äta alger i ytan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • azknom
    • October 2007
    • 28

    äta alger i ytan

    Jag skulle vilja ha tips på fiskarter som äter allger som bildas i ytan. Vi har haft problem med att det bildas gröna alger i ytan rätt länge nu. Vi har testat att rikta upp pumpen, tidningspapper etc. men det hjälper inte. Vi trodde att de hade försvunnit för någon månad sedan men för några dagar sedan dök de upp igen. I någon tidigare tråd har det rekommenderats fiskar som gillar alger som flyter i ytan. Platy och black molly har nämnts. De platys jag har sett tycker jag har varit väldigt tråkiga och jag är lite skeptisk till black molly också. Någon nämnde att svärdbärare eventuellt skulle kunna fungera? kan någon bekräfta det? Svärdbärare har jag uppfattat som lite piggare och alertare än platys så det kunde kanske funka. Utöver kravet på att äta alger i ytan så behöver de också överleva våra 8 praktbotior, 5 silverhajar och några praktbarbar. Alla dessa är ju enormt pigga så risken finns väl att de stressar ihjäl eventuella algätare om de inte tål lite fart i akvariet. Så alla som har tips på pigga allerta ytlevande fiskar som gillar alger får gärna ge tips.
  • [lum]
    • June 2007
    • 137

    #2
    Guppy.

    Kommentar

    • Jens A.
      • March 2007
      • 5026

      #3
      Mollys står gärna och lapar i ytan, så de funkar säkert

      Sedan finns det en genväg också...det finns ett gödningsmedel som heter EasyCarbo. Det är giftigt för alger, men göder växterna om man inte tar för mycket. Överdoserar man, så tar man kål på fisken. Men om man följer anvisningarna noga så skulle det eventuellt kunna funka. Dock har jag aldrig provat det själv.
      Senast redigerad av Jens A.; 10 February 2008, 11:20.
      Earth first! We´ll screw up the other planets later!

      Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

      Kommentar

      • azknom
        • October 2007
        • 28

        #4
        Jo easyCarbo funkar fint... växterna växer så det knakar och det gör just den här typen av alger också .

        Guppys hör också till kategorin tråkig fisk enligt mig men tack för tipset.

        Kommentar

        • Ramnissan
          • October 2007
          • 514

          #5
          Gör det något att fisken är lite tråkig då, om den gör sitt jobb?
          Mollysarna här hemma är förvisso tråkiga men jisses så effektiva de är att hålla ytan ren!
          Jag hade alger på ytan i mitt ena 720L och lånade över sonens Mollysar för att de skulle jobba. De blev kvar för de är så effektiva.

          Kommentar

          • ivanelvis
            • February 2004
            • 408

            #6
            [QUOTE=azknom;1089411]Jo easyCarbo funkar fint... växterna växer så det knakar och det gör just den här typen av alger också .QUOTE]

            sa du inte emot dig själv nu
            hemsida
            http://hem.bredband.net/b734176/

            Kommentar

            Arbetssätt...