riccia

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • vronkan
    • October 2007
    • 160

    riccia

    Hej.

    Har en liten fråga om riccia, har sett att många odlar riccia på stockar, stenar m.m och har sett att man använder något slags nät för att hålla fast riccian.

    Nu undrar jag om det är något speciellt nät eller om det gå om det går att använda något finmaskigt nät. Eller eventuellt något finmaskigt tyg.

    Eller är det någon annan som har något förslag??
  • Guest

    #2
    Jag använder nylonnät (köpt i tygaffär), kolla in min hemsida.
    Men du kan använda vanligt myggnät med, men jag tycker det är svårare att forma o sy i. (trådar sig lättare med)

    Kommentar

    • MariaX
      • August 2007
      • 28

      #3
      Hur har du fått in växten, Anettejt? Har du sytt på strumpan först och sen knölat in riccian under eller hur har du gjort? Så himla snygg iaf !!

      Kommentar

      • Guest

        #4
        Tyget/nätet är i ett stycke från början.
        Jag lägger nätet på diskbänken, lägger ett tunt men jämt lager Riccia över hela nätet av det som kommer vara uppåt och på sidorna.
        Sen lägger jag försiktigt roten/stenen på nätet och lappar om på undersidan och syr.
        Pilligt men skitkul! Kräver lite tålamod med...

        Kommentar

        • ivanelvis
          • February 2004
          • 408

          #5
          Ursprungligen postat av Anettejt
          Tyget/nätet är i ett stycke från början.
          Jag lägger nätet på diskbänken, lägger ett tunt men jämt lager Riccia över hela nätet av det som kommer vara uppåt och på sidorna.
          Sen lägger jag försiktigt roten/stenen på nätet och lappar om på undersidan och syr.
          Pilligt men skitkul! Kräver lite tålamod med...
          Vad händer när den växt en tid??
          trillar riccian av då?? har den rötter? hur länge sitter den kvar innan man måste göra om hela processen igen
          hemsida
          http://hem.bredband.net/b734176/

          Kommentar

          • Guest

            #6
            Ursprungligen postat av ivanelvis
            Vad händer när den växt en tid??
            trillar riccian av då?? har den rötter? hur länge sitter den kvar innan man måste göra om hela processen igen
            Om du inte ansar eller sköter om Riccian så, ja, då kommer den släppa p.g.a att den blir för tung, och eftersom den inte har några rötter så kommer den flyta upp.

            Kommentar

            • ivanelvis
              • February 2004
              • 408

              #7
              Ursprungligen postat av Anettejt
              Om du inte ansar eller sköter om Riccian så, ja, då kommer den släppa p.g.a att den blir för tung, och eftersom den inte har några rötter så kommer den flyta upp.
              så med andra ord flyter den när den blir för tung *?*
              jag fattar va du menar!! svårt o sova eller ?
              hemsida
              http://hem.bredband.net/b734176/

              Kommentar

              • Guest

                #8
                Ursprungligen postat av ivanelvis
                så med andra ord flyter den när den blir för tung *?*
                jag fattar va du menar!! svårt o sova eller ?
                Jag sover aldrig!

                Det gäller att "hålla den kort", annars så kommer den släppa från nätet..

                Kommentar

                Arbetssätt...