Vilken brist har mina attans vallisnerior??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MariaX
    • August 2007
    • 28

    Vilken brist har mina attans vallisnerior??

    Vad har vallisneria för brist när de gamla bladens kanter blir bruna och löser upp sig? Ser lite sådär lagom slemmiga ut och blir brunröda. Dessutom är de nya bladen ganska bleka med lite rödaktiga kanter, inte alls sådär härligt gröna som de äldre bladen och jag har oxå sett att en del äldre blad krusar sig längs kanterna och blir skålade i mitten lixom. suck, vallisneria som ska vara så lätt och jag lyckas inte alls...

    Jag göder ju med en fulldosomgång med pmdd en gång i veckan. Det jag kan lista ut av alla brist-listor är att det kan vara Fe... men jag kör ju pmdd? Eller N...?

    Tyvärr kan jag inte lägga in några kort.
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Jag skulle tippa kväve. Mitt intryck är att Vallisneria behöver massor av nitrat, och lätt får brist.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • MariaX
      • August 2007
      • 28

      #3
      Nu har jag dammsugit hela zoopet på info , kan det kanske vara järnbrist i kombination med kvävebrist? Jag pytsar ju i bikarbonat vid varje vattenbyte för att få upp hårdheten till malawisarna och ger NutriSI, det kanske blir för högt pH för att det ska funka?

      Läste nånstans att TMG skulle funka bättre vid högre pH men hittar det inte i zooaffären, måste man beställa på nätet tro?

      Kommentar

      • Whistler84
        • November 2007
        • 850

        #4
        Vi verkar ha samma problem...

        Så här ser mina vallisnerior ut: http://static.pici.se/pictures/RUlgGLYnT.jpg

        Jag har dock ingen gödning alls. Fick höra i affären att det inte behövs med så lite växter som jag har. (Se här för överblicksvy: http://static.pici.se/pictures/ZyAWgpGnL.jpg)

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          Ja det kan nog vara kvävebrist. PMDD till undsättning.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • heeke
            • April 2003
            • 5033

            #6
            Ursprungligen postat av MariaX
            Läste nånstans att TMG skulle funka bättre vid högre pH men hittar det inte i zooaffären, måste man beställa på nätet tro?
            Vet inte om påståendet stämmer, men TMG (Tropica Master Grow) har iaf bytt namn till Tropica Aquacare Plant Nutrition.

            Den hjälper dock inte mot Nitrat-brist,som diskuteras här i tråden.
            Det finns dock en annan variant av Tropica Aquacare Plant Nutrition, nämligen Tropica Aquacare Plant Nutrition+ (plus), som är en komplett näring och liknar det man tillsätter via PMDD.
            PMDD är dock MYCKET billigare.
            heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

            Kommentar

            • MariaX
              • August 2007
              • 28

              #7
              Tack för svar!

              Då kör jag på med pmdd så får vi se

              Kommentar

              • Whistler84
                • November 2007
                • 850

                #8
                Jag tänkte göra min första beställning av PMDD under dagen. Något man bör tänka på?

                Kommentar

                Arbetssätt...