Vilka växter i low tech?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MariaX
    • August 2007
    • 28

    Vilka växter i low tech?

    Har funderat och vänt och vridit på om jag ska köra co2 eller inte...

    Om man nu skulle köra low tech med jordbotten och hela faderullan, vilka växter kan jag ha? Vill tex ha en bottentäckare, finns det nån som skulle klara det? Finns det nån gräns för hur mkt ljus man kan ha, jamenar är det olämpligt med för mkt ljus? Funderar på ett litet kar där ljuset kommer bli ca 0,5 W/l, kan man använda det som low tech?

    Läste i nån tråd att man kan köra jordbotten, easy carbo + pmdd och då ha mer high tech-växter, kan man ha såna som det står att de behöver co2 då? Vill ju inte köpa dyra växter som bara döööör...
  • addo
    • January 2007
    • 609

    #2
    Ursprungligen postat av MariaX
    Funderar på ett litet kar där ljuset kommer bli ca 0,5 W/l, kan man använda det som low tech
    Jag skulle köpa ett par bra reflektorer, så går det bra

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #3
      Ursprungligen postat av MariaX
      Om man nu skulle köra low tech med jordbotten och hela faderullan, vilka växter kan jag ha?
      De flesta vanliga akvarieväxter (javaormbunke, limnophila sessiliflora, anubias, vallisneria, olika hygrophila osv)

      Vill tex ha en bottentäckare, finns det nån som skulle klara det?
      Med enbart jordbotten och 0,5 w/l så kan du kanske kolla på Marsilea hirsuta. Den är hyffsat enkel och väldigt låga krav generellt sett.

      Finns det nån gräns för hur mkt ljus man kan ha, jamenar är det olämpligt med för mkt ljus?
      Ja det är olämpligt då växterna får svårt att få tag på tillräckligt mycket näring när ljuset är för starkt. Det är främst CO2 som blir bristvara.

      Funderar på ett litet kar där ljuset kommer bli ca 0,5 W/l, kan man använda det som low tech?
      Ja det låter ganska rimligt. Om du specar mer exakt vad det är för lampor och typ av reflektorer så kan vi räkna lite på det.

      Läste i nån tråd att man kan köra jordbotten, easy carbo + pmdd och då ha mer high tech-växter, kan man ha såna som det står att de behöver co2 då?
      Ja, men dom blir fortfarande betydligt enklare att hålla med CO2 än med EasyCarbo.

      Tänk även på att EasyCarbo-hightechs kör med ett stort vattenbyte i veckan precis som vanliga hightechs - till skillnad från lowtechs där man ska vara lite mer restriktiv med vattenbytena.
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        (OT: Det verkar som den nya trenden är att köra hightech med EasyCarbo+PMDD och jag hjälper just nu 2-3 stycken nya växtakvarister parallellt via ICQ som kör på detta sätt och det ser väldigt lovande ut! Förvånansvärt bra tillväxt och fräschör!)
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • BluesBoy
          • January 2004
          • 2559

          #5
          Det verkar som den nya trenden är att köra hightech med EasyCarbo+PMDD och jag hjälper just nu 2-3 stycken nya växtakvarister parallellt via ICQ som kör på detta sätt och det ser väldigt lovande ut! Förvånansvärt bra tillväxt och fräschör!
          Då kanske det mynnar ut i en bra allmän rekommendation för användande av EC som bygger på positiva erfaranheter? Jag har upplevt att det har varit lite vingligt sedan det började bli poppis att använda.
          BluesBoy
          http://www.bluesboy.se

          Kommentar

          • TheRoblin
            • July 2007
            • 310

            #6
            Alger???

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #7
              EasyCarbo dödar alger ja.
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • firefox75
                • April 2007
                • 1806

                #8


                Ursprungligen postat av defdac
                EasyCarbo dödar alger ja.
                Äntligen någe vi har gemensamt defdac...att easycarbo dödar alger...
                Så risken att man får alger när du kombinerar co2 och easycarbo bör vara väldigt sällan förekommande.

                - kan inte riktigt ta mig ur detta växt träsk...
                Frånvarande nu mera men här ibland.

                Kommentar

                Arbetssätt...