Fråga om tillsättning av växtnäring

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Brian
    • January 2007
    • 53

    Fråga om tillsättning av växtnäring

    När man har i exempelvis växtnäring i ett akvarium, ska man då utgå från den mängd vatten man bytt i akvariumet eller ska man utgå från akvariets totala vattenmängd?

    Hur länge "håller sig" växtnäring i vattnet?
    Jag menar att om jag börjar byta vatten varannan vecka istället för varje vecka, ska jag då enbart ha i växtnäring vid de tillfällen jag byter vatten, eller ska jag ha i växtnäring varje vecka ändå?

    Mvh
    Brian
  • _Lena_
    • June 2006
    • 1273

    #2
    Vad använder du för växtnäring?
    Med pmdd häller man i en dos för hela akvariumet efter veckans vattenbyte. Och sen mer under veckan om man ser att det behövs.

    Kommentar

    • Brian
      • January 2007
      • 53

      #3
      Tidigare använe jag PMDD, men det blev lite rörigt och slabbigt med alla flaskor. Så nu när jag startat om akvariumet tänkte jag prova lite andra alternativ.

      Så i mitt fall bör jag då ha en dos för hela akvariumet vid vattenbytet varannan vecka, och om det behövs så kanske en halv dos de veckor jag inte byter vatten ungefär?

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        När man har i exempelvis växtnäring i ett akvarium, ska man då utgå från den mängd vatten man bytt i akvariumet eller ska man utgå från akvariets totala vattenmängd?
        Det spelar ingen roll eftersom man ofta relativt en startdosering justerar gödningen efter den. Så om du börjar göda för hela vattenvolymen eller bara för det bytta vattnet spelar ingen roll eftersom du ändå kommer justera relativt den doseringen.

        Hur länge "håller sig" växtnäring i vattnet?
        Alltifrån en dag till flera veckor. Ett ännu större problem är att vissa enskiljda näringsämnen i gödningen tar slut mycket fortare, eller ännu värre slutar fungera efter bara några timmar.

        Jag menar att om jag börjar byta vatten varannan vecka istället för varje vecka, ska jag då enbart ha i växtnäring vid de tillfällen jag byter vatten, eller ska jag ha i växtnäring varje vecka ändå?
        Det bästa är att efter ett stort vattenbyte dosera för hela volymen och sedan dosera pyttelite varje dag. Tex i ditt fall dosera en fulldospuls efter vattenbytet och sedan splitta upp en till fulldospuls i 13 smådoser.

        Detta gäller dock främst dom som kör CO2 och mycket ljus. Har du ett vanligt sällskapsakvarium räcker det gott att bara dosera efter vattenbytet varannan vecka. Växterna kommer sannolikt inte käka så mycket ändå.

        Så i mitt fall bör jag då ha en dos för hela akvariumet vid vattenbytet varannan vecka, och om det behövs så kanske en halv dos de veckor jag inte byter vatten ungefär?
        Om du berättar vad dina alternativa gödningar innehåller mer exakt är det enklare att råda dig till en dosering. Fördelen med PMDD där är uppenbar eftersom man gör den själv 8)
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • Brian
          • January 2007
          • 53

          #5
          Tack för svaren!

          Ursprungligen postat av defdac
          Detta gäller dock främst dom som kör CO2 och mycket ljus. Har du ett vanligt sällskapsakvarium räcker det gott att bara dosera efter vattenbytet varannan vecka. Växterna kommer sannolikt inte käka så mycket ändå.
          Ok, då kan jag börja med att prova med växtnäring varannan vecka, så får man avvakta resultatet.
          Om det behövs mer näring ändå, bör jag pytsa ut mindre mängder däremellen.

          Ursprungligen postat av defdac
          Om du berättar vad dina alternativa gödningar innehåller mer exakt är det enklare att råda dig till en dosering.
          Provade tidigare PMDD men gav upp, då jag tyckte det blev lite omständigt med alla flaskor, pulver och vätskor.
          Har precis börjar med en växtnäring de rekommenderade i akvarirebutiken, och som de "tillverkade" själva.
          Ska fråga dem närmare om innehållet vid nästa besök, så man vet vad man ger till fiskarna.

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #6
            Om dom tillverkar den själv är det mest sannolikt vanlig PMDD, eller utspädd Blomstra. Det senare alternativt är inte riktigt lika bra...
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            Arbetssätt...