Hålprickar på växterna

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gnu83
    • August 2007
    • 74

    Hålprickar på växterna

    Hej!

    Införskaffade två körsbärsräkor och en vanlig randig botia i helgen, och 2 dar senare har jag fått små små hål i alla växter med större blad. Typ ormbunkar etc.. Har försökt se om nykomlingarna e på dom men inte sett nåt...någon som har en aning om vem den skyldige kan vara?
  • gnu83
    • August 2007
    • 74

    #2
    ...eller kan det vara dom små guppyynglen som simmar omkring lite överallt tro?

    Kommentar

    • MattiasL
      • September 2006
      • 1479

      #3
      Kan vara näringsbrist. Kaliumbrist. Men det låter konstigt att det kommer så plötsligt.
      Qui audet adipiscitur!

      Kommentar

      • gnu83
        • August 2007
        • 74

        #4
        Dom värst drabbade växterna hade jag iofs nyligen flyttat över från ett annat kar till detta, och i det gamla var dom hur fina som helst. nu har dom små hål i varenda blad, plus att 2 andra från detta karet blivit "ihåliga" me. :S

        Kommentar

        • heeke
          • April 2003
          • 5033

          #5
          Bild?

          Kaliumbrist är lätt identifierat så då kan man ju konstatera eller utesluta
          heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

          Kommentar

          • gnu83
            • August 2007
            • 74

            #6
            hur lägger man in en bild?

            Kommentar

            • Loial
              • December 2007
              • 50

              #7
              Om du med "vanlig randig botia" menar praktbotia, så har du nog boven där. Dom älskar att smaka på växterna. En del av mina verkar göra det bara för skojs skull också...

              Ser det ut som små "stämpelhål" några mm stora? flyter det omkring någon liten bladbit i akvariet?

              Kommentar

              • gnu83
                • August 2007
                • 74

                #8
                japp praktbotia ja, jo min flickvän misstänkte att det va den oxå...tråkigt alla växter ser ju ut som skrutten nu men han e bra till sniglar hehe....

                Kommentar

                • Loial
                  • December 2007
                  • 50

                  #9
                  Du kan ju försöka "distrahera" med lite vegetabilisk mat, t.ex. en gurkskiva då och då.

                  Kommentar

                  • gnu83
                    • August 2007
                    • 74

                    #10
                    får väl testa det ja

                    Kommentar

                    • Solid
                      • August 2007
                      • 734

                      #11
                      Ursprungligen postat av gnu83
                      får väl testa det ja
                      Ge gurka utan skal, min kompis lyckades förgifta sitt akvarium med gurkans besprutningsmedel (finns på skalet) då hon gav en skiva oskalad gurka som hon knappt sköljt någonting heller.

                      [Jag hade mitt stim med rödmunnar i hennes kar tillfälligt just då, eftersom de är känsligast strök dom med väldigt snabbt, men de flesta av hennes egna fiskar klarade sig...]

                      Kommentar

                      Arbetssätt...