annvända denna till mäsk??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lucille1
    • October 2006
    • 169

    annvända denna till mäsk??

    jag funderar ju på börja med mäsk till akvariumet då det växer så sakta.

    kan man annväda hemmagjord mäsk i denna eller måste man köpa deras preparat att ha i??

    hur funkar denna och hur länge ska man ha på den? jag har ett 350 liters.

    tack för hjälp!
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Preparatet du köper kan du lika gärna blanda själv, eftersom det är ren torrjäst och socker.
    Den trappan funkar bra i mindre kar, det vet jag, men i 350 liters kar vågar jag inte svara 100% på.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • lucille1
      • October 2006
      • 169

      #3
      kan mna inte ha två då??

      hur mycket mäsk ska man blanda i en sådan och hur ska dom bubbla dygnet runt??

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Numera är jag lite mot mäskmetoden då du inte har någon större kontroll på co2 flödet under natten, och riskerar att dra i för mycket co2 i karet.
        Det smidigaste sättet att förhindra det är att köra med mistmetoden som styrs med en cirkulationspump som du startar och stoppar med en timer.
        Visst kan du ha två st trappor, men prova med en först för att se om det räcker.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • lucille1
          • October 2006
          • 169

          #5
          okej. men vad finns det för smidig metod då? mistmetoden - vad e de?? det skall vara relativt billigt med =)

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Mistmetoden är när du slår sönder bubblorna i ett innerfilter, pump eller liknande och sprider dessa småbubblor i karet. Du kör med mäsk som vanligt, men när timern slår ifrån under natten stiger bubblorna rätt upp bara och inte ut i vattnet.
            Detta är väldigt smidigt!
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • toand
              • October 2005
              • 25

              #7
              Har samma system hemma, dock blandar jag min egen mäsk. Tycker att Co2 trappan löser ut Co2 mycet bra.
              Funkar fint i mitt 90 liters men jag får hålla med anjou om att det kanske är i klenaste laget för ett 350 liters.
              Senast redigerad av toand; 07 February 2008, 23:06. Anledning: Mer att skriva.
              http://www.toand.net/

              Kommentar

              • Fuzzop
                • July 2007
                • 2380

                #8
                Jag ville bara inflika att jag kör ett eget system enligt mistmetoden och hela bygget med alla delar nyköpta kostade mig ca 100kr, till detta har man sen en timer och får kontroll över tillförseln, har man ett så pass stort kar som du så kan man fundera på att bygga till en reaktor för ännu bättre upplösning och då kostar det väl några kronor till men fortfarande billigare än det systemm du kollat in

                Kommentar

                Arbetssätt...