försvinna,
              kan du låta svavelsyra över detta rinna.

              Kommentar

              • Lilibet
                • June 2007
                • 346

                #8
                Med alger och växter och akvarier krävs det ju ibland lite tid och tålamod. Vet inget om regnbågspreaox, men Corydoras äter inte alger (har sådana själv). Mitt tips är att du skaffa dig en bra algätande fisk. Det finns många att välja bland och du har ju relativt stort akvarium.Titta t.ex. på siamesisk algätare eller otocinclus.
                För att få bukt med balansen alger vs. växter kan du behöva komplettera dina svärdsplantor med någon snabbväxande växt, t.ex. limnophila som jag själv hade stor nytta av i somras när algerna ville ta över mitt kar.

                Du kan också tänka på att inte ha belysningen tänd för länge. Tio timmar kan vara lagom (men det kanske du redan har?). Bra med timer, tycker jag personligen.

                Matningen har inte så mycket direkt med algerna att göra. Äter fiskarna upp all maten snabbt, behöver du inte ändra något där.

                Jag göder själv med PMDD sedan en tid tillbaka, och tycker det är bra. Fast för tillfället har jag ingen algätare - och det syns...

                Lycka till med ditt akvarium, och berätta gärna hur det går.
                Den som har flest saker när han dör vinner!

                Kommentar

                • Jens A.
                  • March 2007
                  • 5026

                  #9
                  Det sägs att EasyCarbo göder växterna men tar kål på alger. Men man får inte överdosera, då tar du död även på fisk.
                  Har dock aldrig provat det själv.
                  Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                  Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                  Kommentar

                  • nelly.trott
                    • December 2007
                    • 355

                    #10
                    Ursprungligen postat av Lilibet
                    Med alger och växter och akvarier krävs det ju ibland lite tid och tålamod. Vet inget om regnbågspreaox, men Corydoras äter inte alger (har sådana själv). Mitt tips är att du skaffa dig en bra algätande fisk. Det finns många att välja bland och du har ju relativt stort akvarium.Titta t.ex. på siamesisk algätare eller otocinclus.
                    För att få bukt med balansen alger vs. växter kan du behöva komplettera dina svärdsplantor med någon snabbväxande växt, t.ex. limnophila som jag själv hade stor nytta av i somras när algerna ville ta över mitt kar.

                    Du kan också tänka på att inte ha belysningen tänd för länge. Tio timmar kan vara lagom (men det kanske du redan har?). Bra med timer, tycker jag personligen.

                    Matningen har inte så mycket direkt med algerna att göra. Äter fiskarna upp all maten snabbt, behöver du inte ändra något där.

                    Jag göder själv med PMDD sedan en tid tillbaka, och tycker det är bra. Fast för tillfället har jag ingen algätare - och det syns...

                    Lycka till med ditt akvarium, och berätta gärna hur det går.
                    Tack ! som du skriver så har jag timer på 10 timmar.
                    En otocinclus skulle jag kunna tänka mig den verkar vara en trevlig krabat som skulle passa mig .
                    När det gäller andra växter så har jag laagt en fundering i min hjärna , fast mina svärd plantor växer så fort typ 3-4 blad /veckan , det är ett MÅSTE att klippa av "första" /"understa" blad för att de skall få plats,
                    När du vill att något skall försvinna,
                    kan du låta svavelsyra över detta rinna.

                    Kommentar

                    • nelly.trott
                      • December 2007
                      • 355

                      #11
                      Ursprungligen postat av Jens A.
                      Det sägs att EasyCarbo göder växterna men tar kål på alger. Men man får inte överdosera, då tar du död även på fisk.
                      Har dock aldrig provat det själv.
                      Har också läst om den men hittar inte den i någon butik (och vill heller inte handla på nätet) får kolla om någon kan ta hem det .
                      Tack =)
                      När du vill att något skall försvinna,
                      kan du låta svavelsyra över detta rinna.

                      Kommentar

                      • firefox75
                        • April 2007
                        • 1806

                        #12
                        Det där med överdosering

                        Ursprungligen postat av nelly.trott
                        Har också läst om den men hittar inte den i någon butik (och vill heller inte handla på nätet) får kolla om någon kan ta hem det .
                        Tack =)

                        Och fisk död kan jag srkiva på...gav mitt 90liters en dos på 5ml då själva dosering ska vara på 1ml/50l vatten...på ett dygn dog tre fiskar...
                        Och sen fick jag världens förbaskade grumlighet...i vattnet som försvann efter 50% vattenbyten uppdelat på två dygn.
                        Rengöring av filtret och boostning av filterbakterier.

                        Men att easycarbo slår ut alger är det inge snack om...
                        Är därför jag skiter i att använda det som gödning nu mera utan har kvar preparatet enbart för att det slår ut alger...på väldigt kort tid...speciellt kisel/cyano alger som kan vara svåra att bli av med...på naturligt sätt.

                        Så överdosera inte.
                        Tillverkaren av EasyCarbo är EasyLife om du ska be butik ta hem.
                        Frånvarande nu mera men här ibland.

                        Kommentar

                        • nelly.trott
                          • December 2007
                          • 355

                          #13
                          Äntligen !!!!!!!!
                          Gud vad skönt !!

                          Nu vet jag!!

                          Jag gjorde så här :
                          Dagen zoopet syd skulle träffas på zoogiganten i lomma .
                          Alla som träffades fick prata med en Dusko (kille som jobbar på zoogiganten) En mycket trevlig kille med mycket kunskap som vill påvärka inköpslistan för proffessionella inom akvarieväxt världen.Killen är mycket inspirerad av Takashi Amano som ifrån början introducerade Riccia på sten och rötter, som riccia mattor i akvarier.
                          Iaf den dagen köpte jag easy carbo som jag senare förstog att det inte var en vanlig gödning utan flyttande kol ! Och då förstod jag vad som gällde

                          Efter besöket åkte zoopetsyd gänget till en medlem NE, Niklas... hmmm jag kaan bara säga WOW , så himmla snyggt han har det i sitt akvarium och vilken teknik ..... WOW ..

                          Blev då rätt inspirerad och började med :

                          Klippa bort alla angrippna blad i samband med delvattenbyte .

                          Sedan började jag dosera 1 ml / 50 L vatten (easy carbo ) = 3.6 ml /180 L
                          och 7.5 ml av Oranda AB Super Grow (½ dos av dennna gödning)
                          Efter lite lite läsning av innehåll så är den väldigt lik Tropicas.
                          Men iaf så nu gick det 3 dagar och inga alger syns (ingen ny utveckling)
                          Nya blad på tex papegoj blad som bara varken växte eller dog bara stannade .

                          Nu vet jag också vad som var misstaget innan .
                          Vill gärna modifiera tididare påstående om Oranda AB´s Super Grow.
                          Jag doserade som det stog på flaskan MEN det som INTE stod på Flaskan som däremot står på Tropicas flaska är att man skall halvera dosering vid alg tillväxt !

                          Så nu är jag hemma =)

                          Skönt !

                          Tack för alla tips och åsikter !!!
                          När du vill att något skall försvinna,
                          kan du låta svavelsyra över detta rinna.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...