Hur funkar de här med gödning...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Agnez
    • February 2007
    • 337

    Hur funkar de här med gödning...

    För en månad sedan köpte jag en enklare variant av co2 samt lite gödning av märket tropica Aquacare, 5 ml. till 50 liter vatten. Efter en vecka hade min klåfingrige son isönder själva flaskan med mäsk och tippen bröts så nu ligger mina co2-planer på hyllan ett tag. I samband med co2 så började jag göda. Hade lite problem med alger innan men tänkte att med co2 och gödning skulle dom dö ut, är det rätt tänkt? Nu göder jag bara med halva dosen eftersom co:ot inte är i längre men tycker att det blir mycket beläggningar väldigt fort.
    Kan någon kunnig hjälpa mig, kanse jag fått allt om bakfoten med co och gödning.
    ¤ ska jag fortsätta göda och hoppas på att växterna ska dra igång?
    ¤ om växterna kommer igång hjälper dom till att ta hand om algerna då?
    ¤ kanske ska man inte göda alls utan co2?
    ¤ lite mat skrivs det att man ska ge för att behålla ett bra vatten i karet, men hur mycket är egentligen liiite. Har ett 100 liter med 11 fiskar. Ger en gång per dag, en liten nypa flingor och en maltablett, är det helt fel?
    ¤ många skriver att detta pmdd-gödningsmedlet ska vara så bra, men på Zoogiganten sa dom att den gödningen jag har var riktigt bra?!

    Hoppas nån känner sig manad ett hjälpa mig med detta
    Agnez
  • _Lena_
    • June 2006
    • 1273

    #2
    Om växterna får bristsymptom så är gödning bra även utan koldioxidtillsats. Mata fiskarna så de hinner äta upp på ca 30s, 1-2ggr per dag. Växterna använder skiten som gödning.

    Om du är sugen på att göra om ditt akvarium kan en titt på lowtech vara en god ide då får du fina växter utan extra koldioxid.

    Kommentar

    • heeke
      • April 2003
      • 5033

      #3
      Doseringen av Tropicas gödning är beräknad på ett kar utan CO2 och ganska lite växter, dvs ett mer eller mindre ordinärt sällskapskar.
      Kör man dessutom med CO2 och/eller mycket växter, brukar man få öka på gödningen.
      heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

      Kommentar

      • Fuzzop
        • July 2007
        • 2380

        #4
        Hehe, klart att zoogiganten vill sälja den gödning dom har och inte att du ska köpa nåt annat som är mycket billigare nån annan stans annars duger den gödningen men den är inte så komplett som PMDD.
        Mitt råd i nuvarande situation skulle jag föreslå att du köper easy carbo vilket är ett alternativ till CO2 och dessutom är giftigt för alger, sen använder den gödning du har till den är slut och sen köper PMDD istället nästa gång.
        Senast redigerad av Fuzzop; 10 February 2008, 14:37.

        Kommentar

        Arbetssätt...