Öka Pmdd-dosering?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Solid
    • August 2007
    • 734

    Öka Pmdd-dosering?

    Jag startade om mitt 200 liters för en dryg månad sedan och de flesta växter växer på bra och fiskarna verkar trivas.

    Hittills har jag bytt 10% vatten två gånger i veckan (3-4 dagar mellan varje vattenbyte) och i samband med vattenbytena göder jag med halvdos Pmdd (två gånger varje vecka alltså^^). Använder också standarddos av Easycarbo dagligen. Har 3 Sun-glo lysrör, ca 0.45 w/l och Tetratec 1200 som ytterfilter.


    Jag har köpt Nitrat-test för ett par-tre veckor sedan för att få ett hum om hur snabbt växterna tar upp Pmdd. Precis innan vattenbytena brukar jag testa och då har testet visat 0-1 ppm senate veckorna. Så nu funderar jag på om jag kanske ska/kan öka till att ge trekvarts-dos vid varje vattenbyte istället?

    Jag har en del alger, mest trådalger eller likn. men inte så mycket att veäxterna verkar må dåligt av det i alla fall. Har även lita andra alger. Kan det vara så att algerna trivs för att växterna tycker att de får för lite näring?

    Slutligen en dålig helbild på karet:
  • Solid
    • August 2007
    • 734

    #2
    Bilden är tagen för ca en vecka sedan, med mina gamla filter i. Dagen efter att bilden togs bytte jag till det Tetratec-filter jag har nu.

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #3
      Mycket snabbväxare och bra med ljus samt EasyCarbo och ovanpå det ett nitrattest som knappt får utslag. Din analys tycker jag helt klart är spot on. Jag tror på din linje med att öka.
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • Solid
        • August 2007
        • 734

        #4
        Okej, kul att höra att man själv tänkt rätt för en gångs skull

        - Ett par följdfrågor:
        Just nu kör jag ju sammanlagt 1 standarddos i veckan, borde jag börja med att öka med en halv till eller kan jag börja köra på dubbeldos på en gång? (uppdelat på två vattenbyten)

        Är det troligt att de alger jag har kommer minska när växterna får mer näring?

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          Jag brukar själv öka i form av hela doser, så en extra dos skulle jag kört.

          Om det är så att växterna är näringsbegränsade borde dom helt klart piggna till och åtminstone kunna hålla nytillväxt algfri.

          Det som försvårar ditt fall en gnutta är att Vallisneria ska vara känslig för EasyCarbo, men jag har sett vallisneriaakvarier doserade enligt rekommenderad EasyCarbodos som fungerar kanon så jag tror inte det ska vara problemet.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • Solid
            • August 2007
            • 734

            #6
            Tack så mycket för dina svar

            Jag ska ta och börja köra dubbeldos i fortsättningen, en standarddos två ggr i veckan. Så återstår det att se hur det hela fungerar...

            Kommentar

            Arbetssätt...